تاثیر منفی شدن سرمایه‌گذاری روی قیمت دلار

یک تحلیلگر بازار ارز گفت: به طور قطع کاهش سرمایه‌گذاری که در گزارش بانک مرکزی هم به آن اشاره شده، باعث گرانی دلار می‌شود و آخر سال هم، به میزان ۱۰ درصد تورم روی قیمت دلار اضافه خواهد شد.

میثم رادپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص قیمت دلار در ماه‌های آینده گفت: کاهش سرمایه‌گذاری به طور قطع روی بازار ارز تاثیر منفی می‌گذارد. بازار دلار تحت تاثیر عوامل متعددی است اما مدت‌هاست که سرمایه‌گذاری در کشورمان و به صورت خاص نرخ تشکیل سرمایه ثابت روند منفی به خود گرفته است. یعنی میزان سرمایه‌گذاری حتی اندازه‌ای نبوده که جوابگوی استهلاک دارایی‌ها باشد.

وی ادامه داد: یعنی پایه سرمایه لازم برای تولید و ارائه خدمات رو به کاهش است و به همین خاطر میزان تولیدی که می‌توان از محل این سرمایه‌گذاری در بخش کالا و خدمات داشت – با فرض ثابت بودن بهره‌وری- باز کم می‌شود.

رادپور گفت: کل مساله این است که اگر سرمایه‌گذاری کم شود، تولید کم شده و تورم بالا می‌رود. این مساله هم خودش را روی رشد نرخ دلار نشان می‌دهد. به هر ترتیب اگر تولید کم شود، به معنای کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت‌هاست. با این حال، نمی‌توان نرخ دلار را در کوتاه مدت پیش‌بینی کرد. آنچه روشن است، فشار برای افزایش قیمت دلار موجود است.

این تحلیلگر بازار ارز عنوان کرد: وارد دوره‌هایی شده‌ایم که نرخ‌های تورم به شدت بالاست. نرخ‌های تورم که این سال‌ها تجربه کرده‌ایم، سقف تورم‌های سال‌های گذشته بوده است. همه این‌ها به هر حال روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. اما در خصوص اینکه قیمت دلار به کدام سمت می‌رود، باید گفت انتظار این است که متناسب با نرخ تورم بالا رود. به نظر می‌رسد تا آخر سال هم، به میزان ۱۰ درصد تورم روی نرخ دلار اضافه شود.

کد خبر: 1123197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =