علائم ابتلا به اُمیکرون چیست؟

براساس گزارش ان بی سی نیوز به نظر می‌رسد که افراد در مواجه با اُمیکرون سریع‌تر مبتلا شده و علائم متفاوت‌تری دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از ان بی سی نیوز سرعت سرسام‌آور انتشار اُمیکرون آمریکایی‌ها را واداشته تا در آستانه تعطیلات در مورد این سویه تحقیق کنند. هنوز موارد ناشناخته زیادی در مورد اُمیکرون باقی مانده است. دانشمندان در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سویه و اثر آن بر روی افراد واکسینه شده، کسانی که سابقه ابتلا دارند و واکسن نزده‌ها هستند. به نظر می‌رسد که افراد در مواجه با اُمیکرون سریع‌تر مبتلا شده و علائم متفاوت‌تری دارند.

علائم خاص اُمیکرون چیست؟

شواهد اولیه نشان می‌دهد که اُمیکرون برای واکسن زده‌ها خفیف و شبیه به سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند. یکی از اعضای کمیته ایمونولوژی آمریکا در تولید واکسن کرونا هم مشارکت داشته علائم بارز اُمیکرون را سرفه، خستگی و احساس کوفتگی و آب ریزش بینی دانسته است و عنوان کرده که از دست دادن چشایی و بویایی در این سویه برخلاف سویه‌های قبلی چندان مشهود نیست البته این موارد براساس مشهادات عنوان شده و تحقیق علمی صورت نگرفته است.

دکتر ویلیام اسکفنر محقق و دانشمند حوزه بیماری‌های عفونی در خصوص اثرگذاری اُمیکرون معتقد است که اگر افراد دوز بوستر یا یادآور واکسن را تزریق کرده باشند در صورت مواجه با ویروس بیماری را خفیف‌تر پشت سر می‌گذارند اما آنچه هنوز برای ما نامشخص است، میزان اثرگذاری ویروس بر روی افراد واکسن نزده است.

تاکنون مرگ یک نفر از واکسینه نشده‌ها در اثر اُمیکرون گزارش شده است و مقامات ایالت بوستون اعلام کردند که این مرد ۵۰ ساله واکسینه نشده بود.

براساس نتیجه مطالعه‌ای که دانشگاه هنک کنگ به صورت آنلاین منتشر کرد، در مقایسه با سویه‌های قبلی نفوذ اُمیکرون در عمق ریه‌ها کمتر شده و در مقابل شدت تکثیر آن در دستگاه تنفسی فوقانی افزایش یافته است و براساس گفته دکتر هاگ کاسیر اُمیکرون بیشتر می‌تواند باعث ایجاد برونشیت شود تا پنومونی یا ذات الریه و بیماران دارای برونشیت حاد بیش از آن که تنگی نفس داشته باشند علائمی نظیر سرفه و خلط دارند. در مقابل بیماران مبتلا به ذارت‌الریه تنگی نفس بیشتر و احساس خستگی شدیدتری دارند.

هنوز برای افراد غیرممکن است که با اتکا به علائم تشخیص دهند که به کدام سویه کرونا مبتلا شده‌اند. علاوه بر اُمیکرون نوع دلتا همچنان با علائمی شبیه به آنفولانزا در حال انتشار است و پزشکان از افرادی که علائمی شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، تست بدهند.

دوره نهفتگی اُمیکرون چقدر است؟

بر اساس داده‌های اولیه، مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک فرد مبتلا پس از قرار گرفتن در معرض ویروس دچار علائم شود، ممکن است برای اُمیکرون کوتاه‌تر از انواع قبلی بوده و از در مقایسه با انواع قبلی از یک هفته کامل به کمتر از سه روز یا کمتر کاهش پیدا کرده است.

در این خصوص نیازمند تحقیقات بسیار بیشتری هستیم اما منطقی است که یک ویروس بسیار مسری مانند اُمیکرون دوره کمون کوتاه‌تری داشته باشد،. چراکه هدف آن این است که هر چه سریعتر افراد زیادی را آلوده کند. دکتر آنیتا گوپتا، متخصص بیهوشی و پزشک مراقبت‌های ویژه در دانشکده پزشکی جان هاپکینز، گفت: به همین دلیل کوتاه بودن دوره کمون است که شیوع با سرعت بسیار بیشتری رخ می‌دهد.

او اضافه کرد: ممکن است بسته به تعدادی از متغیرها، از جمله سن، وجود بیماری زمینه‌ای و وضعیت واکسیناسیون، دوره کمون کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.

چه زمانی آزمایش بدهیم؟

توصیه می‌شود که افرادی که در معرض ابتلا به ویروس قرار گرفته‌اند برای مثال با فرد مشکوکی در تماس بوده‌اند پس از ۷۲ ساعت تست بدهند. به افرادی که در دورهمی‌ها شرکت می‌کنند هم توصیه می‌شود که تست بدهند یا حداقل پیش از دورهمی تست سریع انجام دهند.

دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی رئیس جمهور جو آمریکا در این باره گفت: «به هر حال اگر یک قدم بیشتر می‌روید، باید یک مایل بیشتر بروید تا آزمایش شوید» تا نگرانی‌های مربوط به تجمعات را کاهش یابد اما اگر آزمایش را در دسترس ندارید و کاملاً واکسینه شده‌اید باید احساس راحتی داشته باشید که با اعضای خانواده که آنها نیز واکسینه شده‌اند یک دورهمی داشته باشید.

آیا اُمیکرون می‌تواند منجر به کرونای طولانی شود؟

تصور بر این است که اگرچه چیزهای زیادی در مورد این سویه ناشناخته باقی مانده است اما کارشناسان می‌گویند این نوع ممکن است منجر به کرونا طولانی مدت، حتی دراثر ابتلا به موارد خفیف شود. بیمارانی که به کرونای طولانی مبتلا می‌شوند، ماه‌ها پس از ابتلای اولیه خود به کرونا، خستگی شدید، ریتم قلب نامنظم و سایر مشکلات را تجربه کنند. این در طول موج اول همه‌گیری رخ داد و همچنان در سویه‌های مختلف رخ می‌دهد. دانشمندان معتقدند که ما باید فرض را بر این بذاریم که این سویه می‌تواند همان کاری را کند که سویه‌های قبلی انجام می‌داند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در مجموع  واکسیناسیون خطر ابتلا به کرونای طولانی را کاهش می‌دهد.

چقدر باید نگران اُمیکرون باشیم؟

موارد اُمیکرون تقریبا هر دو روز یکبار دو برابر می‌شود. در هفته گذشته، درصد موارد ابتلا در ایالات متحده از ۱۳ درصد به ۷۳ درصد افزایش یافته است. دکتر مایکل ساگ، کارشناس بیماری‌های عفونی و معاون بهداشت جهانی در دانشگاه آلاباما دراین خصوص گفت: سوال اصلی برای همه در حال حاضر این نیست که اُمیکرون در منطقه آن‌ها شیوع پیدا می‌کند یا خیر بلکه سوال این است که چقدر بیماری ایجاد می‌کند؟ کارشناسان همچنان از مردم می‌خواهند که واکسن بزنند و برای کاهش خطر ابتلا به بیماری شدید، واکسن یادآور دریافت کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1123228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوری IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      2 0
      ممنون از مطالب خوبتان بسیار عالی بود
    • مهدی GB ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      2 0
      عالی بود ممنون از زحماتتون