دیپلماسی میدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی جلوی خسارت‌های برجام را گرفت

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر دلاوری‌های سپهبد سلیمانی نبود خساراتی که برجام به کشور وارد کرد چندین برابر چیزی بود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان خسارت محض یاد می‌کنند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند در مناسبات بین‌المللی همواره با تکیه بر توان ملی خود از حقوق کشورهای دیگر عدول می‌کنند، اظهار کرد: نتیجه‌گیری در میادین دیپلماسی رابطه مستقیم با قدرت ملی کشورها دارد، بنابراین نمی‌توان دیپلماسی سیاسی را مجزا از دیپلماسی میدان تعریف کرد.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی با تولید قدرت در دیپلماسی میدان، دیپلماسی مذاکرات برجام را از انفعال خارج و جلوی ضررهای بسیار سنگین کشور در این مذاکرات را گرفت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تصریح اینکه اگر دلاوری‌های سپهبد سلیمانی و مردان میدان نبود خساراتی که برجام به کشور وارد کرد چندین برابر چیزی بود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان خسارت محض یاد می‌کنند، گفت: اکنون می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌های فعال در عرصه دیپلماسی بخش از ضررهای برجام را جبران کرده و به سمت حفظ منافع ملی حرکت کنیم و اجازه ندهیم دشمن بیش از این به کشور ما خسارت وارد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگر دیپلماسی میدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی در آن مقاطع فعال نمی‌شد آنچنان امتیازدهی به غرب و طرف‌های مذاکره افزایش پیدا می‌کرد که نه تنها سیاست برد-برد محقق نمی‌شد، بلکه به طور کامل سیاست برد-باخت تحقق پیدا می‌کرد و مجبور بودیم همه فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنیم و به هیچ وجه امکان ادامه این فعالیت و دستاوردهای آن را نداشته باشیم.

ترقی با اشاره به اینکنه حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت و تحت نظر فرماندهی کل قوا و همراه با سیاست‌های کلان کشور عمل می‌کرد، گفت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تمام تلاشش را به کار گرفت که ذره‌ای از خط قرمزهایی که رهبری تعیین کرده بودند عدول نکرده و عوامر ایشان را عملیاتی کند.

وی افزود: سپهبد سلیمانی دیپلمات سیاسی نبود که از خط قرمزهای نظام عبور کرده و بگوید نتوانستم خط قرمزهای نظام را رعایت کنم. مردان میدان به فرمانده خود نمی‌گویند نتوانستم اهداف نبرد را محقق کنم. حال اینکه در دیپلماسی سیاسی شاهد عکس این مسئله بودیم که به خط قرمزهای نظام توجهی نشد، بنابراین خروجی مذاکرات برجام با مصالح نظام متفاوت بود.

کد خبر: 1123265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =