بهتر است شورای عالی انقلاب از حوزه علم خارج شود/ چند شغله بودن اعضای حقیقی معضل بزرگ شورا

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اعضای حقیقی در تمامی ادوار به عضویت در شورا نگاهی حاشیه‌ای داشتند و خود را ملزم به تمرکز برای سیاست گذاری در حوزه فرهنگ نمی‌دانستند. 

لیلا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ابسکانیوز با بیان اینکه انتقادات مطرح شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی از دو دیدگاه قابل بررسی است،‌ اظهار کرد: انتقادات کارشناسان ناظر به ساختار و روال اداری و علمکردی و فعالیت‌های این شوراست.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: 2 شغله بودن برخی اعضای این شورا یکی از مهمترین موضوعات منتقدان است. البته باید تفکیک مناسب بین اعضای حقیقی و حقوقی در نظر گرفت چراکه افراد حقوقی مانند روسای سه قوه یا وزرا به دلیل مسئولیتی که برعهده دارند، عضو هستند. در مورد این اعضا نمی‌توان انتقادی داشت؛ اما اعضای حقیقی شورا که دو یا سه شغل دارند مورد انتقاد هستند.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: شورا باید آیین‌نامه یا قوانینی درباره اعضا تنظیم کند تا افراد حقیقی در چهار سال عضویت شغل دیگری نداشته باشند یا تعهدی از آنها گرفته شود تا زمان کافی برای فعالیت در شورا بگذارند.

وی ادامه داد: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای حل مشکل 2 شغله بودن افراد نیز مطالباتی از شورا دارد که در تلاش است تعاملاتی با شورا در این باره داشته باشد. 

به گفته زمانی، اعضای حقیقی در تمامی ادوار به فعالیت و عضویت در شورا نگاهی حاشیه‌ای داشتند و خود را ملزم به تمرکز برای سیاست گذاری در حوزه فرهنگ نمی‌دانستند. 

تشکیل حلقه‌های نخبگانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

این فعال دانشجویی با بیان اینکه می‌توان با ارائه راهکارهایی تمرکز افراد 2 شغله را برای فعالیت در شورا بیشتر کرد، گفت: اگر حلقه‌های نخبگانی متشکل از استادان، دانشجویان و صاحب نظران عرصه فرهنگی تشکیل شود، افراد حقیقی متناسب با تخصص و مسئولیت خود، رهبری یکی از این حلقه‌ها را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: تشکیل این حلقه باعث انجام تقسیم وظایف در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود و سایرین می‌دانند که هر حوزه از فرهنگ یک متولی در شورا دارد.

زمانی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور باشد، گفت: متاسفانه این شورا هیچ زمان در این جایگاه قرار نداشته است. 

فرهنگ متولی ندارد!

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ متولی ندارد، گفت: شاید مسئولان باید سیاستگذاری کلان فرهنگی را برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذارند و سایر نهادهای فرهنگی مانند دولتی یا مردم نهاد در این شورا را کمک کنند. 

وی با اشاره به اینکه قوانین شورای عالی ضمانت اجرایی ندارد، گفت: در نتیجه این شورا تبدیل به محلی برای کاغذ بازی اداری در راستای اسناد سازی و مدرک سازی شده است چرا که قوانین آن ضمانت نداشته و از سوی دیگر خود شورا نیز بر اجرای این قوانین نظارت و پیگیری ندارد.

زمانی آرمان‌گرایی و کلی‌گویی را انتقادی دیگر به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: مصوبات این شورا به صورت کلی و در سطح کلان است و هیچگاه برای مسائل جزئی فرهنگی چاره‌اندیشی نداشته است. به عنوان مثال در اساس‌نامه یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی ترویج فرهنگ اسلامی است؛ اما این یک آرمان کلی بوده و ریز فعالیت‌ها مشخص نشده است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در حال حاضر این شورا متولی فرهنگ و علم در کشور است، گفت: این دو حوزه بسیار گسترده است و شورا قادر نیست که در این حوزه نقش آفرینی و سیاست گذاری مناسب و دقیق را داشته باشد. 

وی مطرح کرد: شاید بهتر باشد شورای عالی انقلاب فرهنگی از حوزه علم خارج شود و تنها به سیاست گذاری فرهنگی بپردازد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1123305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =