سازوکار بررسی لایحه بودجه سالیانه در دستور کار

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 203 نماینده برگزار شد.

حسنیعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهالی امروز پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده 182 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها

- گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن(اعاده شده از شورای نگهبان1)

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در موردطرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

- گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

- گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه الحاق موادی به قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنفی و تولیدی

 مجلس باید دیدگاه خود درباره سند مهم لایحه بودجه بیان کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بودجه سند ملی مهم سالانه کشور است و مجلس باید در ابتدا موضع و نگاه خود را در مورد آن تعیین کند.

محمدرضا پور ابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه و در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: دغدغه مخالفان عمدتا مبتنی بر این است که آیا می شود در رویکرد دو شوری بودجه پیشنهاد ارائه کرد یا نه؛ بحث دو شوری به صورت مجزا آورده شده و دغدغه برخی نمایندگان که امکان ارائه پیشنهاد وجود ندارد در متن مصوب لحاظ نشده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و هیچ کس مخالف عدم ارائه پیشنهادات نیست؛ ما مدت ها و ساعت ها بر روی این موضوع کار کردیم و کاری تخصصی برای اصلاح محتوای بودجه انجام شده است.

وی افزود: زمانی که لایحه بودجه به مجلس ارائه می شود برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه شده و بیش از 2 ماه رسیدگی در کمیسیون به صحن ارسال می شود تا بررسی شود که متن دولت مورد قبول قرار می‌گیرد یا نه در حالی که بودجه سند ملی مهم سالانه کشور است و مجلس باید در ابتدا موضع و نگاه خود را در مورد آن تعیین کند بنابراین تصمیم درستی است که در ابتدا و پس از یک بررسی اجمالی چندین روزه در کمیسیون بررسی و گزارش آن در صحن مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه مجلس رأی دهد به کمیسیون تلفیق ارجاع و در صورتی که رأی ندهد از زمان به درستی استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: پس از 2 ماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق زمان و فرصت چندانی نداریم که از دولت اصلاحیه بخواهیم بنابراین نباید به گونه ای اقدام شود که تصمیم گیری برای لایحه بودجه با مشکل مواجه شود.

پورابراهیمی گفت: خروجی این طرح به رویکرد بودجه ریزی دقیق در مجلس کمک می کند و بر عملکرد و کارایی مجلس یازدهم اثرات مثبت بر جای خواهد گذاشت.

 نماینده مجلس: مجلس تمرکز بیشتری روی بررسی لایحه بودجه داشته باشد

نماینده تهران در مجلس گفت: بودجه بر شاخص های اقتصادی و نرخ ارزش و پول ملی ما تاثیر گذار بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس و دولت اصلاح ساختار و بودجه است و باید تمرکز بیشتری بر روی لایحه بودجه داشته باشیم.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه و در در موافقت با آن اظهار داشت: اصلاح این ماده تاکید دارد که لایحه بودجه باید به صورت دو شوری در مجلس بررسی شود.

وی با بیان اینکه سرنوشت یک سال مالی آینده کشور در لایحه بودجه تعیین می شود، افزود: در شرایطی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم باید بودجه به صورت تخصصی بررسی شود زیرا بودجه بر شاخص های اقتصادی و نرخ ارزش و پول ملی ما تاثیر گذار بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس و دولت اصلاح ساختار و بودجه است و باید تمرکز بیشتری بر روی لایحه بودجه داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دو شوری شدن بررسی بودجه چالش ها را برطرف می کند، ادامه داد: با این اقدام با رویکرد علمی و تخصصی به بررسی بودجه خواهیم پرداخت و بیشترین امکان را برای اصلاح هزینه کرد و ساختار مالیاتی و رهایی تدریجی بودجه به نفت خواهیم داشت.

 ریشه بسیاری از مشکلات در لایحه بودجه است که باید اصلاح شود

نماینده الیگودرز در مجلس گفت: بودجه سالانه کشور براساس شاخص‌ها، سالانه بدتر می شود و ریشه بسیاری از مشکلات نیز در لایحه بودجه است که باید اصلاح ساختاری در آن صورت گیرد.

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه و در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: طبق جلساتی که با کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس داشتیم، مقرر بود نظر کمیسیون برنامه هم در جریان بررسی دوشوری لحاظ شود، اما متاسفانه علی رغم توافقی که در کمیسیون صورت گرفت، گزارش بارگذاری شده خلاف آن است.

وی با بیان اینکه مجلس باید به سازوکارهای تخصصی خود احترام بگذارد، عنوان کرد: کارویژه اصلی کمیسیون برنامه و بودجه بررسی لایحه بودجه است، و اگر می خواهیم بر کلیات بودجه نظری تخصصی داده شود، باید مطابق با بررسی یک کمیسیون دائمی که اعضای آن تجربه و تخصص بررسی لایحه بودجه را داشته و همواره آن را آسیب شناسی می کنند، باشد. با توجه به اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه، کلیات لایحه مورد بررسی قرار می گیرد، هیچ تعارض منافعی هم وجود ندارد.

نماینده الیگودرز در مجلس با بیان اینکه نظرات کارشناسی کمیسیون برنامه و بودجه باید در صحن علنی مطرح شود، گفت: پس از بررسی بودجه در کمیسیون برنامه صفر تا 100 کار به کمیسیون تلفیق ارسال شود. این موضوعی است که کمیسیون آیین نامه هم پذیرفته بود که به جای کمیسیون تلفیق نظر کمیسیون برنامه و بودجه لحاظ شود، هر چند آنها استدلال می آوردند که امکان رد کلیات در صحن وجود دارد که استدلال کاملا نادرستی است، چرا که نظر کارشناسی و درستی باید در صحن تبیین شود و نمایندگان خود قضاوت کنند.

خدابخشی با بیان اینکه بودجه سالانه کشور براساس شاخص ها، سالانه بدتر می شود و ریشه بسیاری از مشکلات نیز در لایحه بودجه است و باید اصلاح ساختاری در آن صورت گیرد، ادامه داد: از نمایندگان درخواست می کنم با چنین طرحی مخالفت کرده و متنی مطرح شود که به بررسی بهتر بودجه کمک کند، از طرفی متن بارگذاری شده برخلاف توافق کمیسیون برنامه و بودجه بوده و بنده با آن مخالف هستم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =