برگزاری ۶۰ درصد کلاس‌های ترم بعد به صورت حضوری/ آموزش باید مبتنی بر ایجاد مهارت باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: برای نیمسال جدید تحصیلی در حال برنامه‌ریزی برگزاری حداقل ۶۰ درصد کلاس‌های درسی به صورت حضوری هستیم.

به گزارش ایسکانیوز نجف‌آباد، فرید نعیمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در اولین گفت وگوی خبری خود پس از تصدی ریاست این دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با اجرایی شدن سند تحول  و تعالی ۵ ساله در این دانشگاه اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که در محورهای متفاوت با رویکردهای تحول‌آفرین طراحی شده است، باید به عنوان ماموریت در حوزه تربیت نیروی متخصص و متعهد، تولید و انتشار علم و فناوری به همراه مدیریت کارآمد و اثربخش منطبق بر آمایش سرزمینی فعالیت کنیم.

وی افزود: نقش و جایگاه آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در حوزه‌های ملی و بین‌المللی منجر به فعالیت این واحد دانشگاهی منطبق بر سند آمایش سرزمینی مجموعه‌ شهرستان نجف‌آباد و استان اصفهان خواهد بود تا بتواند به عنوان یک واحد دانشگاهی مسئولیت‌های خود را اجرا کند. مطابق سند تحول و تعالی دانشگاه و با توجه به رویکردهای تحول‌آفرین تدوین شده در این سند، باید در تمامی بخش‌های دانشگاه تحول لازم صورت پذیرد. کارآمدسازی نظام آموزشی، انطباق آموزش مبتنی بر ایجاد مهارت، تولید علم منجر به گسترش مرزهای علمی، توسعه فعالیت‌های نوآورنه و فناورانه، عمق‌بخشی و گسترش معنویت، فرهنگ و اخلاق نمونه‌ای از این اهداف است که بایستی منجر به تغییر زیست‌بوم دانشگاه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در ادامه در رابطه با نحوه‌ اجرای طرح‌های پایش و پویش با در نظرگرفتن ظرفیت‌های موجود در این واحد دانشگاهی عنوان کرد: طرح پایش یا طرح پژوهش‌های اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای،عملا یکی از تغییرات اساسی در حوزه تحول‌آفرینی پژوهش بود. انجام پژوهش‌های مبتنی بر نیاز بازار و صنعت می‌تواند منجر به هدفمند کردن پژوهش‌ها و برطرف کردن نیازهای جامعه و صنعت به شمارآید.

برگزاری ۶۰ درصد کلاس‌های ترم بعد به صورت حضوری/ آموزش باید مبتنی بر ایجاد مهارت باشد

دانشگاه تاثیرپذیر از جامعه خود نبوده‌ است

فرید نعیمی در ادامه با اشاره به عدم ارتباط پژوهش با نیاز جامعه تاکید کرد: متاسفانه عدم تعریف صحیح ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه در طول سال‌های گذشته منجر به پژوهش‌های بدون نیاز شده‌است. به عبارتی در این شرایط دانشگاه تاثیرپذیر از جامعه خود نبوده است. انطباق رفتاری پژوهشگر بر اساس نیاز جامعه یکی از اهداف اصلی اقدامات آینده در این حوزه است.

آموزش باید مبتنی بر ایجاد مهارت باشد

سرپرست این واحد دانشگاهی گفت: از طرف دیگر بایستی با اجرای طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل) تلاش کنیم آموزش خود را مبتنی بر ایجاد مهارت برنامه‌ریزی کنیم. راه‌اندازی دانشکده‌ مهارت‌عالی و کارآفرینی به طور خیلی خاص باید روی این مسئله کار کند. به عنوان یکی از رسالت‌های اساسی در سند تحول و تعالی باید بتوانیم دانشجویی را تربیت کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی بتواند به صورت هدفمند نیاز جامعه و صنعت را برطرف کند.

وی افزود: تعداد ۱۵۰ نفر از دانشجویان واحد نجف‌آباد متقاضی استفاده از مزایای طرح پویش هستند که درحال حاضر ۳۰ نفر از این دانشجویان در قالب طرح پویش در صنایع استانی مشغول به کار شده‌اند البته این تعداد برای این واحد دانشگاهی کافی نیست و باید اقدامات لازم برای افزایش دانشجویان فعال در این طرح انجام شود.

شیوه‌ اجرای طرح پویش در رشته‌های علوم انسانی

نعیمی درباره شیوه‌ اجرای طرح پویش در رشته‌های علوم انسانی اظهار کرد: رشته‌های علوم انسانی تفاوت‌های زیادی با رشته‌های فنی و مهندسی دارند. در رشته‌های علوم انسانی همچون حقوق، روانشناسی، مشاوره و امثال آن مکانیزم اجرایی دیگری برای اجرایی شدن طرح پویش در نظر گرفته شده است. برای مثال در رشته‌ حقوق در کنار برپایی دادگاه‌های مجازی، که درحال حاضر در دانشگاه‌های مطرح نیز اجرا می‌شود، باید چرخه‌ یک معضل اجتماعی از صفر تا صد مورد بررسی قرار گیرد. مثلا در بحث ازدواج و طلاق زمانی که دو نفر به چالشی برمی‌خورند، این روند از یک مشاوره‌ ساده آغاز می‌شود که در نهایت منجر به استفاده از یک وکیل، دادگاه و درنهایت صدور حکم و بعد از صدور حکم پرداختن به مسائل روانشناسی آغاز می‌شود. این ایده می‌تواند برای طرح پویش در این رشته‌ها اجرا شود. به عنوان مثال در مقوله‌ طلاق زمانی که حکم طلاق صادر می‌شود، از دیدگاه روانشناسی به چه صورت خواهد بود و اگر رخدادی پس از آن حادث شد، سرمنشاء آن از کجاست.

وی در ادامه تاکید کرد: درنظرداریم طرح پویش در رشته‌های علوم انسانی را در چنین فضایی اجرایی کنیم و البته در این رابطه باید با دادگاه‌ها و مراجع حل اختلاف رایزنی‌هایی صورت بگیرد و بتوانیم یک پرونده را از صفر تا صد شبیه‌سازی کنیم و در این روند از دانشجویان رشته‌های مربوط استفاده کنیم.

تلاش‌ برای پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی

 نعیمی در رابطه با قرارگیری دانشگاه آزاد نجف آباد در رنکینگ دانشگاه‌های برتر اقلیم کردستان عراق و تعامل در این زمینه گفت: قرارگیری دانشگاه‌ها در رنکینگ‌های بین‌المللی تابع شاخصه‌هایی همچون تعداد مقالات و برون داده‌های علمی است. یکی دیگر از شاخصه‌های آن پذیرش دانشجوی بین‌الملل است. در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با توجه به سبقه و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد تلاش‌های بسیاری برای پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی صورت گرفته است. در همین راستا با همکاری و پیگیری معاونت امور بین‌الملل سازمان مرکزی مجوز پذیرش دانشجو از وزارت علوم منطقه  اقلیم کردستان اخذ شد که یکی از شرایط اصلی آن قرار گیری این واحد دانشگاهی از لحاظ رتبه مجاز در شاخص وبومتریک بود.

وی با بیان اینکه سیاست کلان این واحد دانشگاهی حرکت به سمت و سوی پذیرش دانشجوی بین‌المللی است، افزود: علت این امر در درجه اول به دلیل رسالت تولید و انتقال علم که در تمام سندهای بالادستی کشور هم به آن اشاره شده و ایران باید کشوری سرآمد در تولید و انتقال علم باشد و در درجه‌ دوم مبنای فرهنگی این اتفاق مدنظر است. در این زمینه برنامه‌ی منسجمی طراحی شده است و امیدواریم بتوانیم علاوه بر اقلیم کردستان از کشورهای همچون عراق ، روسیه، عمان و بحرین هم پذیرش دانشجو داشته باشیم که البته پیشبرد این اهداف تابع شرایط کلان کشور هم خواهد بود.

سازگاری دانشگاه آزاد از لحاظ مدیریت اقتصادی با جامعه

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه آزاد اسلامی همچون دانشگاه‌های دولتی که به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مالی لازم و یا ورشکستگی دچار مشکل در بازگشایی دانشگاه هستند، بیان کرد: دردانشگاه‌های آزاد، اقتصاد مبتنی بر اقتصاد جامعه است و از بودجه نفتی استفاده نمی‌کنیم. در تمام این سال‌ها توازن بین درآمد و هزینه حفظ شده است. دانشگاه آزاد از لحاظ مدیریت اقتصادی با جامعه سازگاری بهتری دارد و می‌تواند به سرعت خود را با جامعه وفق دهد. البته شهریه‌ای که دانشجو پرداخت می‌کند شهریه‌ واقعی نیست و عملا واحدهای دانشگاهی با اعمال سیاست‌های صرفه‌جویی در امور مدیریت دانشگاه، اختلاف درآمد و هزینه را مدیریت کرده‌اند و این موضوع به سبک مدیریت در دانشگاه‌های آزاد مربوط است که با سایر دانشگاه‌های کشور تفاوت بسیار دارد.

نعیمی افزود: در رابطه با بازگشایی دانشگاه، ما در یک شرایط ناپایدار هستیم. مثلا در هفته‌ گذشته به دنبال تهیه‌ زیرساخت‌های لازم در بخش‌های ایاب و ذهاب و سلف بودیم اما مجددا بحث ورود سویه‌ی جدید ویروس کرونا مطرح شد. زمانی که می‌خواهیم برای هرکدام از این بخش‌ها وارد قرارداد شویم طرف مقابل از ما تضمین زمان می‌خواهد و شرایط امروز شرایط بسیار ناپایداری است و در نهایت باز یا بسته بودن واحدهای دانشگاهی به تصمیمات کلان ستاد ملی کرونا و سازمان مرکزی وابسته است.

برگزاری ۶۰ درصد کلاس‌ها به صورت حضوری در نیمسال جدید

 وی افزود: پس در دانشگاه آزاد عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری برمبنای مدیریت هزینه و وجود مشکلات مالی نیست. اگرچه مشکلات مالی بی اثر نیست اما مسئله اصلی حفظ سلامت دانشجویان و ایجاد آرامش فکری برای خانواده‌های آنها است. با این حال برای نیمسال جدید تحصیلی در حال برنامه‌ریزی برگزاری حداقل ۶۰ درصد کلاس‌های درسی به صورت حضوری هستیم.

به دنبال ایجاد فرصت جدید و تشکیل شهر دانش هستیم

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره‌ طرح اتصال شبکه مترو نجف آباد به اصفهان و پروژه‌ی شهر دانش که وابسته به این طرح است، عنوان کرد: طرح اتصال شبکه‌ی مترو نجف‌آباد به اصفهان یک طرح استانی و ملی است و دانشگاه پس از اخذ مجوزهای قانونی زمین مورد نظر را به شرکت مترو اختصاص داد و همه تفاهم‌نامه‌های مربوطه امضا شده‌است. قاعدتا بهره‌برداری زمین را واگذار کردیم و فقط کافیست پروژه از سوی مسئولین مربوطه کلید بخورد. از ظرفیت این پروژه به دنبال ایجاد فرصت جدید و تشکیل شهر دانش هستیم و این مسئله را در دستور کار قرار داده ایم.

انتهای پیام /

مصاحبه کننده: فاطمه لشنی زند

کد خبر: 1123319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =