ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان پزشکی و پرستاری در پاندمی کرونا

برای دانشجویان پزشکی و پرستاری برگزاری کلاس‌های عملی در ایام کرونا در مقایسه با ایام قبل از شیوع این پاندمی به‌دلیل اشغال گسترده تخت‌های بیمارستانی، بستری بیماران کرونایی و بیماران زمینه‌ای از نظر آموزشی مفید بوده است، اما بر اساس نظرات مسئولان، آموزش برگزاری دوره‌های عملی نیازمند تمدید است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دو سال اخیر تمامی آموزش‌ها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان به این امر اذعان دارند که بازدهی و کیفیت دروس عملی و آزمایشگاهی رشته‌های علوم پایه در آموزش مجازی افت کرده است. از سوی دیگر آموزش‌های پیشرفته پزشکی در رده‌های دستیاری، فلوشیپ و ...  وابسته به کار عملی نیازمند برگزاری مراحل آموزش‌های ترمیمی، برنامه‌ریزی و کیفیت سنجی آموزش است.

 هرچند بر اساس دستورالعل از سوی وزارت بهداشت و درمان کارورزی در تمامی دانشکده‌ها فعال و تحت هیچ شرایطی تعطیل نبوده است، اما روند کیفیت سنجی آموزش‌ها نیازمند بررسی است. چندی قبل محمد کریمی مریدانی، رئیس دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره تاثیر کرونا با روند آموزش به دانشجویان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از تهدید کرونا یک فرصت طلایی بسازد و به افزایش کیفیت یادگیری دانشجویان کمک کند.»

آموزش‌ها پیشرفته در ایام کرونا مورد ترمیم قرار بگیرد

چندی قبل علیرضا سلیمی، معاون آموزش‌وپژوهش سازمان نظام پزشکی درباره تاثیرات کرونا در روند آموزش به دانشجویان پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در ایام کرونا برای تیم پزشکی و دانشجویان این رشته‌ها بحث فرسودگی شغلی و Burn Out  افزایش و امید به آینده کاهش یافته است از طرفی موضوع عدالت بین رشته‌ای هم یکی از مسائلی بود که در ایام کرونا چالش کم‌رنگ‌ شد.

وی افزود: شاید کرونا به این زودی‌ها در دنیا کنترل نشود، این تهدید تبدیل به یک فرصت شود، چون در دو الی سه سال اخیر، آموزش‌های مجازی رشد کرده و بخشی از کمبودها جبران شده است. البته کشورهایی با شرایط اقتصادی مناسب‌تر ‌در این زمینه بیشتر فعالیت کرده‌اند. بعضی کشورها همچون ایران در میانه راه قرار داشته و بیشتر از فناوری استفاده می‌کنیم.

سلیمی تاکید کرد: آموزش در دو سال اخیر تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفته است. به‌خصوص اینکه آموزش پیشرفته پزشکی در رده‌های دستیاری، فلوشیپ و ... خیلی به‌کار عملی وابسته است. آموزش‌های پیشرفته وابسته به کار عملی است، در دو سال اخیر باید آموزش‌ها تحت ترمیم و تمدید قرار گرفته و آموزش پزشکی و کیفیت آموزش مورد بازنگری قرار بگیرد.

 استفاده از کانال‌های مختلف آموزشی برای  ارتقای کیفیت آموزش‌های آنلاین

بر اساس بررسی‌های انجام شده بازدهی و کیفیت آموزشی در طول این دو سال مخصوصاً مباحث آزمایشگاهی افت کرده و نمی‌توانیم منکر آن شویم. به خصوص دانشجویانی که برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری به قسمت عملی کارشان رسیده بودند، سنوات تحصیلی تنها شامل حال بعضی از آنها شد.

فرهاد ادهمی مقدم، مدیر کل آموزش و امور دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد شیوع پاندمی کرونا و کاهش فعالیت‌ها و برگزاری کلاس‌های عملی هستیم، درباره  فعالیت کلاس‌های عملی برای دانشجویان پزشکی با توجه به شرایط موجود  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با گذشت ۳ ماه از شیوع پاندمی کرونا در کشور به‌طور کلی دانشگاه‌ها تعطیل شده و در دیگر موارد درباره کلاس‌های عملی دستورالعمل به صورت برگزاری کلاس‌ها در گروه‌های متعدد و با نفرات اندک بود که علاوه‌بر آن مباحثِ نظریِ کلاس‌های عملی، به صورت مجازی برگزار شد و کارآموزی‌ها با تعداد روزهای کمتر و با ساعات طولانی‌تر برگزار می‌شود.

وی درباره کیفیت برگزاری کلاس‌ها در مقایسه با ایام قبل از شیوع کرونا افزود: بی‌شک به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و اشغال تخت‌های بیمارستانی، بیماران با سایر بیماری‌ها کمتر بستری می‌شوند. بسیاری از بیماران کرونایی بستری شده به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند که از نظر آموزشی برای دانشجویان و کادر درمان مفید است.

 مدیر کل آموزش و امور دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: علاوه‌بر آن در راستای تقویت کیفیت آموزش‌های عملی، استفاده از فیلم‌ها و کانال‌های مختلف آموزشی در فضای مجازی هم می‌تواند به آموزش دانشجویان کمک کند. البته  به برون رفت از شدت این بیماری امیدوار هستیم.

آموزش‌ها در ایام کرونا کیفیت سنجی شود

با توجه به برگزاری کلاس‌های مجازی و کارورزی‌های حضوری در ایام کرونا انتظار می‌رود تا تصمیم‌گیران امر در راستای ترمیم آموزش‌های علمی و ارتقای کیفیت آموزش‌ها برای تمای رشته های دانشگاهی به ویژه دانشجویان پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی وارد عمل شده و دوره‌های عملی به شکل مازاد برای آنها برگزار شود.  شیوع کرونا و آغاز پیک‌ها با سویه‌های متعدد می‌طلبد که کادر درمان به عنوان فعالان در خط مقدم سلامت جامعه، حرفه‌ای‌تر از قبل به ارائه خدمات بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =