چند شغله بودن اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراد نیست!/نبود سند چشم انداز فرهنگی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال با بیان اینکه شورا وظیفه اجرا کردن قوانین را برعهده ندارد، گفت: در نتیجه داشتن چند شغل توسط اعضا موضوعی نیست که بتوان به آن انتقاد کرد.

محسن عامری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه سازمان‌های فرهنگی به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: این سازمان‌ها از نظر هدف، منابع دریافتی و اجرا تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین سازمان‌های از لحاظ اجرایی به  نهادهای سیاست گذار، مجری و ناظر دسته بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یکی از فرهنگی‌ترین نظام‌ها در جهان است، ادامه داد: در حال حاضر تمرکز مردم کشورهای دیگر بیشتر بر مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی بوده و حوزه فرهنگ اولویت دولت‌ یا مردم است؛ اما انقلاب اسلامی از ابتدا موضوعات فرهنگی را اولویت فعالیت خود قرار داده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال مطرح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یا شورای تشخیص مصلحت نظام نیز جزو نهادهای سیاست گذار هستند؛ اما به اندازه شورای عالی انقلاب فرهنگی قدرت راهبردی و کلان را ندارند. 

وی درباره وجود برخی انتقادات به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این شورای باید به صورت راهبردی و کلان در حوزه فرهنگی سیاست گذاری کند. در نتیجه افرادی که به برخی قوانین شورا انتقاد دارند، وظیفه یا فلسفه وجودی این شورا را نمی‌دانند. 

دوشغله بودن اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل انتقاد نیست

عامری با اشاره به دو شغله بودن برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورا وظیفه اجرا کردن قوانین را برعهده ندارد و همانگونه که از اسمش مشخص است، یک شورا است. در نتیجه داشتن چند شغل توسط اعضا موضوعی نیست که بتوان به آن انتقاد کرد.

این کارشناس مدیریت فرهنگی اضافه کرد: اعضای حقوقی که براساس شغل اول به عضویت شورا در می‌آیند و هیچ ایرادی به آنها وارد نیست. اعضای حقیقی نیز به دلیل تخصص و تجربه‌ای که دارند، برای حضور در شورا انتخاب می‌شوند. همچنین چارت حاکم بر این شورا براساس قوانین سازمانی نیست بلکه روابط بین اعضا نهادی بوده که فقط وظیفه سیاست گذاری را برعهده دارد. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد تقسیم بندی تخصص

وی گستردگی را آسیب دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: هر سازمان یا نهادی که بی علت گسترش می‌یابد از تخصص و تمرکز آن کاسته می‌شود. شورا نیز دارد به سمت گسترش پیش می‌رود که این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده چالش‌های را ایجاد کند. 

عامری با اشاره به فعالیت کمیته‌های تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقسیم بندی مناسبی بین کمیته‌ و اعضا برای فعالیت تخصصی روی یک موضوع خاص در شورا وجود ندارد. متاسفانه تفکیک معنایی و تقسیم کار انجام نشده است. 

این مدرس دانشگاه با انتقاد از ضعف این شورا در حوزه آینده پژوهشی مطرح کرد: جامعه از نهادها یا سازمان‌های تصمیم گیر جلوتر حرکت می‌کند در نتیجه نهادهای متولی فرهنگ باید در حوزه آینده پژوهی فعالیت مناسبی داشته باشد؛ که متاسفانه در حال حاضر شاهد آن نیستیم.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی چابکی و انعطاف پذیری لازم در راستای تصمیم گیری یا سیاست گذاری برای آینده حوزه فرهنگی را ندارد و بنابراین برای مدیریت فرهنگ مردم و جامعه دچار ضعف است.

بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگ ساز در جامعه

عامری با اشاره به مکان‌های ارزش ساز و تقویت کننده فرهنگ تشریح کرد: مدرسه و دانشگاه، خانواده، محل کار و شبکه‌های اجتماعی به شدت بر حوزه فرهنگ اثر گذار است که متاسفانه توسط مسئولان یا نهادهای متولی فرهنگ رها شده است و زمانی که مشکل یا چالش ایجاد شد، تازه مسئولان به فکر حل مشکل هستند. 

این کارشناس حوزه فرهنگ با بیان اینکه سند چشم انداز فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر سند چشم انداز یا خروجی که نشان دهنده فعالیت این شورا در  خرده فرهنگ یا سیاست گذاری باشد، وجود ندارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سند چشم انداز فرهنگی در این شورا تنظیم و تدوین شود، از تداخل وظیفه بین نهادهای مختلف فرهنگی جلوگیری می‌شود.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1123338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =