ساخت و ساز روی گسل‌ها بازی با جان مردم است / چرا فاجعه بم و کرمانشاه عبرت نمی‌شود؟

آنچه از بررسی نحوه تخریب‌ها در بم و کرمانشاه به دست آمده گواه این موضوع است که ساخت و ساز بر روی گسل عواقب جبران ناپذیری دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دی ماه سال ۱۳۸۲ را هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم، در لحظه‌ای سه هزار نفر جان دادند و چندین خانواده بی‌سرپناه شدند؛ امروز سالگرد زلزله‌ بم است البته فاجعه بم برای کشور زلزله‌خیز ایران آخرین اتفاق نبود و چند سال بعد زلزله دیگری در کرمانشاه جان ۵۰۰ هموطن را گرفت اما امروز در حالی که کارشناسان هشدار می‌دهند که وقوع زلزله در تهران دور از انتظار نیست، ما چقدر برای آن آمادگی داریم؟ برای پیدا کردن این سوال نگاهی داریم به تعداد گسل‌های تهران و محل قرار گرفتن آن‌ها و ویژگی خانه‌هایی که در زلزله کرمانشاه و بم تخریب شدند که در ادامه می‌خوانید.

مسکن مهری که بی‌مهری کرد

براساس بررسی‌هایی که کارشناسان پس از وقوع زلزله در مورد تخریب‌های ایجاد شده در کرمانشاه انجام دارند، بیشترین میزان تخریب مربوط خانه‌های مسکن مهر بوده است. در شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن مهر وجود داشت که پروژه‌ی ۵۰۰ واحدی دقیقاً بر روی گسل قرار داشته لذا می‌باست در ساخت آن، نکات ایمنی رعایت می‌شد اما متأسفانه کیفیت ساخت سازه‌های مسکن مهر به‌شدت پایین بوده و این موضوع تخریب‌های فراوانی را به دنبال داشت.

در منطقه‌ی مسکن مهر تمامی سازه‌ها و ساختمان‌های دیگر و حتی ساختمان اداره راه و شهرسازی شهرستان سرپل ذهاب به‌شدت صدمه دیدند و دلیل این موضوع قرار گیری منطقه‌ مذکور بر روی گسل بوده است. در کرمانشاه‌ هم پس از بررسی‌های کارشناسی، مشخص شد که عمده‌ تخریب‌ها در خانه‌های مسکن مهر اتفاق افتاده است.

بافت فرسوده خانه‌های بم

بم علاوه بر ساخت و ساز بر روی گسل معضل دیگری هم داشت، بافت خانه‌های بم فرسوده بودند و مهرجو، مسئول سازمان نظام مهندسی شهرستان بم در این باره گفته بود که  علت فاجعه زلزله بم فرسوده بودن خانه ها و بافت قدیمی شهر بم بود. البته کارشناسان به این موضوع هم اشاره داشتند که اگر همان خانه‌های فرسوده هم از گسل فاصله داشت، شدت تخریب به این میزان نبود.

زلزله بم نشان داد که ساخت و ساز و گسترش شهرهای ایران نزدیک پهنه گسله می‌تواند به فاجعه‌ای در حد زلزله بم یا بیش از آن منجر شود. از نظر شدت خرابی و میزان خسارت زلزله بم با حدود یک میلیارد دلار خسارت، جایگاه دوم را بعد از زلزله ۳۱ خرداد ۶۹ منجیل (با حدود ۱.۸ میلیارد دلار خسارت) دارد. خسارت‌های زلزله بم در محدوده نزدیک گسل بم (سوی شرقی و شمال شرق شهر) بسیار بیشتر از بخش‌های غربی آن بود. زلزله بم نماد واضح خراب‌تر شدن نواحی نزدیک گسل به نسبت نواحی دور از آن حتی در شهر کوچکی مانند بم بود.

گسل‌های تهران کجا قرار دارند؟

تهران هم شهری پر از انواع گسل‌ها است و نکته نگران کننده تراکم جمعیتی تهران و عدم توجه به ساخت و ساز روی گسل‌ها است. از جمله گسل‌های تهران می‌توان به شمال تهران، لویزان، داوودیه، نیاوران، جنوب ری، شمال ری، انقلاب(مجموعه ورزشی انقلاب)، تنباکویی منطقه ۱۵، ونک پارک، تلویزیون (مصلای تهران)، جنت‌آباد شمالی، باغ فیض، نارمک، مشا و پردیسان اشاره کرد.

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در باره زلزله اینطور گفته که در صورت وقوع زمین لرزه ۶.۵ ریشتری یا بالاتر در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می شود و بیش از ۱.۵ میلیون تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه‌ها را جدی بگیریم و حتما از مجری ذی صلاح استفاده کنیم.

عواقب خانه‌سازی روی گسل

مهدی چمران رئیس شورای شهر هم امروز به موضوع ساخت خانه بر روی گسل اشاره کرد و گفت: چراکه چندین گسل مهم در تهران داریم که متأسفانه بر روی این گسل‌ها نیز ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است و این ساختمان‌ها توان مقابله با زلزله در تهران را ندارند.

چمران بیان کرد: شاید در دنیا بر روی گسل ساختمان ساخته شود، اما ساختمان سازی آنها حساب شده و مقاوم در برابر زلزله است و مانند شیوه ساختمان سازی ما نیست که در هر نقطه‌ای بدون محاسبه خانه سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه‌ها به زلزله تهران بیشتر باشد و از آن غافل نشویم، عنوان کرد: از سال‌های بسیار قبل تاکنون بر لزوم آماده سازی تهران برای زلزله تاکید شده اما متأسفانه هنوز آنچه که باید رخ دهد، رخ نداده است.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: اگر خدایی نکرده زلزله‌ای با درجه بالا در تهران رخ دهد، مشخص نیست که چه اتفاقی در تهران رخ خواهد داد و نمی‌توان هیچ چیزی را پیش بینی کرد. همان ترافیک و راه بندانی که بر اثر ریزش ساختمان‌ها به وجود می‌آید، مشخص نیست چه بلایی بر سر مردم خواهد آورد. به همین دلیل باید ساختمان‌ها را مقاوم بسازیم تا در صوت وقوع هرگونه حادثه دچار خسران نشویم.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه از بررسی نحوه تخریب‌ها در بم و کرمانشاه به دست آمده گواه این موضوع است که ساخت و ساز بر روی گسل عواقب جبران ناپذیری دارد و  علاوه بر آن در ساختمان‌هایی که  با مصالح نامرغوب ساخته شده‌اند، پشت‌بام استحکام کافی را ندارد و  ساختمان‌های مرتفع احتمال تخریب در زمان وقوع زلزله خیلی بیشتر است. پس در قدم اول باید در زمان ساخت و ساز کارشناس زمین شناسی در محل حاضر باشد و در مورد ویژگی‌های زمینی که ساخت و ساز روی آن انجام می‌شود، نظر دهد تا دیگر شاهد فجایعی نظیر بم و کرمانشاه نباشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1123348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =