محدودیت شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی برای داوطلبان مرد لغو شد

داوطلبان مرد پس از فراغت از تحصیل، تنها بعد از اتمام دوره خدمت سربازی مجاز به شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی بودند. دیوان عدالت اداری در حکمی محدودیت شرکت در برای داوطلبان مرد را لغو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری در حکمی ارائه مدرک معتبر با هدف نشان دادن معدل داوطلب در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی را لغو کرد. 

این دیوان در حکمی دیگر محدودیت شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی برای داوطلبان مرد را نیز لغو کرد. لازم به ذکر است داوطلبان مرد پس از فراغت از تحصیل، تنها بعد از اتمام دوره خدمت سربازی مجاز به شرکت در این آزمون بودند.

لغو ارائه مدرک معتبر با هدف نشان دادن معدل داوطلب در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی

در بند ۴ بخش مدارک مورد نیاز دستورالعمل پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی که در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران آمده است: دانشجویان باید مدرک معتبری که نشان دهنده معدل مقطع کارشناسی رشته‌های مورد پذیرش باشد، را ارائه دهد.

الزام متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی به ارائه مدرک معتبر که نشان‌دهنده معدل مقطع کارشناسی آنها باشد، با بنـد سوم اصل سـوم و اصل سی‌ام قانـون اساسی مغایرت دارد؛ زیرا منجر به اعمال محدودیت حق بر آموزش به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان خواهد شد.

از طرفی دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته‌ها مجاز به شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد هستند و از این رو الزام به فارغ‌التحصیلی داوطلبان شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی و ارائه معدل قطعی کارشناسی و عدم امکان شرکت دانشجویان سال آخر در آزمون ارشد فاقد مبنای قانونی است. به همین منظور دیوان عدالت اداری این امر را خلاف قانون دانسته و بند ۴ دستورالعمل پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در زمینه مدرک معتبری که نشان دهنده معدل مقطع کارشناسی رشته‌های مورد پذیرش باشد را باطل کرده است.

لغو محدودیت شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی 

در بند ۵ دستورالعمل پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران آمده: داوطلبین زن در رشته هایی که فاقد طرح دوره انسانی است، می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در آزمون پذیرش دانشجویی پزشکی از مقطع لیسانس اقدام کنند، اما داوطلبان مرد پس از فراغت از تحصیل، تنها بعد از اتمام دوره خدمت سربازی مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

 براساس ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۲ آبان ۱۳۹۰، تا زمانی که دانشجویان به تحصیل اشتغال دارند، به شرط آنکه دارای غیبت غیرموجه نباشند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار صادر می‌شود.

از طرفی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تمایل به شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی را دارند، براساس دفترچه راهنمای شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های گروه پزشکی مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل هستند، بر اساس بند ۵ مندرج در بخش « ضوابط ورود به دوره» دستورالعمل پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، باید از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خودداری کنند. از طرفی چون دانشجویان ورودی نیمسال اول دانشگاه‌ها در شهریور ماه فارغالتحصیل می‌شوند امکان ثبت‌نام در آزمون مذکور سال جاری را ندارند؛ زیرا ثبت‌نام برای این آزمون در بازه زمانی زمستان سال قبل انجام می‌شود و این دسته از دانشجویان در آن بازه زمانی هنوز فارغ التحصیل نشده‌اند. از آنجایی که بر اساس بند ۴ دستورالعمل داوطلبان ضرورت دارد مدرک فارغ التحصیلی را هنگام ثبت‌نام برای آزمون ارائه دهند، این دسته از داوطلبان باید تا آزمون سال آینده منتظر بمانند. این امر به منجر به ایجاد فاصله یک ساله در امر تحصیل برای داوطلب خواهد شد؛ در حالی که داوطلب شرایط ادامـه تحصیل را در این یک سال دارد.

دیوان عدالت اداری با استناد به تبصره یک ماده ۳۳ قانون خدمت وظیفه عمومی الحاقی سال ۱۳۹۰ اعلام کرد: حداکثر معافیت تحصیلی در هریک از مقاطع تحصیلی پیش‌بینی شده و این معافیت در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود، بنابراین بند ۵ بخش مدارک مورد نیاز دستورالعمل پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مواردی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مستلزم طی آن از مقطع قبلی باشد، باطل می‌شود؛ زیرا باعث اعمال محدودیت بر حق آموزش خواهد شد.

آزمون لیسانس به پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که علاقه به تغییر رشته و ورود به فضای پزشکی دارند برگزار می‌شود.

گفتنی است ثبت نام آزمون پزشکی از کارشناسی هر ساله توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده و آزمون در ۲ مرحله کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار می‌شودو مصاحبه شفاهی شامل سنجش توانایی در زبان انگلیسی و ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی متقاضی است. ۵۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۵۰ درصد مرحله فراشناختی در ورود فرد تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      سلام شرط معدل راجع به معدل دیپلم هم حذف شده؟