تردید در مفید بودن تسهیلات مسکن برای اقشار کم‌درآمد/ مسکن استیجاری جایگزین مسکن ملی شود

یک کارشناس و تحلیلگر مسکن معتقد است که تسهیلات مسکن ملی نمی‌تواند برای اقشار ضعیف کمک‌رسان باشد و باید به جای آن به دنبال مسکن استیجاری و ارزان بود.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص تسهیلات مسکن ملی گفت: رقم بازپرداخت تسهیلات مسکن ملی به گونه‌ای است که بخشی از طبقه متوسط قادر به بازپرداخت آن هستند نه همه آنها. در واقع آن بخشی از طبقه متوسط که به همین میزان اجاره می‌پردازد، امکان استفاده از این تسهیلات و بازپرداخت آن را دارند. اقشار کم درآمد به هیچ عنوان امکان بازپرداخت این تسهیلات را ندارد و در بهترین حالت اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، کمکی برای طبقه متوسط خواهد بود.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد اقشار جامعه با وضعیت فعلی جزء طبقه کم درآمد هستند و به این ترتیب، تسهیلات فعلی مسکن نمی‌تواند برای اقشار ضعیف مفید باشد.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: قیمت مسکن تنها به دلیل بالا بودن نرخ اجاره یا خرید نیست که تسهیلات این چنینی بتواند آن را اصلاح کند. به نظر می‌رسد که تاثیرات ثانویه هم در آن موثر بوده و مثلا از نرخ تورم هم تاثیر گرفته است. به همین خاطر تسهیلات این چنینی تاثیر اندکی در قیمت مسکن خواهد داشت.

یزدانی گفت: این تسهیلات در بهترین حالت می‌تواند آهنگ قیمت مسکن را آرام کند. اگر بقیه متغیرها مثل کسری بودجه دولت، نقدینگی و رشد منفی اقتصادی کنترل نشود، قیمت هم تعدیل نخواهد شد.

وی عنوان کرد: تسهیلات مسکن به این شکل نمی‌تواند برای قشر ضعیف مفید باشد. مگر اینکه دولت یک حجم عظیم یارانه را به این گروه اختصاص دهد که خود این مسائل روی تورم تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس مسکن، راهکار مفید برای کمک به اقشار ضعیف را مسکن استیجاری دانست و گفت: راه کمک به گروه‌های کم‌درآمد، تولید خانه‌های استیجاری ارزان قیمت است که بتواند برگشت سرمایه هم داشته باشد. مثل بقیه کشورها باید به گونه‌ای باشد که مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج شود و دسترسی به مسکن برای همه اقشار راحت باشد.

کد خبر: 1123467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =