حذف ارز 4200 در بودجه 1401 شدنی است؟

تحلیل‌های گسترده کارشناسان امر پیرامون تصمیم دولت درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه 1401 نشان دهنده اهمیت موضوع و تأثیر آن بر اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم در حالی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که مورد تحلیل بسیاری از کارشناسان امر قرار گرفته و برخی فعالان سیاسی و اقتصادی معتقدند از مهمترین محورهای بودجه ۱۴۰۱، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ چون این ارز سبب رواج رانت و فساد شده و رقابت‌پذیری در فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده است و می‌گویند به تعویق انداختن این جراحی، موکول کردن حل بحران به آینده است.

در گفتگویی که با مسعود پزشکیان داشتیم وی تأکید کرد: نمی‌توان انکار کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور تولید رانت می‌کند و باید برداشته شود، اما کار باید به نحوی انجام شود که مردم صدمه نبینند و نیازهای جامعه پوشش داده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کمیسیون بهداشت و درمان درباره دارو بحث‌های زیادی داشتیم که حذف ارز ترجیحی چه اثرات زیانباری بر داروهای مصرفی و تجهیزات پزشکی خواهد داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه هنوز مشخص نیست مجلس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه را بپذیرد، خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان از این روند رضایت ندارند و باید دید در کمیسیون تلفیق چه اتفاقی می‌افتد.

پزشکیان اظهار کرد: آنچه در لایحه دولت پیرامون جذب مالیات و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان شده با وجود فشارهایی که در جامعه هست به این سادگی قابل اجرا نیست.

با اینحال جعفر قادری معتقد است که مدل تخصیصی ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو کارآمد نیست و منجر به فساد شده است شکی در این زمینه وجود ندارد.

وی می‌گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو باید حذف شود و منابع حاصل از آن به بیمه پرداخت شود تا بیمه‌ها پوشش خود را افزایش دهند. البته بیمه‌های خدمات درمانی باید از مصرف کنندهای واقعی دارو حمایت کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قاچاق دارو از کشور گفته است: نتیجه مدل فعلی مدیریت بازار دارو کشور که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه داده می‌شود، قاچاق دارو و هدر رفتن منابع ارزی کشور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح می‌کند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو کار ارزشمندی است که می‌تواند جلوی بسیاری از فسادها را بگیرد. البته این کار باید دقیق و با برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

میرتاج الدینی نماینده دیگری است که در اینباره اظهار نظر کرده و در توئیتی که در فضای مجازی منتشر شد نوشته است: در سال‌های اخیر علی‌رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، این کالاها با قیمت مناسب به دست مردم نرسیده و تنها عده‌ای خاص از ‫رانت آن استفاده کرده‌اند. علی‌رغم پیشنهاد و عزم دولت برای حذف این موضوع، قطعا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه ‫دارو و ‫گندم در سال ۱۴۰۱ حذف نخواهد شد.

افزایش نگرانی‌ها پیرامون اثرات احتمالی حذف ارز ترجیحی بر معیشت و سلامت جامعه در حالی مطرح می‌شود که محمد مخبر یکشنبه پنجم دی ماه جاری در جلسه‌ای با اعضای سندیکای داروی انسانی برگزار کرد، تأمین و تولید ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور توسط صنایع داروسازی را مایه افتخار این بخش صنعت کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: با حل مشکلات و همفکری و همکاری دولت و صنایع داروسازی ۳ درصد مابقی نیازهای کشور در زمینه دارو بویژه بیماران صعب العلاج در کشور تهیه و تولید ‌شود.

وی همچنین در خصوص برخی شایعات مطرح شده در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو تاکید کرد: آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می‌رود صنایع داروسازی با قیمت گذاری مناسب به رفع نیازمندی‌های دارویی کشور کمک کنند.

همچنین فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با سیداحسان خاندوزی وزیر اموراقتصادی و دارایی جلسه داشت که محمدعلی محسنی بندپی سخنگوی این فراکسیون درباره مسائل مطروحه در این جلسه می‌گوید: خاندوزی گفت دولت تحت هیچ شرایطی بنا ندارد دست در جیب مردم کرده و فشار را بر مردم به خصوص تولیدکنندگان بیشتر کند.

وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد اطمینان داد دولت با اختصاص یارانه ریالی به سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت قصد دارد تا محدودیت ارز فشاری به مردم وارد نکند همچنین قول داد که منابع بیشتری در این خصوص تخصیص دهند.

تحلیل‌ها پیرامون تصمیمات دولت برای بودجه سال 1401 نشاندهنده نگرانی جامعه در اینباره است. روز گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه را معرفی کردند و این کمیسیون کار خود را آغاز کرده است لذا باید منتظر ماند و دید نمایندگان در تلفیق بودجه چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا کلیات نخستین لایحه دولت با همه اماواگرها در این کمیسیون تخصصی تصویب می‌شود و اینکه نظر صحن مجلس در اینباره چه خواهد بود؟

کد خبر: 1123485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =