بودجه مصوب دانشگاه برای انجام پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی بسیار ناچیز است

پژوهشگر برتر جشنواره پژوهش دانشگاه تهران معتقد است که بودجه مصوب دانشگاه برای انجام پژوهش‌های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار ناچیز است

سید مهدی هاشمی شاهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که تامین مسایل مالی پژوهش‌هایی که در قالب پایان‌نامه و رساله انجام می‌شود، در ایران با مشکل مواجه است، اظهار کرد: در حالی که طرح‌های پژوهش کاربردی با مشکلات مالی مواجه نیستند، چون از سوی صنعت تامین مالی می­‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که منظور از پژوهش کاربردی، طرحی است که موضوع آن‌ بر اساس اولویت‌های پژوهشی یک سازمان دولتی تعیین شده و بودجه آن هم از بخش محدودی که در قانون مشخص شده، تامین می­شود، افزود: درصدی که قانونگذار برای تامین مالی این قبیل پروژه‌ها مشخص کرده، درصد بسیار کمی در مقایسه با بودجه سالانه اعتبار یافته به آن سازمان دولتی است.

 وی با تصریح بر این که معمولا تعداد بسیار محدودی از میان انبوه پروپوزال‌های ارسالی پژوهشگران شاغل در دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی، شانس دریافت طرح کاربردی را دارند، گفت: دفاتر پژوهش کاربردی سازمان­های دولتی، بر اساس قانون موظف شده‌اند که بخشی از همین بودجه محدود را جهت حمایت مالی از پروپوزال‌های مصوب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کنند که موضوع پژوهش همخوانی مناسبی با اولویت‌های پژوهشی سازمان داشته باشد و دانشجو بتواند ارایه مناسبی در جلسات دفاع از پروپوزال داشته باشد.

پژوهشگر جوان نمونه در سی امین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویانی که موفق شوند حمایت مالی سازمان‌های دولتی را کسب کنند، دارای "پایان نامه/رساله مورد حمایت صنعت" خواهند شد. با توجه به تعداد محدود این قبیل امتیازات از صنعت، قطعاً تعداد کمی از پژوهش‌های در قالب پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله دانشجویان مقطع دکتری، می‌­توانند از این گونه حمایت‌های مالی برای انجام پژوهش خود استفاده کنند.

هاشمی با تاکید بر این که هزینه‌های مصوب دانشگاه برای انجام پژوهش‌های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار ناچیز است، یادآور شد: عملا این گونه هزینه­‌­ها باید از محل گرنت اساتید دانشگاه تامین شود. به دلایلی از قبیل کسری بودجه و محدودیت‌های منابع مالی شدید در دانشگاه­ها و اکثرا مقادیر ناچیز گرنت، این محل هم کافی نیست و منبع قابل اطمینانی به شمار نمی‌­آید.

گفتنی است؛ «مدرن­سازی، نوسازی و بهسازی شبکه‌های توزیع آب کشاورزی» موضوع پژوهش این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است که با همکاری محققینی از دانشگاه سویا کشور اسپانیا، دانشگاه ایالتی اوکلاهما و نیز دانشگاه کالفرنیا در کشور آمریکا صورت گرفته و نتایج پژوهش ها در قالب سخنرانی علمی در محافل دانشگاهی، کنفرانس­های علمی داخلی و بین الملی، مقالات علمی-پژوهشی داخلی و بین المللی و نیز ثبت اختراع ارایه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =