مذاکرات وین روی سند جدید / آیا ۱+۴ به بی‌عملی پایان می‌دهد؟

هتل کوبورگ از روز گذشته بار دیگر میزبان مذاکرات احیای برجام است. گفته شده این دور از گفتگوها روی سند جدید انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات وین پس از یک توقف ۱۰ روزه بار دیگر آغاز شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان راستی آزمایی را متضمن گفتگوهای وین عنوان کرده ومی‌گوید: در دور هفتم گفتگوها به سند مشترکی دست یافتیم و مذاکرات در این دوره پیرامون همان سند برگزار می‌شود.

وی تصریح می‌کند سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان است  که آن ها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم، یعنی سند ژوئن  ۲۰۲۱  را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. او رسیدن به نقطه‌ای که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به صورت ارزی به حساب‌های بانکی کشور بیاید را هدف اصلی مذاکرات وین بیان و اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران باید بتواند از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود.

طرف‌های این دوره از گفتگوها روز دوشنبه ۶ دی وارد وین شدند و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه از همان ابتدای کار از سر گرفته شد. علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در هتل کوبورگ نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام با اعضای ۱+۴ را برگزار کرد. امروز و در ادامه مذاکرات وین نشست‌های کارگروه‌های تحریم و اقدامات هسته‌ای برگزار می‌شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری درباره روند مذاکرات احیای برجام بیان کرده است: در گفتگوهای وین نگاهمان همواره رو به جلو بوده و توصیه این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب در وین حاضر شوند. برای ایران تحمل ناپذیر است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی فکر کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌ها و اخبار تحریف شده تلف کنند یا به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند یا تصور کنند منافعی کمتر از آن چه در برجام است برای ایران قائل شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح می‌کند: اگر همگی در وین با این دستورکار بیایند که گفتگوها به نتیجه برسد، نتایج خوبی خواهیم داشت. از سه کشور اروپایی انتظار است به بی عملی پایان دهند و برنامه جدی خود را برای بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ارائه کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در مذاکرات وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم  که پیشنهادها و نظرات ایران کاملاً در آن ها گنجانده شده است، گفته که امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص مورد تمرکز ویژه مذاکره کنندگان ملت است. روزهای آینده نشان می‌دهد که پاسخ جدیت ایران از سوی طرف‌های مقابل داده خواهد شد یا خیر. موضوعات راستی‌آزمایی و موضوعات دیگر در کنار آن ها پیگیری و دنبال می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ دور هفتم مذاکرات وین طی چهارده روز میزبان هیئت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ تا ۲۶ آذر ادامه یافت. در پایان این نشست‌ مقرر شد هیئت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در وین برگزار می‌شود.

کد خبر: 1123572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =