تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری دولت سابق / تصویب اعتبار ۳ هزار میلیاردی برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی

جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (چهارشنبه 8 دی) مجلس شورای اسلامی  به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت

گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنفی و تولیدی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

 دولت نسبت به تخصیص کمک‌های غیرنقدی به دهک‌های پایین اقدام کند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت باید نسبت به تخصیص کمک‌های غیر نقدی، حداقل به 6 دهک پایین اقدام کند تا تورم جبران شود که این موضوع می تواند تا حدود زیادی مشکلات معیشتی را برطرف کند.

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در نشست علنی امروز چهارشنبه (8 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن تشکر از مذاکره کنندگان، اظهار داشت: مصوبات مجلس باید مورد توجه هیات مذاکره کننده باشد و اینگونه نباشد که امتیازات فراقانونی بدهیم که آورده ای نداشته باشد همچنین آقای رئیسی علیرغم اشتغالات فراوان باید به اجرای مصوبات قانونی از سوی هیات مذاکره کننده توجه کند.

وی با اشاره به موضوع افزایش حقوق ها در سال آینده گفت: دولت باید نسبت به تخصیص کمک های غیر نقدی، حداقل به 6 دهک پایین اقدام کند تا تورم جبران شود که این موضوع می تواند تا حدود زیادی مشکلات معیشتی را برطرف کند.

 تصویب اعتبار ۳ هزار میلیاردی برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی

نمایندگان مجلس به منظور حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و با عنایت به جهش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موافقت کردند که ۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شود.

طرح جهش تولید دانش‌بنیان در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه 8 دی) قرار داشت که نمایندگان مجلس با ماده 4 و 5 این طرح موافقت کردند.

براساس ماده 4 این طرح؛ ‌به منظور حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان:

الف- در بند (ح) ماده (1) قانون امور گمرکی، متن زیر بعد از عبارت «ضمانتنامه بانکی» الحاق می‌شود:

«ضمانت نامه صندوق‌ نوآوری و شکوفایی، صندوق ضمانت صادرات و صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری با رعایت اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری»

ب- در تبصره (3) بند (خ) و جزء (10) بند (د) ماده (16) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 10/11/1395 عبارت «و صندوق نوآوری و شکوفایی» بعد از عبارت «بانک‌های دولتی و غیردولتی» الحاق می‌شود.

پ- ‌دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح و مجموعه های زیر نظر مقام معظم رهبری با اذن ایشان، بانکها و موسسات مالی اعتباری و غیربانکی و شرکت ها و موسسات تابعه و وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، مجازند در تضامین اعتباری و تضامین مربوط به فرایند ارجاع کار، خرید انواع کالا و ماشین‌آلات، معاملات پیمانکاری، انجام تعهدات، پیش پرداخت و حسن انجام کار، ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری موضوع ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 را بپذیرند.

ت- ‌متن زیر به عنوان بند (د) به ماده (9) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب15/2/1398 الحاق می‌شود:

«د- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در صورت درخواست شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، مطالبات قطعی آنها رادر قراردادهای مربوط به خود یا دستگاه های اجرایی دیگر به عنوان تضمین معتبر برای فرایند ارجاع کار، انجام تعهدات، پیش‌پرداخت و حسن انجام کار بپذیرند و به همان میزان، مطالبات متقاضی تا زمان انجام تعهدات را مسدود نمایند. در صورتی که میزانمطالبات متقاضی از مبلغ تضامین مورد نظر کمتر باشد، لازم است متقاضی صرفاً معادل کسری مطالبات، ضمانت نامه معتبر ارائه نماید. آیین‌نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.»

ث- ‌عبارت «و صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های غیر دولتی پژوهش و فناوری» به ترتیب بعد از کلمات «بانک ها» و «بانک» به تبصره (۱) ماده(15) قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب  8/  6/ 1362 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، الحاق می شود.

ج- ‌با هدف حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و با عنایت به جهش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000) ریال، به سرمایه کنونی صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات اضافه می شود.

چ- ‌در راستای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تقویت زیست بوم فناوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است برای ساختمان هایی که توسط بخش خصوصی در اراضی پارک علم و فناوری احداث می شود، سند مالکیت اعیانی صادر نماید. پارک‌های علم و فناوری دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط، مجاز هستند حق بهره‌برداری مالکانه و اذن در انتفاع از اراضی متعلق به خود یا اراضی که توسط منابع طبیعی یا مسکن و شهرسازی یا سایر دستگاه‌های اجرایی یا مانند آنها، در اختیار پارک قرار داده شده است را در چارچوب مصوبات هیأت امنا و طرح جامع مصوب خود، در قالب قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی، اجاره بلند مدت یا واگذاری قطعی مشروط به «عدم تغییر کاربری» و «بهره‌برداری اختصاصی در چارچوب ماموریت‌های پارک»، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نوآور، اعضای پارک و سرمایه‌گذاران و کارگزاران ارایه خدمات تخصصی و عمومی قرار دهند. پارک های علم و فناوری حق واگذاری اراضی متعلق به خود را دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =