تهدیدهای آمریکا علیه ایران بی‌اعتبار شده‌اند

تحلیلگر شورای سیاست خارجه آمریکا معتقد است، ناکامی ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته‌ای موجب بی‌اعتبار شدن تهدیدهای آمریکا علیه تهران شده و به نظر می‌رسد ایران از توان خود برای مقابله با تحریم‌ها اطمینان حاصل کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اندیشکده «شورای سیاست خارجه آمریکا» در مقاله‌ای به قلم «لارنس جی. هاس» به تحلیل سیاست‌گذاری‌های جدید ایران درباره برجام پرداخته و دلایل ایران برای عدم توافق درباره برنامه هسته ای این کشور را « دلایل محکمی» ارزیابی کرده است. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، تهدیدهای آمریکا علیه ایران اعتبار خود را از دست داده و از همین رو امید واشنگتن به احیای برجام غیرواقع بینانه است. 

این تحلیلگر با اشاره به شکست پروژه تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران اذعان می‌کند که ایران از پس تحریم‌های سخت اقتصادی آمریکا و جهان -که قرار بود ایران را مجبور به سازش کند- بر می‌آید. وی همچنین پاسخ منفی بایدن به رژیم صهیونیستی درباره تسریع ارسال تانکرهای سوخت‌رسان که می‌توانست کمک شایانی برای حمله این رژیم به سایت هسته‌ای ایران باشد را به عنوان نشانه‌ای از عدم تمایل دولت آمریکا برای افزایش تنش در منطقه معرفی می‌کند.

 این تحلیلگر آمریکایی در ادامه اذعان می‌کند که «ایران از پس تحریم‌های سخت اقتصادی آمریکا و جهان بر می‌آید» و به همین دلیل این گونه تحریم‌ها اعتبار خود را به منظور «فلج کردن برنامه هسته‌ای ایران» از دست داده‌اند. به اعتقاد این خبرنگار با وجود نشانه‌های اندکی از پیشرفت در مذاکرات وین دولت کنونی آمریکا در حال حرکت برای تشدید تحریم‌ها است.

 وی کاهش تولید ناخالص داخلی، افزایش نرخ ارز و افزایش سرسام‌آور بیکاری را به عنوان دستاوردهای تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ایران اعلام می‌کند که البته دولت سیزدهم ایران معتقد است می‌تواند تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و به پیشرفت در زمینه‌های موشک بالستیک و برنامه هسته‌ای ادامه دهد.

در ادامه این گزارش به ظرفیت‌های ایران برای مقابله و دور زدن تحریم‌ها اشاره شده که از آن میان می‌توان به تصمیم چین و ونزوئلا برای خرید نفت و گاز ایران و قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری چین در ایران اشاره شده است. بنابراین، به اعتقاد نگارنده این گزارش، امید واشنگتن برای احیای توافق ۲۰۱۵ و انجام مذاکره گسترده درباره «برنامه موشک بالستیک تهران» غیرواقع بینانه عنوان شده است. در ادامه این تحلیل، با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با تلاش‌های ایالات متحده برای احیای برجام این مسئله را عامل افزایش تنش میان واشنگتن و بیت المقدس معرفی می‌کند. به عقیده وی، رژیم صهیونیستی نگران احتمال لغو برخی تحریم‌های ایران از جانب ایالات متحده است که می‌تواند موجب تقویت قدرت نظامی ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی شود.

از نظر این تحلیلگر آمریکایی، ناکامی ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته‌ای موجب بی‌اعتبار شدن تهدید علیه تهران شده است.  تحلیلگر شورای سیاست خارجی آمریکا در انتهای گزارش خود تاکید می‌کند که مواضع سرسختانه ایران در مذاکرات وین نشان‌ می‌دهد که این کشور از توانایی و ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌ها اطمینان حاصل کرده است.

کد خبر: 1123715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =