کارورزان پرستاری در سال ۱۴۰۱‌ تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می‌گیرند

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: تحت پوشش پوشش قرار گرفتن بیمه مسئولیت دانشجویان کارورزی پرستاری از مهر ۱۴۰۱ توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

علیرضا راستی دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با اشاره به لحاظ شدن بیمه مسئولیت برای کارورزان پرستاری در سال ۱۴۰۱‌ اظهار کرد: بر اساس جلسات مختلف شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با معاون پرستاری و مدیرکل توانمندسازی وزارت بهداشت، مسئولان سازمان نظام پرستاری و مدیران صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت مسائل و مطالبات دانشجویان پرستاری پیگیری شد. بسیاری از دانشگاه‌ها در زمینه بیمه مسئولیت دانشجویان کارورزی رشته پرستاری وحدت رویه ندارند و هر دانشگاه به طور سلیقه‌ای نسبت به تحت پوشش قرار دادن بیمه مسئولیت دانشجویان عمل می‌کند؛ به طوری که برخی از دانشگاه‌ها از بیمه کردن دانشجویان امتناع کرده و برخی دیگر نیمی از هزینه بیمه را تقبل می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان دوره رزیدنتی از بیمه مسئولیت برخوردار بودند در این راستا شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درخواست خود را مبنی بر لحاظ ‌شدن بیمه مسئولیت برای کارورزان پرستاری را به مسئولان وزارت بهداشت صندوق رفاه ارائه داد. انشالله تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مسئولیت دانشجویان کارورزی پرستاری از مهر ۱۴۰۱ توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درباره افزایش حقوق دانشجویان پرستاری گفت: حقوق دانشجویان پرستاری بر اساس نامه ارسالی توسط معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت، ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود، اما شورای صنفی بر این باور بود که کار در بالین دشوارتر از واکسیناسیون است و درخواست خود را مبنی بر ارائه حقوق برابر با واکسیناتورها به مبلغ ۱۵ هزار تومان به وزارت بهداشت ارائه کردیم. بر اساس قول معاون پرستاری وزارت بهداشت این موضوع در هیئت امنای وزارت بهداشت مطرح می‌شود. انشالله تا سال آینده مبلغ حقوق دانشجویان پرستاری به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

مخالفت شوراهای صنفی با طرح اینترشیپ پرستاری

وی بیان کرد: دانشجویان پرستاری در برخی از دانشگاه‌های کشور حقوق ماهانه ۸۵۰ هزار تومان در قالب اینترشیپ پرستاری دریافت می‌کنند، این طرح به صورت پایلوت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شده است. بسیاری از شوراهای صنفی دانشگاه‌های پرستاری با این طرح مخالف هستند؛ زیرا بر این باورند دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های علوم پزشکی در آینده با کمبود نیروی پرستاری مواجه می‌شوند. در حال حاضر کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در مجموعه وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها وجود دارد. ممکن است مسئولان بخواهند بخشی از کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها را با تکیه بر کارورزان پرستاری آن هم با حقوق بسیار اندک جبران کنند، چنین اقدامی بازارکار پرستاری و سلامت مردم را در آینده تحت شعاع قرار خواهد داد.

این فعال صنفی دانشجویی اضافه کرد: دانشجویان پرستاری توانمندی کمتری نسبت به پرستارانی دارند که ۴ سال درس خوانده و دوره طرح خود را گذرانده‌اند. شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت مخالف طرح اینترشیپ پرستاری است، هرچند وزارت بهداشت بر این باور است که با پرداخت کمک هزینه دانشجویان از این طرح استقبال خواهند کرد. بسیاری از دانشجویان پرستاری چشم بر حقوق حداقلی بسته‌اند و مخالف این طرح هستند. .

تدوین کریکولوم جدید پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کوریکولوم جدید پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تدوین است. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با رایزنی با معاون پرستاری این وزارتخانه و معاون آموزشی سازمان نظام پرستاری، قرار شد طرح پیشنهادی در زمینه اینترشیپی پرستاری، دوره کارورزی پرستاری و آیین نامه شرح وظایف آنان تدوین و به هیئت برد پرستاری ارائه کند تا در کوریکولوم جدید نظر شورای صنفی دانشجویان پرستاری نیز لحاظ شود.

راستی با اشاره به توانمندسازی دانشجویان پرستاری گفت: متاسفانه مدیر آکادمیک در حوزه نظام سلامت نداریم، مدیران کم‌کم از بدنه رشد می‌کنند که شاید در این مسیر آموزش‌های مدیریت به آنها ارائه نشده باشد. در چنین شرایطی نمی‌توان از مدیران انتظار کادرسازی و فعالیت تشکیلاتی در حوزه صنفی داشت.  در این راستا از سازمان نظام پرستاری درخواست کردیم که اقدامات لازم در زمینه ارتباط گیری با دانشجویان و کادر سازی را آغاز کند و به تربیت نیروی مدیر در حوزه پرستاری مشغول شود. این نیروها در آینده می‌تواند مباحث صنفی و تشکیلاتی پرستاران سراسر کشور را به صورت حرفه‌ای پیگیری کنند.
در این راستا درخواست داشتیم به سازمان نظام پرستاری به توانمندسازی دانشجویان کمک کند. در این راستا می‌توان نسبت به برگزاری اردوهای منظم همراه با دوره‌های آموزشی در حوزه فنون مذاکره، نحوه انجام کار تشکیلاتی اقدام کرد.

راستی بیان کرد: در راستای برگزاری اردو برای توانمندسازی دانشجویان، پیشنهاد داده‌ایم المپیاد علمی و ورزشی ویژه دانشجویان پرستاری سراسر کشور برگزار شود سازمان نظام پرستاری از این ایده استقبال کرد. پیگیری‌های لازم در راستای برگزاری این المپیاد با هماهنگی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری انجام خواهد شد.

حضور دانشجویان در هیئت مدیره نظام پرستاری

وی با بیان اینکه ۱۴۰ هیئت مدیره نظام پرستاری در کشور وجود دارد اظهار کرد: شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درخواست کرد در این هیئت مدیره بخشی را برای جوانان و دانشجویان در نظر بگیرند، مسئولان سازمان نظام پرستاری در این راستای پیگیری این موضوع قول مساعد دادند.

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ظرفیت‌های پزشکی گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی اعمال شده است و حدودا ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ افزایش ظرفیت در گروه پزشکی خواهیم داشت. آزمون لیسانس به پزشکی از سال ۸۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، بسیاری از کشورهای دنیا مانند آلمان، انگلستان و آمریکا پزشکان بسیاری را از طریق این آزمون جذب می‌کنند.

بخشی از افزایش ظرفیت به آزمون لیسانس به پزشکی منتقل شود

وی افزود: شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای افزایش سطح سواد این دانشجویان تلاش می‌کند. به همین منظور به مسئولان پیشنهاد دادیم بخشی از افزایش ظرفیت به آزمون لیسانس به پزشکی منتقل شود. افرادی وارد این آزمون خواهند شد که ۴ سال در حوزه بالین مشغول به کار بوده و ارتباط مستقیمی با بیماران داشته‌اند. اگر این دانشجویان علاقمند باشند که به حوزه پزشکی وارد شوند، قطعاً دانشجویان توانمندتری نسبت به دانشجویانی هستند که از طریق کنکور سراسری وارد این رشته می‌شوند.

این فعال صنفی دانشجویی گفت: در نظر داریم نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های لازم در زمینه این انتقال را از طریق شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت آغاز کنیم. در این راستا معاونت آموزشی وزارت بهداشت قول داد در سال آینده تعداد دانشگاه‌هایی که نسبت به برگزاری این آزمون اقدام می‌کنند بیشتر شود. از این طریق می‌توان بخشی از ظرفیت جذب نیروی پزشکی را از طریق آزمون لیسانس به پزشکی داشته باشیم.

وی از تدوین کوریکولوم جدیدپرستاری خبر داد و گفت: مقرر شده است جلساتی را با هیئت برد پرستاری در راستای تدوین کوریکولوم جدید و سرفصل دروس برگزار کنیم. پیشنهادهایی در راستای نزدیک‌ شدن عناوین و سرفصل‌های های دروس پرستاری به حوزه بالین و نیازهای پرستاران در حوزه بیمارستان ارائه دادیم. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت پیشنهادات لازم را در این زمینه تدوین و به هیئت برد پرستاری ارائه می‌دهد تا در کوریکولوم جدید پرستاری لحاظ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =