سرمایه اجتماعی پشتوانه تیم مذاکره کننده نیست

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: نبود حمایت و پیوست رسانه‌ای از تیم مذاکره کننده باعث شده تا این تیم سرمایه اجتماعی و حمایت مردمی را از دست بدهد.

علی بزرگخو در گفت‌وگو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به دور هفتم برگزاری جلسات مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: از ابتدا مشخص بود که بسته‌های پیشنهادی ایران از سوی طرفین برجام پذیرفته خواهد شد چرا که این پیشنهادات بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است.

وی با بیان اینکه دولت دموکرات آمریکا با توجه به شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی خود و تخریب‌هایی که در انتخابات از سوی حزب رقیب داشت، نیازمند این است که افکار عمومی داخلی را به سمتی ببرد که این کشور را علاقمند به موضوع مذاکرات نشان دهد، گفت: طیف سیاستمداران دموکرات در آمریکا برای به دست آوردن سرمایه اجتماعی و تاییدیه جوامع در سطح بین‌المللی تمایل دارند خود را در مذاکرات خوش عهد نشان دهد.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه بدعهدی جزء ذات سیاسی آمریکاست، گفت: این موضوع یعنی اینکه «یک حزب در آمریکا وفای به عهد دارد و حزب دیگر اهل بد عهدی است»، نیست بلکه ساختار این کشور فاسد و غیر قابل اعتماد است. در نتیجه  هر حزبی قدرت را در دست بگیرد، برای ایران و آینده مذاکرات قابل اعتماد نیست.

وی با اشاره به پذیرفته‌ شدن بسته‌های پیشنهادی ایران به طرفین برجام اظهار کرد: طرفین مقابل در برجام احساس می‌کنند که نیازمند ادامه مذاکرات هستند که این موضوع برای ما نوعی برد و فرصت محسوب می‌شود.

بزرگخو ادامه داد: در حال حاضر که طرفین اروپایی و آمریکا خواهان ادامه مذاکرات هستند، در نتیجه ایران باید به دنبال کسب امتیازات بیشتر باشد. به این معنا که تیم مذاکره کننده منافع ملی را با جدیت بیشتر دنبال کند و در کنار مسائل هسته ای سایر موضوعات را نیز پیگیری کند.

ناهماهنگی بین رسانه‌ها و تیم مذاکره کننده

این فعال دانشجویی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ظرفیت عظیمی از تجربه و تخصص دارد؛ اما پیوست رسانه‌ای در این خصوص وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث شده تا مذاکره کنندگان هسته‌ای با بسترهای داخلی رسانه‌ها خیلی هماهنگ نباشند. در نتیجه این نبود حمایت باعث شده تا این تیم سرمایه‌های اجتماعی که حامی هر تیمی در سطح بین‌المللی است را از دست  بدهد.

وی ادامه داد: زمانیکه تیم مذاکره کننده پشتوانه مردمی نداشته باشد، نمی‌تواند به سادگی و با قدرت از مواضع کشور در روند مذاکرات دفاع کند یا امتیازات بیشتری از طرفین کسب کند.

بزرگخو با تاکید بر حمایت مردم از تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار کرد: در دور جدید از مذاکرات باید به طور قطع یک آیین نامه مبتنی بر خواسته‌ و انگیزه‌های افکار عمومی مردم ایران تدوین و در اختیار اعضای این تیم قرار بگیرد.

لغو تحریم‌ها خواسته مردم و دولت از تیم مذاکره کننده

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درباره  خواسته‌های مردم از تیم مذاکره کننده اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی باید بداند که لغو کامل تحریم‌های موجود علیه ایران و عدم تحریم‌های جدید خط قرمز مذاکرات هسته‌ای است. 

وی با بیان اینکه برخی از جریانات یا کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که حتی اگر تحریم‌ها برای مدت کوتاهی تعلیق شود نیز برای ایران پیروزی محسوب خواهد شد، بیان کرد: این موضوع به هیچ عنوان برای مردم و جریان دانشجویی قابل قبول نیست چرا که به راحتی قابل بازگشت است؛ اما اگر تحریم‌ها لغو شود حتی اگر بازهم بازگردند مبانی حقوقی بیشتری مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =