جزییات طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از واحدهای تولیدی

اکبری تالارپشتی در خصوص جزییات طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از واحدهای تولیدی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص جزییات طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از واحدهای تولیدی گفت: این طرح در ابتدای مجلس یازدهم در کمیسیون صنایع مطرح شد در جلسه ای با آیت الله رئیسی درزمان تصدی ریاست قوه قضائیه مطرح کردم که تا تصویب این طرح در مورد آن فرهنگ سازی شود که مورد استقبال ایشان قرار گرفت و در این راستا اقداماتی انجام شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از رویه نادرست برخورد با بدهکاران اقتصادی گفت: متاسفانه زمانی که واحد تولیدی به مشکل برمی خورد اولین کاری که انجام می شود تعطیلی واحد تولیدی است. با زندانی کردن فعال اقتصادی نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه با بیکاری پرسنل واحد تولیدی روبرو می شویم که به نفع منافع اقتصادی کشور نیست.

او  تصریح کرد: وقتی فعال اقتصادی جرم اقتصادی مرتکب می‌شود، باید مجازاتِ اقتصادی شود. پلمپ واحد تولیدی بزرگترین ضربه را به اقتصاد می زند و خلاف منافع ملی است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: خوشبختانه این طرح در مجلس با استقبال نمایندگان روبرو شد و به عنوان  یکی از مهم ترین طرح های صنعتی و اقتصادی تصویب شد در ادامه مباحث مورد بررسی قرار می گیرد اگر نواقصی بود رفع می‌شود و حداکثر تا سه شنبه آینده در صحن مجلس مطرح می شود.

وی افزود: با بخش های مختلف اقتصادی و فعالین اقتصادی در این خصوص جلساتی خواهیم داشت با رئیس تامین اجتماعی جلسه ای داشتیم که درباره اجرا شدن ماده ۵۰ ابراز نگرانی کردند که مانع دریافت حقوق کارگر یا بدهکار آن واحد تولیدی شود در اینجا پیشنهاد شد حقوق قضا و قاضی پرونده باید حقوق بقیه کارگران که مشغول به کار هستند را در نظر بگیرد و با الزام به پرداخت بدهی و یا واگذاری بخشی از سهام واحد تولیدی مشکل را حل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بر پایه این طرح، واحدهای تولیدی تحت هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد گفت: در در این طرح مجازات های اقتصادی برای تولیدکنندگان تدوین شده است که تعیین آن برعهده ی قاضی پرونده خواهد بود. ما باید دست قاضی پرونده را باز بگذاریم تا متناسب با شرایط طرفین و همچنین با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بهترین حکم را صادر کننند.

او در ادامه گفت : در بحث اداره امور کشوراصل بر مجازات نیست بلکه دفاع از حقوق مردم است مجازات باید آخرین گزینه برای واحد تولیدی باشد . در این طرح برای ترک فعل هم مجازات تعیین شده است. مدیران ناکارآمدی که عامل آسیب به بنگاه‌های اقتصادی و بی نظمی شده باید مجازات شود.

اکبری تالارپشتی بیان کرد: ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید مدل حکمرانی اجرایی را متناسب با شرایط تطبیق دهیم. باید به مدل بسیج عمل کنیم و تصدی گری را به عهده مردم بگذاریم و دولت حمایت گر و نظارگر باشد با پلمپ و تعطیلی مشکلی حل نمی شود باید از ظرفیت ملت باید در حوزه اقتصاد استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع درباره نظام مالیاتی واحدهای تولیدی گفت: باید نظام مالیاتی جامع ای در کشور پیاده شود هر مالیاتی که وضع می شود باید کلیت نظام اقتصادی را تقویت کند. برای مثال صادر کننده بخش خصوصی ما ۹ درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت می کنند در صورتی که دولت ترکیه ۱۸ درصد ارزش افزوده را به فعال اقتصادی پرداخت می کند. اختلاف فعال اقتصادی فعال ما با ترکیه ۲۷ درصد است که این ۲۷ درصد فعال اقتصادی ما را بایکوت می کند.اگر به تولید کننده دیکته می کنیم که صادرات داشته باشد و هر صادرات محور باشد باید عملی شود که در این طرح  آن توجه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =