گلایه‌های هنرمندان پیشکسوت از بی‌توجهی مسئولان / مخالفت با تعطیلی مجدد سینماها

هر هفته سعی بر این داریم تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخبار مهم و اثرگذار فرهنگ و هنر قرار دهیم که قطعا باید شنیده و خوانده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، در بسته فرهنگی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگ و هنر کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته به موضوعاتی نظیر گلایه‌های منوچهر آذری از بی‌توجهی مسئولان، فراموشی هنرمندان پس از رسیدن به میانسالی، مخالفت وزیر ارشاد با تعطیلی مجدد سینماها و غیره پرداخته شده است.

گلایه‌های منوچهر آذری از بی‌توجهی مسئولان

منوچهر آذری بازیگر قدیمی و پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت کم‌کاری خود در تلویزیون اظهار کرد: این روزها بیشتر مشغول فعالیت در رادیو هستم اما بسیار دلم می خواهد که در تلویزیون نیز حضور داشته باشم. من حدود ۵۳ سال یا به عبارتی نیم قرن سابقه در این عرصه دارم و خواسته‌ام حضور موثر در سینما و تلویزیون است. وی ادامه داد: متاسفانه عملکرد مسئولان در دوره‌های گذشته در خصوص هنرمندان پیشکسوت بسیار بد بوده است اما امید می‌رود که با مدیریت جدید روزنه‌های امیدی در این خصوص گشوده شود.

آذری در ادامه با انتقاد از رویه بی‌توجهی به پیشکسوتان و کنار گذاشتن آن‌ها از سینما و تلویزیون،‌ گفت: معتقدم باید از وجود پیشکسوتان در کارها و برنامه ها بهره برد، برای یک هنرمند پیشکسوت در درجه اول کار اهمیت دارد چرا که باعث می شود هنرمندان قدیمی در خانه دچار افسردگی نشوند. وی ادامه داد: مسئولان باید سراغ این دسته از هنرمندان را گرفته و از تجربیات آنها استفاده کنند و باید از هنرمندان ولو با یک شاخه گل یا جعبه شیرینی یاد کرد.

فراموشی هنرمندان پس از رسیدن به میانسالی

اسدالله یکتا بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره دلیل کم‌کاری این روزهای خود اظهار کرد: متاسفانه بیماری کرونا همه جا را گرفته است و این امر باعث بسیاری از کم‌کاری‌ها شده و من امیدوارم که هرچه زودتر این بیماری ریشه‌کن شود. یکتا در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مسئولان از هنرمندان قدیمی و پیشکوت هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کنند، گفت: بهتر است مدیران کمی به فکر قدیمی‌ها و پیشکسوتان این عرصه باشند، تا کی می‌توان در خانه نشست و کاری نکرد هر چیزی اندازه‌ای دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنرمندان پس از رسیدن به دوره میانسالی به طور کلی فراموش می‌شوند. هنرمند قدیمی کشورمان اظهار داشت: این روزها به لحاظ جسمانی وضعیت خوبی ندارم و انتظار من از مسئولان این است که دست من و امثال من را بگیرند اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از جانب آنها صورت نمی‌گیرد.

تغییر ریاست صدا و سیما ۳ کار را تعطیل کرد

همچنین، صفا آقاجانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره برنامه‌های کاری این روزهای خود اظهار کرد: در خانه به سر می‌برم و در استراحت مطلق هستم. وی با اشاره به اینکه ۳ کار در دست تهیه داشتم اما متاسفانه تعطیل شد، گفت: سه قرارداد داشتم و زمانی که مدیریت صداوسیما تغییر کرد کارها نیز تعطیل شدند. البته بعدتر این موضوع تکذیب شد اما نظر من این نیست، چرا که فیلمنامه‌ها بازنویسی و کارگردانان نیز عوض شدند.

بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: به‌خاطر کرونا خانه‌نشین نشدم، چرا که هنگام فیلمبرداری سعی بر این بود که پروتکل‌ها رعایت شود و خداروشکر اتفاقی نیز نیفتاد. وی همچنین در مورد چگونگی حمایت‌های مسئولان از هنرمندان گفت: مسئولان در حمایت از هنرمندان ضعیف عمل می‌کنند. در خانه سینما حدود ۶هزار عضو داریم و عده بیشتری عضو صندوق هنر هستند؛ ولی من تنها از ۵۰نفر خبر دارم که فعال هستند و دستمزدشان به قدری است که می توانند برای ادامه زندگی و زمان پیری پس اندازی داشته باشند. آقاجانی اظهار کرد: اکثر هنرمندانی که عضو صندوق‌ها و انجمن‌ها هستند معمولا بیکارند و این نشان می‌دهد که حمایتی در این زمینه وجود ندارد. هر بازیگری هر کاری انجام داده از جانب خودش بوده و مورد حمایت کسی قرار نگرفته است.

مخالفت وزیر ارشاد با تعطیلی مجدد سینماها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمک‌های بلاعوض صندوق اعتباری هنر به اصحاب هنر و رسانه گفت: دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق هنر اختصاص داده‌است. محمدمهدی اسماعیلی در جمع مدیران مطبوعات و رسانه‌های قم درسالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان افزود:‌ درحال حاضر شش هزار و 500 نفر از اصحاب رسانه در این صندوق عضویت دارند. وی در ادامه با اشاره به روند نزولی استقبال و مراجعه مردم به مطبوعات گفت:‌ در پیمایشی که انجام شده، میزان مراجعه به روزنامه‌ها متاسفانه به دو دهم درصد رسیده که البته برخی این روزنامه‌ها پایگاه مجازی هم دارند اما آمار این عدد را می‌گوید.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: نزدیک به 13 هزار و 500 مجوز در حوزه نشریات صادر کردیم و بیش از 40 خبرگزاری در کشور داریم. در روزنامه‌ها نیز عدد ما خیلی بالا است و مشابه این وضعیت در کشورهای دیگر وجود ندارد. وی با اشاره به ضرورت ادامه فعالیت مراکز فرهنگی با افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات اخیر همواره مخالف تعطیلی مجدد سینماها و سایر مراکز فرهنگی بوده‌است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رغبت مردم به مراکز فرهنگی بعد از حدود دو سال تعطیلی، عنوان کرد: طی ماه جاری سینماهای کشور 3 میلیون مخاطب جذب کرده‌اند.

عادل فردوسی پور به صدا و سیما باز می‌گردد؟

چندی پیش و در پی اذعان رییس جدید سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه عادل فردوسی پور برای بازگشت به تلویزیون هیچ مشکلی ندارد رسانه‌ها خبر دادند که مجری برنامه نود به سرعت به شبکه ۳ بر می‌گردد و برنامه خود را به روی آنتن خواهد بود. در صورتی که انجام این کار موازی کاری خواهد بود و اگر روزی زمینه بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه مهیا شود او باید برنامه جدیدی را تدوین و طراحی کند.

با وجود صحبت‌های رییس جدید سازمان و صدا و سیما به نظر می‌رسد زمینه برای بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون مهیا نشده است چرا که در غیر اینصورت دست کم او بازی‌های لیگ برتر و بازی‌های خارجی را در شبکه ۳ و دیگر شبکه‌ها گزارش می‌کرد. به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی عادل فردوسی پور هم خیلی مایل به اجرای گزارش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =