جمهوری آذربایجان: روابط دوستانه با ایران توسعه بیشتری یافته است

الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نطقی به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ درباره روابط این کشور با ایران، ترکیه و روسیه اظهارنظر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، عالی‌ترین مقام جمهوری آذربایجان در سخنرانی به مناسبت سال نو میلادی به تمجید از روابط این کشور با ایران و ترکیه پرداخت.

منابع رسانه‌ای جمهوری آذربایجان از سخنرانی تلویزیونی ویژه الهام علی اف رئیس‌جمهور این کشور به مناسبت آغاز سال نو میلادی خبر دادند.

به گزارش آذرتاج خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور این کشور طی این سخنرانی بارها به جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اشاره کرد.

وی سال ۲۰۲۱ را «سال موفق» برای این کشور خواند و گفت: «۲۰۲۱ اکنون دیگر گذشته است. سال ۲۰۲۱ سال موفقی برای کشور ما بود. ما در طول سال به تمام اهدافی که برای خودمان در نظر گرفته بودیم، رسیدیم. (جمهوری) آذربایجان با موفقیت توسعه یافته است و (جمهوری) آذربایجانِ قدرتمندتر، امروز در جهان شناخته شده است».

الهام علی اف با تعریف و تمجید از موقعیت فعلی جمهوری آذربایجان و عملکرد این کشور در سال ۲۰۲۲ سخنرانی خود را ادامه داد.

به گفته وی، «ما(جمهوری آذربایجان) جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تقویت کرده‌ایم. وجهه بین‌المللی‌مان افزایش یافته است و ما با موفقیت در چندین سازمان بین‌المللی فعالیت کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید، ما به عنوان کشوری که ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، از منافع همه کشورهای عضو، هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل دفاع کرده‌ایم و تصادفی نیست که همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به اتفاق آرا ریاست جمهوری آذربایجان را برای یک سال دیگر تمدید کردند. (جنبس عدم تعهد) با ۱۲۰ عضو دومین سازمان بزرگ جهان بعد از سازمان ملل، بار دیگر به اتفاق آرا حمایت خود را از (جمهوری) آذربایجان اعلام کرد».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت: « در این سال (۲۰۲۱) ریاست شورای (همکاری) کشورهای ترک (ترک‌زبان) را با موفقیت به پایان رساندیم. همانطور که می‌دانید این سازمان همانند جنبش عدم تعهد همواره از (جمهوری) آذربایجان در آرمان عادلانه ما حمایت کرده است. سازمان همکاری اسلامی یک سازمان بین‌المللی است که به طور سنتی از موضع برحق (جمهوری) آذربایجان حمایت می‌کند. طی این سال ما این حمایت را احساس کرده‌ایم و از عملکرد سازمان همکاری اسلامی برای پذیرش نتایج جنگ قدردانی می‌کنم».

الهام علی اف همچنین به سفر چندی قبل خود به بروکسل و رایزنی‌هایش با مقام‌های ارشد ناتو و اتحادیه اروپا هم اشاره کرد و گفت: «در ماه دسامبر دیدارهای موفقی با ناتو و اتحادیه اروپا داشتم. در طول اجلاس سران، ناتو به طور مداوم بیانیه‌هایی در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان تصویب کرد. این بیانیه‌ها در ۹ اجلاس سران به تصویب رسید».

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر، تمام جهان نتایج جنگ دوم قره باغ را می‌پذیرد. من فکر می‌کنم که فرایندهای پس از جنگ بار دیگر به تمام جهان ثابت کرد که حق با ماست. این خیلی اهمیت دارد. چون در جنگ دوم قره باغ اتهام‌های بی اساسی به ما زده شد. هیچ یک از آن ادعاهای بی اساس ثابت نشد و دوران پس از جنگ بار دیگر این را نشان داد. بنابراین، من فکر می‌کنم پذیرش واقعیت‌های جنگ، واقعیت‌های پس از جنگ، از منظر سیاسی می‌تواند به عنوان یک رویداد بسیار مهم تلقی شود».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان سپس ضمن صحبت درباره روابط این کشور با کشورهای همسایه اعلام کرد روابط باکو و آنکارا به سطح «اتحاد» ارتقا یافته است.

الهام علی اف گفت: «باید بگویم که روابط ما با کشورهای همسایه با موفقیت توسعه یافته است. این روابط به طور سنتی مبتنی بر دوستی و همکاری است. بیانیه شوشا که در این سال با ترکیه امضا شد، روابط ترکیه و (جمهوری) آذربایجان را رسما تا سطح یک اتحاد بالا می‌برد، اگرچه در واقع قبلا یک رابطه مبتنی بر اتحاد وجود داشت اما رسما تایید شده و البته امضای این بیانیه در (شهر) شوشا معنای خاصی داشت».

اشاره او به بیانیه شوشا، توافقی است که در جریان سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان و بازدید او از شهر «شوشا» در قره باغ کوهستانی بین سران دو کشور امضا شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بیست و پنجم خرداد ماه سال جاری به دعوت همتای جمهوری آذربایجانی خود به این کشور سفر و از منطقه قره‌باغ کوهستانی دیدن کره بود (جزئیات بیشتر).

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در ادامه سخنرانی به مناسبت سال جدید میلادی درباره روابط این کشور با روسیه طی سال گذشته میلادی صحبت کرد.

به گفته علی اف، «روابطمان با روسیه با موفقیت در حال توسعه است. من مطمئن هستم که در دوره آتی روابط ما با روسیه به طور رسمی به سطح بالاتری ارتقا خواهد یافت».

الهام علی اف درباره روابط جمهوری آذربایجان با ایران صحبت کرد و گفت: «روابط دوستانه و مشارکتی در جریان تماس‌های منظم و تبادل نظر با سایر همسایگان، ایران و گرجستان توسعه بیشتر یافته است. بستر همکاری های چندجانبه هم اکنون در منطقه در حال شکل گیری است و البته این به نفع ماست».

اظهارات رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره روابط باکو و تهران در شرایطی مطرح شده که او ۱۰ روز قبل در باکو میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

امیرعبداللهیان طی دیدار اول دی ماه سال جاری با الهام علی اف در باکو با اشاره به دیدار اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران با الهام علی اف در ترکمنستان گفت: ایشان در دیدار اخیری که در عشق آباد با هم داشتید از جنابعالی برای سفر به تهران دعوت کردند و از من خواستند دعوت مجدد ایشان از جنابعالی را مجددا تکرار کنم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ خوشبختانه ملاقات دو رئیس جمهور نقطه عطف و تحول جدیدی در روابط دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان است (جزئیات بیشتر).

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به روابط این کشور با ارمنستان بعد از جنگ بر سر قره باغ کوهستانی اشاره و درباره بهبود این روابط ابراز امیدواری کرد.

علی اف در سخنرانی خطاب به مردم جمهوری آذربایجان گفت: «در مورد همسایگان، البته من هرگز ارمنستان را در این دسته از کشورها قرار ندادم. این موضوع امروز هنوز شامل آن (ارمنستان) نمی‌شود (ارمنستان جزو کشورهای همسایه‌ای که روابط دوستانه با جمهوری آذربایجان دارند، نمی‌شود) اما امیدوارم روزی روابط مبتنی بر همسایگی با ارمنستان برقرار شود».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان افزود: «در هر صورت ارمنستان با پذیرش نتایج جنگ دوم قره باغ می‌تواند نقش خود را در چارچوب منطقه‌ای افزایش دهد. جلساتی که در سوچی و بروکسل در ماه‌های نوامبر و دسامبر (بین علی اف و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان) برگزار شد حداقل دلگرم‌کننده است و امیدوارم توافقات حاصل شده در این جلسات در سال ۲۰۲۲ در زندگی واقعی انعکاس یابد».

الهام علی اف و نیکول پاشینیان با میانجیگری و دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همچنین چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا، طی ماه‌های اخیر در شهرهای سوچی و سن پترزبورگ روسیه و همچنین بروکسل چند بار دیدار داشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1124056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =