مسئولان از سیابازی خوششان نمی‌آید / صداوسیما در ایام کرونا هیچ کمکی به بازیگران نکرد

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان گفت: مسئولان از سیابازی خوششان نمی‌آید و می‌خواهند این هنر جمع شود و کاری کردند که در طول زمان و به بهانه‌های مختلف بودجه آن کم شد.

جواد انصافی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود گفت: درحال حاضر ۲ کار آماده اجرا دارم، اولی یک سیابازی موزیکال مرتبط با جشنواره آیین سنتی است و «خفتگان چشم باز» نام دارد که به خاطر شیوع بیماری  کرونا اجرای آن به تعویق افتاد و قرار است بعد از دهه فجر در تالار محراب اجرا شود. دیگری یک کار مربوط به نوروز است که در کانون پرورش فکری پارک لاله و از اواخر بهمن و اوایل اسفند اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این اثر مربوط به نوروز و برای کودکان است که بر اساس پژوهشی که در زمینه نوروز انجام دادم، نوشته شده است و نام آن «قصه حاجی فیروز و ننه سرما» است. در این پژوهش مسائل ساده‌ای که برای کودکان قابل هضم باشد، گنجانده شده است. مثلا فلسفه‌ پشت سبزه درست کردن در ایام نوروز یا خانه‌تکانی چیست؟

پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما اظهار کرد: جدای از آن از نظر فرهنگی همه پیام‌آوران نوروزی در پژوهش آورده شده‌اند. عمو نوروز و حاجی فیروز را که همه می‌شناسند؛ اما در سراسر ایران کلی پیام‌آور نوروزی داریم که شناخته نشدند. مثلا در آذربایجان تکم‌چی‌ها، عروس گولی در گیلان، نوروز سلطان در مازندران و در کردستان میر نوروزی و آتش افروز است. حتی در طالقان نیز نوروزه خوان داریم. از همه فرهنگ‌های ایرانی چند سطری گذاشتیم تا با نوروز خوان‌ها آشنا شوند و گستردگی فرهنگی کشور را بشناسند.

انصافی با اشاره به اینکه فعلا در صدا و سیما مجموعه‌ای برای پخش ندارم، ادامه داد: البته این کار پژوهشی را هم به صداوسیما پیشنهاد دادیم؛ اما چون نمی‌خواهند پول خرج کنند، موافقت نشد.

وی با اشاره به کم‌کاری اش در تلویزیون گفت: مهم‌ترین مشکل ما با صداوسیما مسائل مالی و دستمزدهای پایین است و اینکه با طرح‌های این‌چنینی خنثی برخورد می‌کنند.

انصافی با تاکید بر اینکه صداوسیما در ایام کرونا هیچ کمکی به بازیگران نکرده است، اظهار کرد: متاسفانه صدا و سیما در این زمینه خوب عمل نکرده اما صندوق هنر اقدامات خوبی انجام داده است. این صندوق به مناسبت‌های مختلف از بازیگران پیشکسوت یاد کرده و این برای هنرمند ارزشمند است.

وی از بزرگ‌ترین دغدغه‌اش در سال‌های اخیر گفت و ادامه داد: ۱۵ سال است به دنبال سالنی ثابت برای نمایش های آیین سنتی (سیابازی) هستیم. همه گروه‌ها چنین سالنی دارند غیر از ما و وزارت ارشاد وظیفه دارد یک سالن ثابت به ما بدهد. بارها خواستیم تالار فرهنگ در کنار تالار وحدت به گروه سیابازی داده شود تا بتوانیم برای زنده نگه داشتن نقالی، خیمه شب‌بازی و خم‌‍بازی سالنی داشته باشیم یا اگر مهمان از خارج کشور بیاید و بخواهند سیابازی ببینند جای ثابت داشته باشیم، اما چنین اتفاقی تا کنون رخ نداده است.

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما کشورمان در پایان گفت: مسئولان از سیابازی خوششان نمی‌آید و می‌خواهند این هنر جمع شود و کاری کردند که در طول زمان و به بهانه‌های مختلف بودجه آن کم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =