بحران لیر در ترکیه جدی شد

بسیای از اقتصاددانان هشدار می‌دهند که اگر ارزش لیر ترکیه همچنان کاهش یابد می‌تواند تورم و بار مالی دولت را افزایش دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، لیر ترکیه بدترین سال خود را در زمان به قدرت رسیدن ۲۰ ساله اردوغان تجربه کرد. اردوغان روز جمعه از مردم خواست تا به سیاست‌های اقتصادی او اعتماد کنند. لیر ضعیف‌ترین عملکرد را در میان بازارهای نوظهور سال ۲۰۲۱ داشته است. این ارز در سال جاری ۴۴ درصداز ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد که ۱۹ درصد آن همین هفته اتفاق افتاده است.

بحران ارز برخلاف ریزش لیر و تورم ۲۱ درصدی، اقتصاد ۷۲۰ میلیارد دلاری ترکیه را رونق بخشید. دلیل این اتفاق برنامه اقتصادی جدید اردوغان مبنی بر صادرات و اعتبار مالی بوده است.

دو هفته پیش اردوغان برنامه پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بازار به کمک بانک مرکزی را مطرح کرد. این کار حدود ۵۰ درصد به ارزش لیر کمک کرد. به این در دو هفته گذشته ارزش هر دلار آمریکا از ۱۸ لیر به ۱۰ لیر رسید.

وی روز جمعه از مردم ترکیه خواست تا پس اندازهای خود را حفظ کنند و طلا را به بانک‌ها منتقل کنند چرا که نوسان بازار تحت کنترل است. اردوغان خطاب به یک گروه‌ تجاری گفت:«ما از پول خودمان به عنوان شاخص استفاده نمی‌کنیم. همین دلیل شکست ماست. ما باید با لیر ترکیه پیش برویم نه با ارزهای خارجی کشورهای مختلف». وی معتقد است که نرخ‌های بهره بالا قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تورم ترکیه تا نیمه‌های سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد برسد. بسیای از اقتصاددانان هشدار می‌دهند که اگر ارزش لیر همچنان کاهش یابد می‌تواند تورم و بار مالی دولت را افزایش دهد.

رتبه‌بندی اردوغان برای انتخابات سال ۲۰۲۳ در حال کاهش است. اما برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند اردوغان قصد دارد با حفاظت از سپرده‌ها و افزایش ۵۰ درصدی دستمزدها می‌تواند این کاهش رتبه را جبران کند و راه را برای انتخابات زود هنگام باز کند.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر: 1124095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =