آمریکا مثال بارز تروریسم دولتی است

حقوقدان ترکیه‌ای گفت: آمریکا مثال بارز تروریسم دولتی است چرا که شکل‌گیری آن براساس فعالیت‌های تروریستی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) بود که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس حشد شعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.

اقتدار سردار سلیمانی در منطقه و جهان به حدی بود که خبر شهادت ایشان به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و واکنش‌های بین المللی بسیاری را به همراه داشت.

نقش آفرینی سردار سلیمانی در حضور در جبهه‌های مختلف زمینی از مرزهای شرقی ایران تا عراق و سوریه و لبنان عملاً ایشان را به مرکز محور مقاومت تبدیل کرده بود.

یکی از اهداف آمریکا از ترور سردار سلیمانی تغییر معادلات منطقه‌ای و تضعیف نقش محور مقاومت در معادلات منطقه بود. اکنون بعد از گذشت دو سال روند تحولات منطقه نشان می‌دهد که شهادت سردار سلیمانی نه تنها خللی در مسیر فعالیت‌های محور مقاومت ایجاد نکرده بلکه دامنه نفوذ و تأثیرگذاری آن را افزایش داده است.

 به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفتگویی با «امین گونش» حقوقدان ترکیه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

* هدف مهم آمریکا از ترور سردار سلیمانی تضعیف جبهه مقاومت بود. اما تحولات منطقه نشان می‌دهد که جبهه مقاومت همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد. شما اهداف آمریکا در ترور شهید سلیمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آمریکا، در همه برنامه‌های خود علیه ایران با شکست روبرو شده است. به طوری که همواره خودش در چاهی که برای جمهوری اسلامی ایران کنده بود افتاده است.

واشنگتن بلافاصله پس از انقلاب اسلامی سرسپرده خود به نام صدام را مجبور کرد به ایران حمله کند و علی رغم بهره‌مندی از سلاح‌های متحدان غربی و پترو دلارهای دست نشانده‌های خود در خلیج فارس نتوانست به اهدافش برسد. این امر منجر به ایجاد وحدت و همبستگی ملی در داخل کشور و فروپاشی اپوزیسیون داخلی شد.

آمریکا به تصور خودش با اعمال تحریم علیه ایران در موضوعات مختلف به ویژه در حوزه‌های حیاتی مانند دفاعی و بهداشتی می‌تواند باعث فروپاشی نظام جمهوری اسلامی شود اما ایران در سایه همین تحریم‌ها در همه زمینه‌ها توانسته خود را خودکفا کند. به وِیژه به یکی از مهمترین کشورهای جهان در حوزه دفاعی و بهداشتی تبدیل شده است.

واشنگتن همانطور که در بسیاری از برنامه‌هایش علیه ایران با شکست روبرو بوده با به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز نتوانست به اهدافش برسد. به دنبال این اقدام، پارلمان عراق تصمیم به اخراج آمریکا از خاک عراق گرفت. علاوه براین کاروان آمریکا در عراق بارها هدف حملات موشکی و راکتی قرار گرفته است. آمریکا در مقابل این فشارها با خروج نیروهای نظامی خود از عراق موافقت کرد و پس از آن نیز مجبور به خروج سراسیمه از افغانستان شد.

* نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در مقابله با پروژه‌های آمریکایی- صهیونیستی و شکست استراتژی‌های آمریکا در منطقه را چگونه می‌بینید؟

صهیونیسم جهانی، رژیم اشغالگر را همچون خنجری بر قلب جغرافیای اسلام فرو کرده و همچون غده سرطانی در تلاش است تمام آن را تسلیم خود کند. رژیم اشغالگر صهیونیسم از سال ۱۹۴۸ از نیل تا فرات و ارس را به اشغال خود درآورده و بر قدس که قلب امت اسلام است چنبره زده است. این رژیم منحوس تلاش کرده وجب به وجب خاک جغرافیای اسلام را از مسلمانان پاکسازی کند. ایران برای متوقف کردن این اشغالگری و از بین بردن این غده بدخیم، ارتشی به نام نیروی سپاه قدس ایجاد کرده است که مایه افتخار امت اسلام است. شهید قاسم سلیمانی نیز به مدت طولانی فرماندهی نیروی سپاه قدس را برعهده داشت. نیروی سپاه قدس نه تنها به متوقف کردن این اشغالگری که به آهستگی در حال گسترش بود بسنده نکرده بلکه تلاش کرده است این رژیم اشغالگر را به عقب نشینی وادار کند. محور مقاومتی که نیروی سپاه قدس ایجاد کرده به همراه مؤلفه‌های دیگر چون انصارالله، حماس و حزب الله برنامه‌ها و معادلات آمریکا را در منطقه برهم زده است.

شهید سلیمانی تنها به کمک جنبش‌هایی چون حماس، حشد شعبی، انصارالله و به وِیژه حزب الله بسنده نکرد و از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب در هرجبهه ای شخصاً با صهیونیسم مبارزه کرد. سردار سلیمانی همانطور که در بوسنی و هرزگوین و افغانستان نقش مهمی داشت در مبارزه با نیروهای ائتلاف به رهبری شیطان بزرگ نیز نقش مهمی ایفا کرد.

در مرحله کنونی در نتیجه تلاش‌های شهید سلیمانی میلیاردها دلاری که آمریکا و متحدانش برای نقشه‌های جهانی خود خرج کرده بودند به هدر رفته و به هیچیک از اهداف خود نرسیده‌اند. کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان و امارات و بخصوص رژیم اشغالگر به یک جای ناامن تبدیل شده است. توافق‌های «عادی سازی» که اخیراً بین خود انجام داده‌اند، تنها برای علنی کردن چیزی است که از قبل وجود داشته است. پروژه «معامله قرن» مرده متولد شده و در نتیجه اجرای آن نیز غیر ممکن است.

به برکت خون شهید سلیمانی امت اسلامی گام به گام در حال پیشروی به سوی موفقیت است و رژیم‌های مرتجع نیز به سوی فساد پیش می‌روند.

* ترور سردار سلیمانی به عنوان یک مقام سیاسی توسط آمریکا نقض قوانین بین المللی تلقی می‌شود و ایران همچنان پیگیر حقوقی این موضوع است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

آمریکا مثال بارز تروریسم دولتی است چرا که شکل‌گیری آن براساس فعالیت‌های تروریستی است. در تعریف تروریسم مفاهیم «وحشی‌گری و بی رحمی» به یکی از امور معمول آمریکا تبدیل شده است. برای مثال؛ در ۱۲ سپتامبر سال ۱۶۹۴ دادگاه‌های آمریکا برای از بین بردن نسل سرخپوستان برای سفید پوستانی که پوست سر سرخپوستی را ارائه می‌دادند به طور رسمی پاداش تعیین کرده بود. یا در اقدام ضدبشری آمریکا در بمباران هیروشیما و ناکازاکی صدها هزار نفر قربانی شدند. در پی شکست صدام هواپیمای مسافربری ایران هدف حمله موشکی آمریکا قرار گرفت. به این ترتیب آمریکا بارها به دنیا نشان داده است که حقوق جهانی، حقوق بین الملل و هیچ قانون دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد.

آمریکا در مقابل مبارزه طلبی شهید سلیمانی چاره‌ای جز قلدری نداشت. به همین دلیل چنین اقدام تروریستی را انجام داد. همانطور که هیچکدام از اقدامات تروریستی آمریکا فراموش نمی‌شود، ترور شهید سلیمانی نیز فراموش نخواهد شد و واشنگتن قطعاً یک روز پاسخگوی آن خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: مهر

کد خبر: 1124162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =