توسعه فرهنگی دانشگاه‌ها با ترویج مکتب حاج قاسم/ سردار سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم جهانی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه توسعه فرهنگی دانشگاه‌ها از طریق ترویج مکتب شهید سلیمانی موثر است، گفت: بی‌شک دانشگاه‌ها در حفظ اصول و محورهای مکتب مقاومت فعالیت‌های متعدد را در دستور کار دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بهانهای برای بررسی کم و کیف ترویج مکتب این شهید بزرگوار و محور مقاومت در دانشگاهها  و اقدامات فرهنگی است. این شهید والامقام در ابعاد متعدد همچون دیپلماسی، مبارزه با تروریسم، ترویج فرهنگ شهادت، احترام به خانواده به ویژه خانواده شهدا و ... می‌تواند به عنوان الگوی برجسته و چند بعدی برای نسل جوان در نظر گرفت.  در این زمینه رضا عباس‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بر این باور است که توسعه دانشگاه‌ها از بعد فرهنگی در ترویج مکتب شهید سلیمانی نقش بسزایی دارد. مشروح گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه در سالگرد شهادت حاج قاسم هستیم، شهید سلیمانی و مکتب مقاومت در پیروزی‌های منطقه چه نقشی داشته و پس از شهادت سردار سلیمانی منطقه دچار چه تحولاتی شد؟

حاج قاسم به عنوان فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران از تفکر نظامی و اندیشه استراتژی برخوردار است. او یک دیپلمات زیرک و نیروی فعال در سیاست‌های خارجی کشور بود و این ویژگی‌ها حاج قاسم را به عنوان نماد مقاومت تبدیل کرده است. پیروزی‌های جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی، مبارزه با صهیونیستم، مبارزه با ارتجاع منطقه و تاثیرگذاریش در منطقه باعث شد تا خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه  از بین برود. حاج قاسم نماد مبارزه با تروریسم در جهان است و منطقه بعد از شهادتش دچار تحولات فراوان شد. یکی از شاخص‌های تحولاتی منطقه بیداری مسلمانان و جبهه مقاومت بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی است. برای مثال جوانان بعد از شهادت حاج قاسم در سوریه، عراق، لبنان و ... تحرکات فراوان را داشته و باعث شده تا صدای اسلام و اهداف شهید سلیمانی را محقق کرد.

 سکوت مجامع حقوقی و بین‌المللی پس از ترور سردار سلیمانی از دیدگاه سیاسی و بین الملل چه پیامی دارد و با توجه به اینکه ایران در بسیاری از دادگاه‌های حقوقی بین‌المللی حضور دارد؛ از چه راهی می‌تواند ترور سردار را از لحاظ حقوقی پیگیری کند؟

ترور سردار سلیمانی از جهات مختلف قابل پیگیری است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد دو جلسه مجازی با موضوع محاکمه ترامپ و عاملان شهادت سردار سلیمانی را به شکل نمادین و دادگاه مجازی برگزار کرد. در آن جلسات وکلا، قضات، وکیل مدافع و... عاملان ترور سردار سلیمانی را محاکمه کردند. این نوع اقدامات در کل کشور انجام شده و به نوعی پیامی با عنوان آمریکا استکبار جهانی و هر فردی که به عنوان دشمن راهبردی و واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی و جبهه مقاومت این پیام را دریافت کرده تا به نحوی از این افراد انتقام سخت بگیریم.

 بازدارندگی دفاعی و پیشرفت نظامی ایران تا چه میزان می‌تواند از اقدامات و جنایات بعدی استکبار جلوگیری کند؟

 پیشرفت‌های نظامی بازدارندگی دفاعی داشته و پاسخگوی اقدامات و جنایات استکبار  است. بر اساس روایات و آمیزه‌های اسلامی مسلمانان باید به لحاظ نظامی، استراتژی‌ها و امکانات رفاهی قوی بوده و دشمن جراعت و جسارت تعدی به کشور و مسلمانان را نداشته باشند. پیشرفت‌های نظامی کشور بعد از انقلاب اسلامی عاملی پیشگیرانه از اقدامات  استکبار جهانی است.

دانشگاه‌های کشور به چه میزان در ترویج مکتب شهید سلیمانی موفق بودند و چه راهکارهایی برای تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت میان دانشجویان پیشنهاد می‌کنید؟  

بی‌شک دانشگاه‌ها در حفظ اصول و محورهای مکتب مقاومت فعالیت‌های متعدد را در دستور کار دارند. باید شاخص‌های این مکتب بیان شود و تبیین مکتب حاج قاسم می‌تواند در توسعه و رشد کمی و کیفی این مکتب در بین دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.

 دانشگاهیان در حفظ اصول و محورهای کلیدی مکتب مقاومت چه نقشی دارند و برای جلوگیری از تحریف در این راستا باید چه کار کرد؟ به نظر شما مهمترین اصول و شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی چه مواردی است و اصلی‌ترین شاخص‌هایی که باعث شده این مکتب پویا و زنده باشد، چیست؟

از شاخص‌های مکتب حاج قاسم روحیه شهادت طلبی و ایثار است. برای یک فرد مسلمان روحیه شهادت طلبی از اهمیت برخوردار است. اخلاص شاخص دیگر این مکتب است. از دیگر شاخص‌های این مکتب ارادت به اهل بیت و عشق به خاندان رسالت است. همچنین حاج قاسم نشان دهنده خط ولایتمداری است. این شهید بزرگوار به عنوان مالک اشتر نام گرفته و یکی از شاخص‌های دیگر حاج قاسم تعبد و بندگیش به درگاه خداوند است. این شهید بزرگوار از هر فرصتی برای عبادت استفاده کرده و در مسیر رضایت خدا گام برداشته و این معنویت می‌تواند شاخص بعدی مکتب حاج قاسم باشد. از دیگر شاخص‌های این مکتب نظم، انضباط و سختی ناپذیری در راه‌های سخت در منش این مکتب مشاهده می‌شود. از سوی دیگر سرعت عمل و ورود به هنگام با بصیرت از ویژگی‌های ضروری این شهید والا مقام است. سنجیدگی و تدبیر در امور، سادگی، صفا و ارتباط با جوانان نشان دهنده مکتب مردمی است. از شاخص‌های اصلی مکتب حاج قاسم خوش خلقی و ارتباط عمیق با خانواده خود و خانواده شهدا است.

وصیت‌نامه سردار سلیمانی چه پیامی را برای دانشجویان و نسل جوان به همراه داشت؟

وصیت‌نامه این شهید بزرگوار حاوی مطالب و مفاهیم ناب است که اگر از سوی جوانان مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند در تحولات کشور موثر باشد. برای جوانان مکتب حاج قاسم به‌عنوان الگوی بی‌بدیل می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی را تبیین کند. هرچند امروز برای تبیین و تعمیق این مکتب قالب‌های متعدد در دانشگاه وجود داشته و کرسی‌های آزاد اندیشی، تضارب آرا و موازنه‌های علمی در تبیین و جلوگیری از انحراف موثر است.

اساتید و مسئولان فرهنگی به‌عنوان یکی از قطب‌های تاثیرگذار در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در تبیین موضوع مقاومت و زنده نگهداشتن مکتب سلیمانی چه نقشی دارند؟

در روزهای اخیر به مناسبت فرارسیدن سالروز شهاد حاج قاسم  دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برنامه‌های فراوان را در این زمینه برگزار کرد و افتتاحیه برنامه‌های دهه مکتب مقاومت با رونمایی از سردیس حاج قاسم در دانشگاه مشاهده شده است. این گونه اقدامات نشان دهنده مشارکت‌های اجتماعی در فضای شهر توسط دانشگاه آزاد اسلامی است. سال گذشته پردیس دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان مجتمع آموزشی شهد حاج قاسم سلیمانی تغییر نام داده است. این مقوله نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اهداف، آرمان‌ها، ایثار و شهادت را برجسته کرده و به نوعی زحمات تمامی شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را زنده نگهداشته است. دانشگاه آزاد اسلامی هم با افتتاح رونمایی از سردیس و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، وبینار، نشست‌های تخصصی  و ... برگزار کرده است. دیدار با خانواده‌های شهدا از برنامه‌های اصلی متولیان فرهنگ در دانشگاه است. در ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) به همین بهانه دور هم جمع شده و نام و یاد سردار سلیمانی و روایت‌گری برای  و تبیین اهداف این شهید بزرگوار را شاهد هستیم. به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم اقدامات فرهنگی در قالب مسابقات کتابخوانی، مسابقات ورزشی و مشارکت فراوان توسط خانواده شهدا  را شاهد هستیم.

متاسفانه شاهد هستیم که در فعالیت‌های فرهنگی برخی سطحی‌نگری‌ها وجود دارد که باعث تضعیف آن جریان فرهنگی می‌شود برای اینکه در موضوع شهادت سردار سلیمانی این سطحی‌نگری‌ها کنارگذاشته شود و به مسائل عمقی بپردازیم باید چه کرد؟ 

افراد برای نزدیکی به یک مکتب باید سنخیت خود را با مکتب افزایش دهند. برای مثال بر اساس الگوپذیری از مکتب حاج قاسم باید رفتار افراد هم مورد توجه قرار بگیرد. کسی که با حاج قاسم سنخیت داشته می‌تواند در ذیل مکتبش زندگی کند. برای مثال وقتی افراد در الگوی‌گیری از رفتار حاج قاسم بپردازند می‌دانند که این شهید بزرگوار به خانواده شهدا احترام می‌گذاشت، طبیعتا پیروان مکتبش هم  باید این رفتار را در خود تقویت کنند. همچنین حاج قاسم به فرهنگ ایثار و دیگربینی، عدم خودبینی و فرهنگ شهادت طلبی علاقمند بوده و هم به عنوان پیرو مکتبش به تقویت این ویژگی‌های والا در خود بپردازند. دانشجویان در گام نخست با شناخت این مکتب، سنخیت و نزدیکی با این مکتب عاقبت به خیر می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124292

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =