جزئیات مهمی از قانون تازه مالیات بر طلا/ قیمت طلا ارزان می‌شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: مالیات جدید طلا مساله پیچیده‌ای نیست و در فاکتور طلا قید می‌شود. اما اینکه تصور کنیم قیمت‌های بازار طلا را کاهش می‌دهد، درست نیست.

ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص قانون تازه مالیات بر طلا و تاثیر آن بر این بازار، گفت: این قانون جدید خیلی پیچیده نیست. اگر تا الان هم مسائلی مطرح می‌شد به دلیل اعمال مالیات روی اصل طلا و در نهایت گرانی طلا بود. یعنی هزینه‌های سربار به تولید طلا افزوده می‌شد. سال‌هاست که مساله مالیات جدید مطرح شده بود تا ارزش افزوده از اجرت کسر شود.

وی ادامه داد: اینطور تصور کنید که اگر گرم طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، ۹ درصد آن یعنی در حدود ۱۲۰ هزار تومان مالیات ارزش افزوده بود. این رقم الان به زیر ۱۳ هزار تومان رسیده است. وقتی خریدار طلا می‌خرد، رقم مربوطه در فاکتور اعلام می‌شود. یعنی عنوان می‌شود که ارزش افزوده آن چقدر بوده و همه چیز کاملا شفاف است. جای نگرانی نیست چون یک مساله شفاف است.

محمدولی گفت: فروشنده باید این ارقام را در فاکتور قید کند. اما اینکه می‌گویند چقدر روی قیمت تاثیرگذار است، باید گفت روش فعلی باعث می‌شود افرادی که به خاطر مالیات از این بازار رفته بودند، جذابیت بیشتری برایشان ایجاد شود و به بازار طلا بازگردند. در واقع رونق را دوباره به بازار بازمی‌گرداند. اما قیمت یک مساله جهانی است و نرخ‌های داخلی هم بر اساس آن تعیین می‌شود. مالیات جدید در واقع روی هزینه‌های سربار تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسکانیوز، طی سال‌های گذشته حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب هم شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و دوباره به مجلس ارجاع شد. این قانون در نهایت ۱۲ تیر امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد.  

کد خبر: 1124306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =