معاملات افتاد؛ خانه گران شد

گزارش تازه مرکز آمار نشان از آن دارد که تعداد معاملات مسکن در بهار ۱۴۰۰ نسبت به قبل کمتر شد اما قیمت مسکن تا ۱۰۴.۷ درصد گران‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، آنطور که نتایج طرح گردآوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور در بهار ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، تعداد معاملات مسکن در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال قبل، ۲۲.۵ درصد کم شده است. در همین مدت، قیمت مسکن تا ۱۰۴.۷ درصد گران‌تر شده است.

گزارش مرکز آمار از حداقل و حداکثر قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، حداکثر رقم ۱۶۸ میلیون تومان را نشان می‌دهد. البته متوسط قیمت در این مدت ۱۱.۶ میلیون تومان ثبت شده است.

قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان سال قبل حدود ۱۲.۲ درصد رشد داشته است. تعداد معاملات زیربنای مسکونی در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان سال قبل ۱۴.۸ درصد بیشتر و نسبت به بهار ۹۹ حدود ۳۱.۶ درصد کمتر شده است. متوسط عمر بنا در این بخش از آمار، ۱۳ سال است.

به گزارش ایسکانیوز، بخش دیگری از این آمار مربوط به اجاره ماهانه مسکن است. مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر زیربنا، به طور متوسط رقم ۲۸ هزار تومان ثبت شده است. یعنی به طور متوسط برای اجاره هر یک متر، این رقم پرداخت شده است. تعداد معاملات اجاره در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان سال قبل ۵۷.۷ درصد و نسبت به بهار ۹۹ حدود ۱۳۶.۶ درصد بیشتر شده است.

کد خبر: 1124320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =