ادامه مذاکرات بدون ضمانت طرفین، بی‌ثمر است/ قدرت ایران در منطقه حذف شدنی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابراین در شرایط سیاسی نا امن کنونی بدون تضمین‌های لازم، این مذاکرات هیچ گونه نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.

علیرضا بیابان نورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی اظهار کرد: ایران با انعطاف ولی با قدرت در این مذاکرات حاضر شده است و تلاش می‌کند ضمن به نتیجه رساندن مذاکرات، ضمانتی نیز برای اجرای تعهدات ایجاد کند.

وی با بیان اینکه طرف‌های غربی، ایران را بارها مورد آزمایش و راستی آزمایی قرار دادند، گفت: آنها به خوبی متوجه شدند که قدرت و جایگاه ایران در منطقه قابل حذف شدن نیست و علی رغم فراز و نشیب‌هایی که جمهوری اسلامی طی کرده، در عرصه های مختلف به سطح قابل توجهی از قدرت دست یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نظام سلطه و کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده که باید مسائل و چالش‌های خود را با ایران از طریق مذاکره و تعامل حل کنند، گفت: طرفین برجام برخلاف سال‌های گذشته که تمایل داشتند روند مذاکرات طولانی و فرسایشی باشد، در این دور از مذاکرات به دنبال نتیجه دادن سریع برجام یا مذاکرات هسته‌ای هستند. 

بدون تضمن طرفین برجام، مذاکرات بی‌ثمر است

وی مطرح کرد: ایران برای روشن نگه داشتن چراغ مذاکرات هسته‌ای با ارائه دو بسته پیشنهای وارد مذاکرات شد، چرا که در حال حاضر کشورهای غربی باید تضمین های حقوقی، عملی و سیاسی برای اجرای مفاد برجام بدهند. بنابراین در شرایط سیاسی ناامن کنونی بدون تضمین‌های لازم، این مذاکرات هیچ گونه نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت. در این راستا تاکنون شاهد هیچ گونه تضمینی از طرف‌های غربی برای ادامه یا نتایج مطلوب مذاکرات نبوده‌ایم. 

بیابان نورد با اشاره به عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: این تیم نسبت به گذشته تخصصی‌تر و با تجربه‌تر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد دور هشتم مذاکرات نسبت به گذشته روند مثبت‌تری دارد. همچنین اعضای این تیم قصد دارند علاوه بر مسائل مرتبط با لغو کامل تحریم‌ها از مسائلی مانند عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، راستی آزمایی برای لغو تحریم‌ها دیدارهای دو یا چند جانبه داشته باشند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل با اشاره به روند نه چندان سریع مذاکرات ادامه داد: متاسفانه روند مذاکرات قدری کُند است که این مسائل تا حدودی مربوط به جشن های سال نو میلادی، نواقص متن های پیشنهادی از سوی ایران است. 

تغییر موازنه قدرت‌های جهانی

بیابان نورد افزود: کشورهای عضو برجام به صورت متفق القول منتقد خروج آمریکا از این معاهده هستند، چرا که بدعهدی در اجرای مفاد و تعهدات این کشور غیر قانونی و غیر سازنده بود. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: علی رغم تلاش‌های عزتمندانه ایران برای تعامل سازنده با سایر کشورها براساس احترام متقابل و کوتاه نیامدن از اصول انقلاب اسلامی؛ اما طرف‌های دیگر در مذاکرات و انجام تعهدات خود بد عهدی انجام دادند.

وی افزود: بد عهدی کشورهای عضو برجام نشان دهنده تفاوت ایدئولوژیک انقلاب و مبانی لیبرایسم کشورهای غربی است.

بیابان نورد با تاکید بر اینکه توازن قدرت جهانی در حال تغییر است، گفت: این تغییرات به افزایش نا امینی منجر شده، به گونه‌ای که در حال حاضر غرب قدرت تصمیم گیری واحد در عرصه‌های مختلف را ندارد. به همین علت است که شاهد اظهار نظرهای متفاوت و گاهی حتی متضاد از کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای هستیم. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در آینده نه چندان دور شاهد صورت بندی جدیدی از قدرتمندی کشورها خواهیم بود. این موضوع نشان دهنده پیدایش قدرت‌های جدیدی در جهان است.

وی درباره پیدایش قدرت های نوین در جهان مطرح کرد: تحرک نهضفت های اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه یکجانبه آمریکا و رژیم  غاصب صهیونیست، شکست سیاست‌های آمریکا  در جنوب غرب آسیا مانند افغانستان و عراق و  حضور  قدرتمند ایران در  منطقه از جمله عوامل این تغییر و تحول است.

قدرت روز افزون ایران در منطقه

بیابان نورد با بیان اینکه تمامی دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل خط مشی تقریبا ثابتی را دنبال می‌کردند، گفت: این عملکرد و نوع نگاه کشورهای طرف مذاکره کننده است که دائما  در حال تغییر بوده است. 

این کارشناسی سیاسی درباره اصول و مبنای تعیین‌کننده سیاست خارجی ایران عنوان کرد: این اصول شامل سه رکن عزت، حکمت و مصلحت است که این موارد باید در تمامی مذاکرات به ویژه پرونده هسته‌ای وجود داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت‌های جدید ایران در عرصه بین‌الملل خاطرنشان کرد: عضویت در پیمان شانگهای و نقش آفرینی  در میانجیگری های سیاسی در کشورهای منطقه نشان از قدرتمند شدن روز افزون ایران دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =