بی‌ثباتی مدیریت در سطح کلان صدا و سیما / لزوم افزایش تریبون‌های آزاداندیشی در رسانه ملی

زهیر اصفهانی گفت: بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به صدا و سیما گرفت بی‌ثباتی مدیریت در سطح کلان است که این مسئله در سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده و چندین بار شاهد جابه جایی مدیران ارشد صدا و سیما بودیم.

زهیر اصفهانی، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره عملکرد صدا و سیما طی چند سال گذشته اظهار کرد: توجه و حساسیت ویژه افکار عمومی جامعه و همچنین رسانه های خارج از کشور نسبت به عملکرد رسانه ملی نشان‌دهنده جایگاه ویژه واثرگزاری صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در نزد مردم وحتی جریان های معاند با نظام اسلامی است‌

وی با بیان اینکه انتظار استقلال و بی‌طرفی از سوی رسانه‌های دنیا، بی‌معناست، گفت: نمی‌توانیم شاهد چنین چیزی در سطح دنیا باشیم و رسانه ملی نیز تابع همین قضیه می‌باشد ولی می‌توان انتظارداشت که رسانه‌های دنیا در امر خبررسانی منصفانه عمل کنند.

زهیراصفهانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی ها و محاسن رسانه ملی در مقایسه با بسیاری از رسانه‌های دیداری در دنیا این است که به باور بسیاری از افراد جزء معدود بنگاه‌های سرگرمی و تلویزونی پاک به لحاظ فرهنگی و رعایت حریم خانواده است بگونه‌ای که همه اعضای خانواده در هرنقطه از جهان می‌تواند بدون دغدغه و نگرانی از مشاهده مسایل غیر اخلاقی  در کنار همدیگر پای آن نشسته و به تماشای برنامه‌های آن بپردازند.

وی افزود: در کنار همه اینها، ایراداتی نیز در صدا و سیمای ما وجود دارد و از آنجایی که علاقمند به رشد وپیشرفت مهم‌ترین رسانه در مانیفست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستیم لذا نباید ازبیان انتقادات و ایرادات نگران بوده و با رعایت انصاف و بیان دیدگاه به رفع کمبودها و ارتقای جایگاه خطیر و ارزشمند آن باشیم.

کارشناس رسانه اظهار کرد: بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به صدا و سیما گرفت بی‌ثباتی مدیریت در سطح کلان این سازمان در 10سال گذشته بوده است به‌گونه‌ای که جابه جایی مدیران ارشد صدا و سیما موجب سرگردانی و تشتت برنامه‌ریزی در این سازمان شده است.

اصفهانی ادامه داد: ایراد دوم این است که صدا و سیما بر خلاف برخی دکترین‌های اجتماعی و فرهنگی در نظام، برای خود در بعضی مواقع، نقشی به‌عنوان سیاست‌گذار امنیتی در سطح کلان ملی قائل است و این از چارچوب اختیارات این سازمان به دور است، زیرا سیاست‌گذاری‌های امنیتی و فرهنگی در سطح کلان ملی بر عهده نهادهای بالادستی است ولی سازمان صدا و سیما به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین رسانه جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل می‌تواند سیاست‌های کلی و ابلاغی را در مسیر مورد نظر ریل‌گذاری کرده و به سر منزل مقصود برساند.

از سویی دیگر تعدد مسئولین و مدیران سیاست‌گذار در سازمان صداسیما موجب شده که فراز و نشیب‌های بسیاری را در سیاست‌های برنامه‌ای صدا و سیما شاهد باشیم، به طوری که در برهه‌ای در برنامه‌سازی‌ها شاهد گشایش وفضای باز وبه یکباره با فضا محدودی روبرو میشویم  و این نشان از آن دارد که افراد زیادی در سیاست‌های کلان صدا و سیما تصمیم‌گیر بوده و یک‌صدایی در میان آنها مشاهده نمی‌شود.

کارشناس رسانه ادامه داد: مهم‌ترین اصل در دنیای رسانه و خبر برای اینکه بتوان نبض جامعه  را بلحاظ جریان سازی و خط‌دهی هدایت نمود اینست که درشاهراه اطلاع‌رسانی و رساندن خبر به مخاطبین سریعتر از سایر رقبا عمل کرد و حرف اول را دراین زمینه بیان کرد واین اصل بسیار مهم بخصوص درچند سال اخیر دراوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری بخوبی مشاهده کرده‌ایم  مبنی بر اینکه رسانه‌های ما باید از روش پدافندی به روش آفندی در مسائل عملیات روانی رسانه‌ها دست پیدا کنند. لذا ما باید جلوتر از اینکه رسانه‌های ضدانقلاب با تحریف و وارونه نمایی واقعیات به پخش خبر و مطلبی بپردازند میبایست خبر را البته با رعایت مصالح و البته فارغ از خودسانسوری‌های بیهوده به اطلاع افکارعمومی دنیا برسانیم.

متاسفانه تحریف انقلاب و دستاوردهای کشورمان از مسائلی است که دشمن بسیار بر آن تکیه دارد و تسریع در خبر رسانی در درجه اول از تحریف حقایق و وارونه نمایی جلوگیری نموده و ثانیاموجب افزایش اعتماد مردم وامید در جامعه میگردد واین مساله به صراحت  درحکم انتصاب مقام معظم رهبری برای رئیس جدید صدا و سیما ملاحظه شده است.

کارشناس رسانه افزود: چابک‌سازی در ساختار و تشکیلات سازمان و کاهش نیروهای کمی و افزایش نیروهای کیفی و متعهد و حرکت به سمت تخصصی نمودن موضوعات شبکه‌ها حائز اهمیت است.

اصفهانی گفت: اصل مهمی که در اغلب شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای دنیا شاهد آن هستیم این است که غول‌های رسانه‌ای به سمت تخصصی نمودن موضوعات شبکه‌های تلویزیونی حرکت نموده اند اما متاسفانه بیشتر شبکه‌های تلویزیونی در ایران دارای موضوعات شبیه به هم بوده و تفاوتی چندانی بلحاظ گوناگونی با یکدیگر ندارند و این موضوع در جذب مخاطبان که از سلایق و علایق مختلف بهره‌مند هستند بسیار قابل توجه است

 کارشناس افزود: در پخش اخبار نیز نیز می‌توان با افزایش بخش‌های خبری کوتاه و یا بدون شرح  وارائه خبر به صورت اصطلاحا کپسولی  به صورت شکلی و محتوایی، ارزش و تاثیر آنرا بر مصرف‌کنندگان رسانه افزایش داد و در نهایت بتوان مرجع خبری را از بیرون کشور به سمت رسانه های داخلی هدایت کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمیت برنامه‌های غمناک و تراژدی‌گونه در صدا و سیما بسیار زیاد است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، تماشای چنین برنامه‌هایی مردم را از نشاط و سرزندگی دور میدارد لذا نیاز به افزایش پخش برنامه‌های مفرح و طنز فاخر در صداسیما بسیار احساس می‌شود.

اصفهانی در پایان گفت: نکته مهم دیگر که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید شده  برگزاری تریبون‌های آزاداندیشی با حضور همه گروه‌های سیاسی معتقد وملتزم به اصول و مبانی  انقلاب ونظام و قانون اساسی در برنامه های رسانه ملی است زیرا خرد گفت‌وگو در جامعه ما تحمل و تاب‌آوری بسیار پایینی دارد و صدا و سیما بخوبی می‌تواند دراین زمینه یاری رسان ارتقای فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم عزیز کشورمان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =