همه‌گیری کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

برخی معتقدند که اُمیکرون به قدری جهش یافته است که از ایمنی ایجاد شده توسط واکسیناسیون یا عفونت قبلی عبور می‌کند اما دکتر ویلیام ماس انتظار دارد که این ویروس در قابلیت رسیدن به جهش‌های تکاملی بزرگی به نقطه نهایی رسیده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز و بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیدپرس همه‌گیری کرونا در نهایت به پایان می‌رسد حتی اگر حضور اُمیکرون رسیدن به این هدف را پیچیده‌تر کند اما قطعا رسیدن به این نتیجه به سرعت فشردن کلید یک چراغ نخواهد بود و جهان باید بیاموزد که با ویروسی هم‌زیستی داشته باشد که از بین نخواهد رفت.

جهش مسری که در اُمیکرون ایجاد شد در حال رساندن آمار مبتلایان به بالاترین تعداد و به هم ریختن آرامش جهانی خسته از مقابله با کرونا است اما این‌بار دیگر جهان مقابله با کرونا را از صفر آغاز نخواهد کرد. و اکسن‌ها محافظان قوی در برابر عفونت‌های جدی ناشی از ویروس هستند اگر از ابتلای افراد به عفونت خفیف پیشگیری نکنند. به نظر نمی‌رسد که اُمیکرون به اندازه انواع قبلی کشندگی داشته باشد و افرادی که از آن جان سالم به در می‌برند ایمنی بیشتری نسبت به سایر انواع ویروس و شاید حتی جهش‌های دیگری که ممکن است در آینده ایجاد شوند، خواهند داشت.

اُمیکرون پایان کرونا است؟

دکتر آلبرت کو متخصص بیماری‌های عفونی از آمریکا معتقد است که این جهش جدید (اُمیکرون) هشداری برای آنچه که در ادامه رخ می‌دهد، خواهد بود اگر برای رسیدن به پایان این بازی جدیت داشته باشیم. او باور دارد که کرونا تا ابد با ما خواهد ماند و هرگز نمی‌توانیم آن را ریشه‌کن کنیم یا از بین ببریم پس با درنظر گرفتن این موضوع باید اهداف خود را مشخص کنیم.

در حقیقت سازمان بهداشت جهانی با درنظر گرفتن تعداد کشورهایی که آمار مبتلایان جدید در آن‌ها کاهش یافته و تعداد بستری‌ها و مرگ و میر کم شده‌ است، تعیین می‌کند که همه‌گیری به پایان رسیده است و این آستانه که تعیین کننده پایان کرونا است، هنوز مشخص نیست.

حتی زمانی که این اتفاق بیفتد، در حالی که بسیاری از کشورها به راحتی به وضعیتی که دانشمندان آن را آندمیک (بومی شدن یک بیماری) می‌نامند، منتقل می‌شوند، برخی از نقاط جهان به ویژه کشورهای کم درآمدی که فاقد واکسن یا درمان کافی هستند، همچنان با مشکل مواجه خواهند شد.

استفان کیسلر، متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه هاروارد از دوره آندمیک به عنوان حالت پایدار قابل قبول در مقابله با کرونا یاد می‌کند. او معتقد است که بحران اُمیکرون نشان می‌دهد که ما هنوز به نقطه رسیدن به حالت آندمیک نرسیده‌ایم اما ما در نهایت به نقطه‌ای می‌رسیم که کرونا شبیه به آنفولانزا به یک بیماری بومی تبدیل شود.

ذکر این نکته جالب است که کرونا در دو سال ۸۰۰ هزار آمریکایی را کشت در حالی که آنفولانزا معمولا سالانه ۱۲ هزار تا ۵۲ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. اینکه جهان تا کی مرگ و میر ناشی از کرونا را تحمل خواهد کرد بیش از آنکه سوالی علمی باشد سوالی اجتماعی است. دکتر امش آدالجا، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز اعتقاد دارد که امکان بازگشت به شرایط ۲۰۱۹ دیگر وجود ندارد و ما باید مردم را آماده کنیم که ریسک زندگی با کرونا را بپذیرند.

دکتر آنتونی فائوچی متخصص بیماری‌های عفونی آمریکا هم اعتقاد دارد که باید ویروس را به گونه‌ای کنترل کرد که جامعه و اقتصاد مختل نشود. در حال حاضر آمریکا به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار در مسیر قرار گرفتن در حالت عادی است. بایدن هم در سخنانش می‌گوید که ابزارهای کافی مانند واکسن یادآور، سیستم درمانی و تجهیزاتی نظیر ماسک برای مقابله با اُمیکرون بدون نیاز به قرنطینه کامل شبیه روزهای اول آغاز همه‌گیری را دارد و می‌تواند با کمک مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری مدت  قرنطینه مبتلایان را به پنج روز کاهش دهد و افراد مبتلا را به سرعت شناسایی کند.

براساس تحقیقی که هند از چگونگی رسیدن به سطح پایدار کرونا ارائه داده، دکتر تی جیکوب جان، رئیس سابق ویروس شناسی در کالج پزشکی کریستین عنوان کرده که پس از هزینه بزرگی که هند در شیوع دلتا داد تا همین اواخر، موارد گزارش شده روزانه به مدت شش ماه زیر هزار باقی مانده بود اما اُمیکرون دوباره منجر به افزایش آمار مبتلایان شده است و هند برای مقابله خط تولید واکسن یادآور را راه اندازی خواهد کرد. دکتر جیکوب معتقد است که سایر بیماری‌های بومی مانند آنفولانزا و سرخک به طور دوره‌ای باعث شیوع می‌شوند اما ویروس کرونا هرچند وقت یک بار شعله‌ور خواهد شد و این اتفاق حتی بعد از اُمیکرون هم تکرار خواهد شد.

برخی معتقدند که اُمیکرون به قدری جهش یافته است که از ایمنی ایجاد شده توسط واکسیناسیون یا عفونت قبلی عبور می‌کند اما دکتر ویلیام ماس از دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ انتظار دارد که این ویروس در قابلیت رسیدن به جهش‌های تکاملی بزرگی به نقطه نهایی رسیده باشد، او می‌گوید: من اُمیکرون را به عنوان چرخه بی پایان ایجاد انواع جدید ویروس نمی بینم.   

ایمنی انسان سدی محکم در برابر عفونت‌ها

یکی از آینده‌های احتمالی که کارشناسان برای دوران پس از همه‌گیری پیش‌بینی می‌کنند این است که این بیماری با توجه سطح ایمنی افراد، واکسیناسیون و ابتلای قبلی به بیماری در برخی افراد به شکل خفیف و شبیه به سرماخوردگی و در برخی دیگر بیماری جدی‌تری ایجاد می‌کند. از طرفی جهش‌ها هم ادامه خواهند داشت و شاید نیاز باشد که هر چند وقت یک بار دوز یادآوری تزریق شود.

اما نکته اینجاست که سیستم ایمنی انسان می‌تواند در شناسایی و مبارزه به مرور بهتر از قبل عمل کند. علی البدی ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به توانایی شگفت‌انگیز بدن انسان در به خاطر سپردن بیمری‌هایی که پیش‌تر مبتلا شده و ایجاد لایه‌های دفاعی چند لایه در برابر آن امید دارد.

سلول‌های بی حافظه که سال‌ها در مغز استخوان زنده می‌مانند، یکی از آن لایه‌های دفاعی هستند که می‌توانند در صورت نیاز آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کنند. این سلول‌ها ابتدا در مراکزی تحت عنوان ژرمینال سیستم یاد می‌گیرند که نسخه‌های متعدد آنتی بادی‌های اصلی را کپی کنند.

تیم البدی در یک مطالعه جدید دریافتند که واکسن فایزر می‌تواند با فعال کردن سلول‌های ایمنی تی به افزایش تولید آنتی بادی‌های قوی و متنوع‌تر بیانجامد که در تغییر دوباره ویروس هم کارایی خواهند داشت. البدی عنوان کرد که ایمنی پایه جمعیت به حدی بهبود یافته است که حتی با ادامه یافتن عفونت‌های پیشرونده بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میرها صرف نظر از جهش‌های جدید کاهش پیدا خواهند داشت. ما همان جمعیتی نیستیم که در دسامبر ۲۰۱۹ بودیم و اکنون زمین متفاوت شده است . او روزی را پیش‌بینی می‌کند که فردی به ویروس کرونا مبتلا شود، دو تا سه روز در خانه بماند و بهبود یابد و آن روز پایان بازی است.

انتهای پیام /        

کد خبر: 1124566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوراحمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      ممنون بابت مطالب خوبتون این زمان ما بیشتر به روحیه خوب داشتن نیازمندیم خسته شدیم از بس به مرک ومیر ناشی از کرونا فکر کردیم امیدوارم هر چه زودتر به همون سرما خوردگی خودمون بر کردیم