مذاکرات مستقیم با آمریکا منافع ملی کشور را تامین نکرد/ ابایی از مذاکره مستقیم نداریم

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مذاکرات مستقیم با آمریکا منافع ملی کشور را تامین نکرد، گفت: بدعهدی و خروج آمریکا از برجام و تجارب نه چندان مطلوب گذشته نشان داد که این نوع مذاکرات نیز برای حفظ منافع ملی مناسب نیست.

امیر محمد کولانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به ادامه روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو معاهده برجام اظهار کرد: در حال حاضر این مذاکرات بدون حضور مستقیم آمریکا  در حال برگزاری است.  هر چند که این کشور به صورت غیر مستقیم در روند مذاکرات تاثیر گذار  است.

وی با بیان اینکه مذاکرات مستقیم با آمریکا منافع ملی کشور را تامین نکرد، گفت: بدعهدی و خروج آمریکا از برجام و تجارب نه چندان مطلوب گذشته نشان داد که این نوع مذاکرات نیز برای حفظ منافع ملی مناسب نیست.

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره اینکه مذاکرات مستقیم با آمریکا بهتر است یا غیر مستقیم بیان کرد: این موضوع با گذشت زمان و برگزاری جلسات مذاکره مشخص خواهد شد و گمانه زنی در این خصوص کاملا صحیح نیست. البته نوع مذاکره با آمریکا چندان تفاوتی برای ادامه مذاکرات ندارد چراکه ایران مواضع خود را برای ادامه برجام یا این مذاکرات اعلام کرده است.

کولانی ادامه داد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای  ابایی از انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا ندارد. البته به شرطی که شروط پیشنهادی ایران پذیرفته شود و تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز به طور کامل لغو شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای به صورت مستقیم با آمریکا در قالب گروه 1+5  حدود 12 سال به طول انجامیده است، گفت: این مذاکرات  منتهی به امضای معاهده برجام شد و در این جلسات وزیران ایران و آمریکا به صورت مستقیم ملاقات داشتند. 

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ به این پرسش که آیا چین یا روسیه نمایندگان شایسته‌ ایران در مذاکره با آمریکا هستند، گفت: به عقیده بنده هر کشوری در مرحله اول منافع کشور و مردم خود را لحاظ خواهد کرد حتی اگر با سایر کشورها روابط بسیار دوستانه‌ای داشته باشد. همچنین این دو کشور به صورت رسمی نماینده ایران نیستند. 

کولانی ادامه داد: انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر اینکه این دو کشور نمایندگان تام الاختیار ایران هستند، چندان صحیح نبوده و بیشتر شیطنت سیاسی است. چراکه قبلا نیز جلساتی در قالب گروه 1+5 بدون حضور ایران برگزار میشد.

وی با اشاره به اینکه  تجربه ثابت کرده است که چین و روسیه مواضع دوستانه تری از کشورهایی اروپایی نسبت به ایران دارند، گفت: به عنوان مثال انگلیس یا فرانسه بارها دشمنی و بدعهدی خود را ثابت کرده‌اند به طور قطع نمی‌توانند از منافع ایران در مذاکره غیر مستقیم با آمریکا دفاع کنند. 

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه اگر برجام به نتیجه مطلوب نرسد راهکارهای جایگزین برای افزایش سطح تبادلات بین المللی وجود دارد، گفت: گسترش ارتباط با کشورهای بلوک شرق می‌تواند راهکاری موثر برای مقابله با طرفین بدعهد برجام باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =