هزینه‌هایی که نسخه‌نویسی الکترونیک به بازنشستگان تحمیل کرد

بیمه شدگانی هستند که قصد دارند هزینه‌های خود را از بیمه‌های تکمیلی دریافت کنند اما این بیمه‌ها همکاری لازم را با تامین اجتماعی در اجرای نسخه الکترونیکی ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوزحسن صادقی (رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر) ضمن برشمردن مشکلات نسخه الکترونیکی به بیان مشکلات در این حوزه پرداخت. وی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات بیمه شدگان سردرگمی آن‌ها پس از نوشتن نسخه الکترونیکی است که در مراجعه به مراکز تشخیصی و داروخانه به دلایل متعدد از دریافت خدمات بازمی‌مانند و یا مجبور هستند بعضاً هزینه‌ها را به صورت آزاد پرداخت کنند که با توجه به شرایط مالی بیمه شدگان و بازنشستگان، بار سنگینی به دوش آن‌ها تحمیل می‌کند و آن‌ها نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند. 

صادقی افزود: اگر بسترهای لازم برای اجرای کامل نسخه الکترونیکی فراهم نبود، بهتر بود مسئولان امر برای جلوگیری از چنین نابسامانی به صورت پایلوت نسخه الکترونیکی را در برخی از استانها پیاده می‌کردند تا به مرور زمان مشکلات آن برطرف و بسترهای لازم ایجاد شود و یا حداقل بخشی به صورت الکترونیک و بخشی هم به شکل سنتی انجام می‌شد تا دردسرهای آن کمتر شود. 

رئیس کمیته بیمه و درمان با پرداختن به این موضوع که امروز به جای آنکه متولی درمان یعنی وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد، تامین اجتماعی زیر آماج اتهامات قرار گرفته است و هزینه‌های سرسام آوری بابت اجرای نسخه الکترونیکی از جیب بیمه شدگان  پرداخت شده است، عنوان داشت: با عرض تاسف، کار به جایی رسیده است که جای طلبکار با بدهکار عوض شده و بدهکار به جای آنکه خود مجری این طرح باشد در تلاش است تا سازمان تامین اجتماعی را مسبب این کاستی‌ها جلوه دهد. 

صادقی تصریح کرد: البته این موضوع جدیدی نیست؛ چون بر اساس برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شده بود تا پرونده الکترونیکی را پیاده کند اما هیچ وقت به تعهدات خود عمل نکرد. اگر پرونده الکترونیکی پیاده می‌شد اکنون دچار این همه مشکلات در بحث اجرای نسخه الکترونیکی نبودیم و بسیاری از معضلات حوزه درمان با اجرای پرونده الکترونیکی مرتفع می‌شد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت به وظایف ذاتی خود عمل نکرده و در حال حاضر نیز عمل نمی‌کند، گفت: وزارت بهداشت در جایی دیگر تامین اجتماعی را مکلف می‌کند تا هزینه درمان بیماران کرونایی را پرداخت کند و البته این حرف درستی است. اما وقتی بودجه‌ای بابت کرونا به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود، این وزارتخانه به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا تعهدی نسبت به صندوق تامین اجتماعی ندارد. در حالی که سازمان بابت بیماران کرونایی متحمل هزاران میلیارد تومان هزینه شده است و  از ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداختی به وزارت بهداشت بابت کرونا، ریالی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و این جای بسی تأسف و تاثر است. 

رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر در پایان گفت: امیدواریم مسئولان سازمان با تدابیری که در این خصوص می‌اندیشند نسبت به رفع مشکل بیمه شدگان در مراکز تشخیصی و داروخانه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. 

در ادامه شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم خانه گفت: نسخه الکترونیکی مصوبه مجلس شورای اسلامی است و  از اول دی‌ماه می‌بایست اجرا می‌شد. اما در بخش‌هایی همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم که این مشکلات را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد. 

وی افزود: اولین موضوع، بیمه شدگانی هستند که قصد دارند هزینه‌های خود را از بیمه‌های تکمیلی دریافت نمایند و متاسفانه این بیمه‌ها همکاری لازم را با تامین اجتماعی در اجرای نسخه الکترونیکی نداشته و یا کمتر دارند. دومین موضوع بحث نوساناتی است که در اتصال اینترنت رخ می‌دهد و قطعی آن  مشکلاتی را ایجاد می‌نماید و سومین موضوع نیز پزشکانی هستند که به نسخه‌نویسی سنتی عادت کردند. 

غفاری با یادآوری این مهم که سازمان تامین اجتماعی مشوق‌هایی را برای طرف‌های قرارداد در جهت اجرای نسخه الکترونیکی انجام داده است، گفت: از جمله تشویق پزشکان به اجرای نسخه الکترونیکی که ۲۰ درصد بیشتر به آن‌ها پرداخت می‌شود و یا  پرداخت ماهانه به داروخانه‌ها و طرفهای قراردادی که در این طرح مشارکت دارند، اما با این وجود همچنان مشکلاتی وجود دارد که می‌بایست نسب به رفع آن‌ها اقدام شود و سازمان گام‌های موثری در این رابطه برداشته است و تا ۲۰ روز آینده بسیاری از مشکلات این حوزه تا ۸۰ درصد رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =