کاهش نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح ۲۵ سال اخیر

براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در پاییز امسال ۸.۹ درصد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که این نرخ کمترین میزان در ۲۵ سال اخیر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مرکز آمار نرخ بیکار در پاییز ۱۴۰۰ را منتشر کرد. براین اساس ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار نفر از جمعیت کشور در رده سنی ۱۵ ساله و بیشتر قرار دارند.

نتایج طرح آمارگیری حاکی از این است که ۴۰.۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر که برابر ۲۵ میلیون و ۸۳۸ هزار نفر است از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٩) ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

همچنین جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٥٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢٢ هزار نفر افزایش داشته است.

اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٤٠٠، بخش خدمات با ۴۹.۹ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۷ درصد و کشاورزی با ۱۵.۴ درصد قرار دارند.

براساس آمار پاییز امسال هشت میلیون و ۱۶۳ هزار نفر در بخش صنعت، سه میلیون و ۶۲۹ هزار نفر در بخش کشاورزی و ۱۱ میلیون و ۷۲۷ هزار نفر در بخش خدمات مشغول به کار بودند.

۲۳.۶ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال بیکار هستند

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند. براساس این آمار ۵۴۵ هزار و ۷۰۶ نفر از جوانان کشور در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بیکار هستند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٩) ٠.١ درصد کاهش یافته است.

نتایج طرح آمارگیری بیانگر این است که ۴۲.۳ درصد از جوانان فارغ التحصیل ۱۵ ساله و بیشتر کشور بیکار هستند.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز امسال، یک میلیون و ۶۱۲ هزار نفر از این جمعیت بیکار هستند یعنی ۱۶.۱ درصد از جمعیت فعال در این رده سنی. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٩، به میزان ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

۱۰.۶ درصد افراد اشتغال ناقص داشتند  

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در پاییز ١٤٠٠، ١٠,٦ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٧.٤درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، بیش از ٤٩ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

۲۰ استان نرخ بیکاری تک رقمی داشتند

نتایج طرح آمار نشان می‌دهد که در پاییز امسال، ۲۰ استان کشور نرخ بیکاری تک رقمی داشتند.

همچنین خراسان رضوی با ۵.۳ درصد و مازندران با ۶.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری را داشتند.

بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان با ۱۵.۳ درصد است.

در حالی نرخ بیکاری در پاییز  امسال به ۸.۹ درصد رسید که در ۲۵ سال گذشته کمترین رقم بود.

رقم نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۰ مشابه سال ۱۳۷۵ بود اما این روند نزولی نه به دلیل ایجاد اشتغال بلکه به دلیل شیوع بیماری کرونا است که بسیاری از جوانان از یافتن شغل مناسب دلسرد شدند و با خروج از بازار کار، شاهد کاهش جمعیت فعال هستیم و در نتیجه نرخ بیکاری کاهشی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1124664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =