حملات داعش در سوریه افزایش یافت

یک کارشناس عرب گفت، مناطق بیابانی شرق سوریه به منطقه فعالیت و کسب درآمد داعش تبدیل شده و از آنجایی که پوشش هوایی روسیه در این منطقه به دقت پوشش هوایی آمریکا در شرق فرات نیست، حملات داعش رو به افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دیدبان حقوق بشر سوریه هفته جاری اعلام کرد، داعش در یک کمین، کاروان نظامیان سوری را در نزدیکی مرزهای صحرای شرقی «حمص» و صحرای شرقی «دیرالزور» هدف قرار داد.

در این کمین، نه نظامی سوری و نیروهای متحد آن کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. منطقه‌ای که این کمین در آن صورت گرفت شامل تأسیسات نفتی است و حملات داعش غالبا در آنجا صورت می‌گیرد.

از زمان فروپاشی شاکله تروریست‌های داعش در سوریه، مناطق بیابانی استان حمص، دیرالزور و الرقه از مراکز اصلی فعالیت هسته‌های خاموش تروریست‌ها در سوریه است که هر از گاهی به مواضع نیروهای ارتش و نیروهای هم‌پیمان یورش می‌برند.

«فرانس ۲۴» در برنامه‌ای با حضور کارشناس عرب «وسیم نصر» به بررسی دلایل و پیامدهای این حملات مکرر تروریست‌ها در منطقه مذکور علیرغم ثقل نظامی چندین قدرت محلی، منطقه‌‍ای و بین‌المللی پرداخت.

این تحلیلگر عرب گفت، این منطقه علیرغم  پوشش هوایی روسیه و نظامیانی وابسته به ایران یا نظامیان وابسته به عشایر مانند شعیطات (متحد نظام سوریه) شاهد حملات رو به افزایش داعش است اما این حملات برای آنها در مناطق شرق فرات که تحت تسلط کردها و پوشش هوایی آمریکاست، ممکن نیست.

وی افزود، مثلا ماه نوامبر گذشته حمله‌ای بزرگ به عشایر شعیطات و چند انفجار بود همانطور که در ماه اکتبر یک نظامی روس کشته شد زیرا نظامیان روس نیز برای حمایت از ارتش سوریه و متحدانش در این منطقه حضور دارند. در همین زمینه حدود یک سال قبل در همین منطقه یک ژنرال روسی در یک انفجار کشته شد.

وسیم نصر ادامه داد، این منطقه یک منطقه پراکنده است که از جنوب به حمص و سویداء می‌رسد و با مرزهای عراق در شرق مرتبط است و به آنها امکان تحرک در تمام این مناطق را می‌دهد. باید یادآوری کرد که امروز مرزهای میان سوریه و عراق دیگر وجود ندارد، مشاهده می‌شود که عناصر داعش که تحت فشارهای آمریکا از برخی مناطق خارج شده‌اند به مناطق تحت کنترل نظام سوریه می‌آیند حال یا با پرداخت رشوه یا به صورت مخفیانه. این اتفاق‌ها رخ می‌دهد زیرا پوشش هوایی در این منطقه به دقت پوشش هوایی آمریکا نیست.

وی افزود، امروز منطقه شرق سوریه به منطقه عملیات داعش تبدیل شده اما همزمان منطقه کسب درآمد برای این گروهک نیز هست به عنوان مثال آنها چاه‌های نفت را به هدف اعمال فشار بر ساکنان محلی، تاجران یا کردها آتش می‌زنند تا چیزی از آنها بگیرند. امروز مناطق شرق سوریه، بویژه دیرالروز و حتی برخی مناطق الحکسه به مراکز حضور، عضوگیری و کسب درآمد داعش تبدیل شده‌اند امری که این گروهک را قادر به ادامه فعالیت کرده و موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که امروز مرزی میان سوریه و عراق وجود ندارد و تمام احتمالات مطرح است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1124722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =