واکسن ایرانی جدید در راه است

مسئول فنی محلول های تزریقی و واکسن انستیتو پاستور ایران گفت: "پاستوکواد" اولین واکسن ایرانی کرونا برپایه آدنوویروس است که مطالعات حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تولید واکسن با فناورهای های مختلف انجام می شود. نسل اول واکسن ها متکی بر ذره کامل ویروسی شامل واکسن زنده تضعیف شده و ویروس کشته شده است. نسل بعدی واکسن ها متکی بر پروتیین های نوترکیب است که خودش انواع و اقسام دارد و در نهایت نسل جدید تولید واکسن فناوری متکی بر واکسن های ژنی که آدنو ویروس جزو این فناوری است.

به عبارتی سه نسل فناوری تولید واکسن وجود دارد و محققان ما در حال دستیابی به این فناوری هستند تا با آن واکسن های مختلف از جمله کرونا را تولید و روانه بازار کنند. تولید فرآورده موثر، بی ضرر و اقتصادی، قابلیت تولید بهتر واکسن از جمله مزیت های نسل جدید پیشرفته فناوری های واکسن است که سبب شده است تولید کنندگان به سمت فناوری جدیدتر سوق پیدا کنند.

طلیعه صابونی افزود: مطالعات پیش بالینی این واکسن در کشور انجام شده و مدارک آن، برای بررسی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است. وی ادامه داد: این واکسن ایرانی در روزهای آینده، پس از اخذ مجوز از سازمان غذا وارد کارآزمایی بالینی می شود.

صابونی با تاکید بر اینکه مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران انجام می شود، گفت: این واکسن کاملا ایرانی برپایه آدنو ویروس طراحی و تولید می شود و تمام مطالعات آن اعم از حیوانی و انسانی در کشور صورت می گیرد. وی در مورد انتخاب نام پاستوکواد برای این واکسن توضیح داد: کلمه پاستو از پاستور، کو از کووید و آد نیز از آدنوویروس گرفته شده است.

دانش فنی واکسن های نوترکیب در ایران بومی شد

مسئول فنی محلول های تزریقی و واکسن انستیتو پاستور ایران گفت: دانش فنی واکسن های نوترکیب در ایران بومی شده است که این موضوع افتخار دیگری برای کشور است. وی ادامه داد: نسل اول طراحی و تولید واکسن کرونا براساس ویروس های کشته شده بود که با سعی و تلاش محققان ایرانی به فناوری واکسن های نوترکیب از جمله کرونا دسترسی پیدا کردیم.

صابونی ادامه داد: طراحی و تولید واکسن ها برپایه پروتئین نوترکیب در سال های اخیر در ایران و برخی دیگر کشورها نهادینه شده است. به عبارتی دانش آن از زمان انتقال تکنولوژی واکسن هپاتیت و همچنین داروهایی با فناوری نوترکیب در کشور فراهم شده است. وی افزود: به واسطه تولید واکسن پاستوکووک، دانش فنی کونژوگاسیون هم در ایران نهادینه شد که این کار به تولید آسانتر سایر واکسن ها کمک می کند. فرایند کونژوگاسیون فناوری جدیدی است که با استفاده از آن واکسن های ایمن و ماندگار ساخته می شود. پنوموکوک و کرونا از جمله واکسن هایی است که با این فناوری تولید شده اند.

واکسن پاستوکووک ایمنی بسیار خوبی دارد

این دکتری داروسازی ماندگاری بیشتر و پاسخ ایمنی بهتر را از جمله مزیت های اکسن ایرانی - کوبایی پاستوکووک اعلام کرد و گفت: پاستوکووک در مجموع واکسن بی خطرتر و کارا است و عارضه کمی دارد. وی افزود: پاستوکووک تنها واکسنی است که در طراحی آن، دز یادآور آن به نام پاستوکووک پلاس در نظر گرفته شده است. این واکسن می تواند به عنوان دز یادآور سایر واکسن ها هم استفاده شود.

صابونی تصریح کرد: این واکسن به واسطه پاسخ ایمنی و ماندگاری مناسب، تنها واکسن ایرانی است که تاکنون مجوز مصرف در افراد کمتر از ۱۸ ساله را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده است. علاوه بر این قابلیت استفاده به عنوان دز بوستر سایر واکسن های موجود در ایران را هم دارد.

صابونی، پاستوکووک را از جمله واکسن های نوترکیب پروتئینه اعلام کرد و گفت: پاستوکووک تنها واکسن پروتئینی کنژوگه در دنیا محسوب می شود، به عبارتی این نوع واکسن ها فرایند تولید پیچیده و شرایط طراحی سخت تری دارند.

کد خبر: 1124756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =