شیوه برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شد+ جزئیات

شیوه برگزاری امتحانات دروس عملی و نظری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تب کرونا کم کم در کشور فروکش کرده و دانش‌آموزان و دانشجویان که یک ترم پراسترس را پشت سر گذاشتند؛ خود را برای حضور در کلاس‌های ترم آینده آماده می‌کنند. ترم تحصیلی جاری برای دانشگاهیان و دانش‌آموزان پر فراز و نشیب بود. از آبان ماهی که مدام زمزمه حضوری شدن کلاس‌های درس به گوششان می‌رسید تا صحبت‌های مسئولان درمانی که خطر پیک ششم را گوشزد می‌کردند و مسئولان آموزش عالی برای بازگشایی دانشگاه‌ها محتاط‌تر می‌شدند. به هر نحوی که بود این ترم هم با تمام سختی‌هایش گذشت و دانشجویان به جز در موارد نادر برای کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی، رنگ کلاس درس را ندیدند.

 دانشجویانِ مخالف امتحانات حضوری از ماه‌ها قبل دست به کار شدند و با برگزاری کمپین‌هایی در فضای مجازی، اعتراض خود را به برگزاری امتحانات حضوری منعکس کردند. پیش‌تر، مسئولان آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی؛ امتحانات مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دانشجویان غیرپزشکی را مجازی اعلام کردند. البته این موضوع شامل کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی نمی‌شود و دانشجویانی که واحد عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی دارند برای امتحانات باید در محیط دانشگاه حضور داشته باشند.

اما نکته مهم، بلاتکلیفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که هنوز وضعیت برگزاری امتحاناتشان مشخص نیست و دانشگاه‌ها بصورت رسمی نحوه برگزاری امتحانات ارشد و دکترا را اعلام نکرده‌اند. به گفته آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نحوه برگزاری امتحانات برای کلاس‌های بالای 30 نفر مجازی بوده و برای کلاس‌های زیر 30 نفر در اختیار رئیس هر واحد دانشگاهی است. باتوجه به اینکه کلاس‌های مقطع ارشد و دکترا به ندرت به 30 نفر می‌رسد؛ مسئولیت برگزاری امتحانات تحصیلات تکمیلی به عهده رئیس هر واحد دانشگاهی است.

در این گزارش بنا داریم، نحوه برگزاری امتحانات تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور را به کمک دفاتر استانی ایسکانیوز اطلاع رسانی کنیم:

بنا بر اطلاعات واصله از استان‌های سراسر کشور و در گفت‌وگوی رؤسای واحدهای دانشگاهی با خبرنگاران دفاتر استانی ایسکانیوز، با توجه به واگذاری تصمیم نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم به استان‌ها و پیرو مصوبه شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی هر استان هم‌چنین به منظور رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ امتحانات پایان ترم جاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، برای دانشجویان غیرپزشکی و واحدهای نظری در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این میان برخی استان‌ها مانند دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، برگزاری امتحان مجازی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را اجبار نکرده و به هر استاد این مجوز را داده است تا درصورتیکه بخواهد؛ می‌تواند امتحان خود را به‌صورت حضوری یا مجازی برگزار کند.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، امتحانات دروس نظری و بخشِ نظریِ دروسِ عملی_نظری برای دانشجویانِ غیرپزشکیِ مقاطع تحصیلات تکمیلی، با نظر استاد هر درس می‌تواند به صورت مجازی برگزار شود. در صورتی که نظر استاد بر حضوری بودنِ برگزاری امتحانات باشد؛ استاد درس باید یک هفته قبل از برگزاری امتحان، جهت تکثیر سئوالات و اختصاص سالن مناسب برای دانشجویان، هماهنگی لازم را با دانشکده و اداره امتحانات واحد انجام دهد.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، امتحانات دروس عمومی مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود و نحوه برگزاری امتحانات دروس تخصصی تا یکشنبه 19 دی‌ماه اعلام می‌شود.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی برگزاری امتحانات غیرپزشکی این استان در تمام مقاطع به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و دانشجویان پزشکی برای امتحان باید در دانشگاه حضور داشته باشند البته امتحانات دروس عمومی دانشجویان پزشکی مانند ادبیات فارسی، زبان عمومی و معارف اسلامی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هم امتحانات دانشجویان کارشناسی ارشد در تمامی واحدها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و برگزاری امتحانات دانشجویان دکترا به هر واحد دانشگاهی سپرده شده است تا با مشورت هیئت رئیسه و نظر نهایی رئیس واحد، نحوه برگزاری امتحاناتِ مقطع دکترا اطلاع رسانی شود که تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، امتحانات دانشجویان دکترا را مجازی اعلام کرده است.

برای جمع بندی و اطلاع رسانی دقیق‌تر می‌توان گفت:

 کلیه امتحانات عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع تحصیلی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات نظری دانشجویانِ غیرپزشکی در مقطع کاردانی و کارشناسی، در تمام واحدها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

امتحانات نظری دانشجویانِ مقطع کارشناسی ارشد در تمامی واحدهای دانشگاهی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نحوه برگزاری امتحانات مقطع کارشناسی ارشد را منوط به نظر استاد دانسته که می‌تواند به‌صورت مجازی یا حضوری برگزار شود. دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم تاکنون امتحانات دروس عمومی مقطع کارشناسی ارشد را مجازی اعلام کرده است و دروس تخصصی در روزهای آینده اطلاع رسانی می‌شود. در استان تهران هم امتحاناتِ دروس نظری مقطع کارشناسی ارشد در تمام واحدها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

امتحانات نظری دانشجویان در مقطع دکترا در تمامی واحدهای دانشگاهی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نحوه برگزاری امتحانات مقطع دکترا را منوط به نظر استاد دانسته که می‌تواند به‌صورت مجازی یا حضوری برگزار شود. دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم تاکنون امتحانات دروس عمومی مقطع دکترا را مجازی اعلام کرده است و دروس تخصصی در روزهای آینده اطلاع رسانی می‌شود. نحوه برگزاری امتحانات دروسِ نظری مقطع دکترا در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به رئیس هر واحد دانشگاهی واگذار شده است.

امتحانات دانشجویان علوم پزشکی و پیراپزشکی واحدهای سراسر کشور به جز ورودی‌های سال 1400 و دروس عمومی، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و دانشجویان برای امتحان باید در محیط دانشگاه حاضر شوند. امتحانات ورودی‌های 1400 علوم پزشکی بنا بر مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. امتحانات دروس عمومیِ دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکی مانند: معارف اسلامی، زبان عمومی و ادبیات فارسی هم بنابر نظر اساتید می‌تواند به‌صورت مجازی برگزار شود.

لازم به‌ذکر است، امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در همان بستر و پلتفرمی که در آن آموزش مجازی دیده‌اند؛ برگزار می‌شود یعنی برای دانشجویان استان تهران و برخی واحدهایی که در سامانه دان آموزش دیده‌اند؛ امتحانات در بستر سامانه دان برگزار می‌شود و دانشجویانی که در طول ترم در سامانه وادانا آموزش‌های مجازی را سپری کرده‌اند؛ باید در سامانه وادانا امتحان بدهند البته تعداد بسیار کمی از واحدها از سامانه‌های جایگزین دیگری نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی امتحانات هر دانشجو در همان سامانه‌ای که کلاس مجازی‌اش تشکیل شده برگزار می‌شود و برگزاری امتحانات در پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام خلاف قوانین آموزشی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1124782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • والدین IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      چرا باید با وجود شیوع او میکرون مدارس و دانشگاهها باز گشایی شود چه تضمینی دارید مشکلی برای کسی پیش نیاد این همه از عزیزانمان را از دست دادیم به خاطر این ویروس بس نیست؟؟؟
    • ازاده IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      سلام،والله بخدا این گرونی کمر ما رو شکونده دیگه با باز کردن مدارس و دانشگاه داغ از دست دادن بچه هامون و والدین رو نداریم،من همسرم به خاطر کرونا فدت کرد حالا با زحمت ۲تا بچه رو دارم جمع میکنم خواهشا انقدر ملت رو از بالا نبینین،بیایین ببینید مردم چقدر مشکلات دارن دیگه با باز کردن دانشگاا و مدارس یه مشکل به مشکلات مردم اضافه نکنین،مردم دیگه کشش ندارن که باز داغدار شن.یک مادر
    • فائزه IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      سلام و عرض ادب این درست و منصفانه نیست وقتی کلی دادیمو کلاس هامون مجازی بوده حتی کارگاه هامون حالا هزینه مسیر هم بدیم و برنامه شیفت هامون بهم بریزه بخاطر برگزاری امتحانات حضوری
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      سلام تورا خدا رییس دانشگاه امتحانات را غیرحضوری بگیرید پسرمن کرونا گرفته بود هنوز خوب نشد پول نداریم خرجش خیلی بیشتر این همه قرض کردیم یه کارگریم مستآجریم چی کارکنیم از کجا بیارییم تورا خدا رحم کنین