نگرانی از وضعیت حقوق معلمان خرید خدمات

وضعیت حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی به تازگی سامان یافته بود اما با ابلاغ بخشنامه‌ای جدید این نگرانی وجود دارد که باز هم روزهای حقوق و بیمه حداقلی برای آنها تکرار شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر تا همین سال‌های قبل، آموزش و پرورش را فقط با یک نوع معلم می‌شناختیم اما حالا چهار یا پنج سالی می‌شود آنقدر گروه‌های مختلف به عنوان معلم به آموزش و پرورش اضافه شده‌اند که حالا باید گفت انواع مختلف معلمان را داریم با حقوق‌های متفاوت!

هم‌اکنون معیشت نقطه مشترک انواع معلمان غیررسمی است که چند سالی می‌شود، آموزش و پرورش با کمک آنها کلاس‌های درس را از گزند بدون معلم ماندن مصون نگه داشته است. معلمان خرید خدمات آموزشی جزو معلمان غیررسمی هستند که سال‌هاست مطالبات معیشتی و اعتراضات آنها به قراردادهای استثمارگونه از سال ۹۳ تا به امروز مطرح است.

علی نوری؛ نماینده معلمان خرید خدمات استان یزد درباره اعتراضات اخیر معلمان خرید خدمات آموزشی گفت: طبق شیوه نامه ابلاغی سال ۹۹ که براساس ماده ۴۱ قانون الحاق ۲ است، تأکید شد، ۲۴ ساعت تدریس هفتگی معلمان خرید خدمات معادل ۴۴ ساعت فعالیت محاسبه می‌شود براین اساس این معلمان تمام وقت محسوب شده و حقوق و بیمه آنها کامل محاسبه می‌شود.

او گفت: دوم آذر امسال بخشنامه‌ای با امضای آقای کاظمی، سرپرست وقت آموزش و پرورش ابلاغ شد که معلمان خرید خدمات را از قانون الحاق ۲ خارج و تحت شمول قانون مدیریت خدمات کشوری قرار داد با این روند معلم همانند کارگر آموزشی محسوب شده و به ازای ساعاتی که در مدرسه حضور دارد حقوق دریافت می‌کند، این روند باعث کاهش حقوق معلمان و احتساب بیمه آنها به مدت ۲۱ روز در ماه خواهد بود!

معلمان خرید خدمات آموزشی که همپای معلمان رسمی در مدارس مشغول تدریس هستند، نسبت به تمام تبعیض‌هایی که در بحث معیشت و حقوق آنها وجود دارد، معترض هستند و بعد از ۸ سال جزئی‌ترین مسائل برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود. معلمان خرید خدمات آموزشی نگران هستند که با اجرای این دستورالعمل مجدد وضعیت حقوق و بیمه آنها به روال گذشته و در حداقلی‌ترین شکل ممکن محاسبه شود.

قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره مشکل این معلمان گفته است: در سال جاری از طریق دیوان محاسبات اعلام شد که قانون کار باید برای این معلمان لحاظ شود، به دلیل اینکه قانون کار ۴۴ ساعت در ماه در نظر گرفته شده پس باید ۲۴ ساعت لحاظ شده را متناسب با ۴۴ ساعت برای بیمه و حقوق این افراد محاسبه کنیم که با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان معلمی را با دیگر کارمندان مقایسه کرد چرا که معلم آینده این جامعه را می‌سازد و در تربیت انسان نقشی پر رنگ و موثر دارد.

به گفته او؛ وزیر آموزش و پرورش در چند روز پیش نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری ارسال کرد که در آن درخواست شد اگر دیوان محاسبات همراهی کند و تامین منابع هم از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود، بخشنامه تاریخ ۲ آذر لغو می‌شود همچنین با توجه به اینکه دیوان محاسبات به نوعی زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند روز گذشته مصوباتی داشتیم و مقرر شد رئیس مجلس به رئیس دیوان محاسبات ابلاغ کند تا موضوع آموزش و پرورش و معلمان را به صورت مجزا بررسی کنند.

حال باید دید مشکل حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی که حالا ۸ سالی می‌شود پا به پای معلمان رسمی، آموزش دانش‌آموزان را عهده‌دار شده‌اند و به تازگی سامان یافته بود، اصلاح خواهد شد یا قرار است یکبار دیگر به زیر خط فقر بازگردند؟

منبع: تسنیم

کد خبر: 1124795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =