دوگانه‌سازی برجام-انتقام: جهالت یا غفلت؟

سعید شهرابی فراهانی*

گروه سیاسی ایسکانیوز - سخنان رئیس جمهور محترم حجت الاسلام و المسلمین رئیسی و همچنین سردار اسماعیل قاآنی فرمانده مقتدر نیروی قدس در خصوص مجازات و انتقام گیری از قاتلان سرداران شهید محور مقاومت، واکنش های بسیاری را برانگیخت. از دشمن که انتظاری نداریم، ولی برخی از دوستان جاهل یا غافل تا مرز پیوند زدن معیشت مردم با صرف نظر و احاله کردن مجازات مجرمان بین المللی به یوم الحساب، تکلیف را - حداقل از خودشان - ساقط کردند!

آقاجان! هشدار و انذار دادن نسبت به قحط و قطع شدن نان مردم (با کد شکست مذاکرات برجامی) به خاطر انتقام از قاتلان حاج قاسم و ابومهدی چه پشتوانه تئوریکی یا تجربی دارد؟!  دلسوزی و عاقبت اندیشی برای ملک و ملت، خوب و پسندیده هست ولی ضابطه خودش را هم دارد. خود حضرت حق در مصحف شریفش نقل کرده که رزق تمامی جنبندگان روی زمین را برعهده گرفته است. اگر از آمریکا می ترسید بحث دیگری است. اگر افکارتان عوض شده موضوع متفاوتی است. اگر منافع ملی را در خزیدن به کنج پستوها می بینید حرف جداگانه ای است. صدالبته سپردن اموال مردم به سفهاء و انتظار اداره کشوری با ویژگی‌های ایران اسلامی هم توقعی نابجاست که همان خداوند رزاق در همین کلام مجیدش از آن نهی کرده است. چه بسا مخاطب محترم هم تصدیق بفرماید که  در این چارچوب، از الصاق موضوعات غیرمرتبط، چیزی جز بیرون زدن عنقریب دم خروس عاید جاهلان یا غافلان نخواهد شد. پس اینکه بگوییم و بگویند که دنبال خون حاج قاسم سلیمانی نروید تا مذاکرات احیای برجام کذا نشود، سخنی منطقی نیست. مگر اینکه بخواهیم با اندکی ریزبینی به خطوط سفید بین سطور و خرده فرمایش‌های صادره از جانب حضرات نگاه کنیم.

همان میزان که پیگیری مسیر دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی نهفته در برجام، سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی است؛ به همان مقدار نیز مجازات عاملان جنایت بین‌المللی فرودگاه بغداد جزء دستورکارهای جمهوری اسلامی خواهد بود. شاید برخی بخواهند که سر در لاک دفاعی کرده و در گوشه رینگ، مشت و لگد آمریکا و انگلیس و سعودی و شیخ نشین امارات و صهیونیست ها را تحمل کنند تا بلکه فرجی شود و این دشمنان بعد کوبیدن مردم، از نفس بیفتند. یا این افراد نسبت به جزئیات تقسیم کار محور عربی-عبری-غربی جاهلند یا از پیامدهای آن غافل. اگر رئیس جمهور گرامی یا فرمانده عزیز نیروی قدس در مورد ضرورت و چگونگی خونخواهی از قاتلین فرماندهان جبهه مقاومت صحبت می کنند، بحث مناسبتی یا احساسی و عاطفی ندارند. اگر کارگزاری در حوزه امنیت ملی وجود داشته باشد که مجازات ترامپ، پمپئو و عوامل سرویس های اطلاعاتی آمریکایی، صهیونیستی و ... را موضوعی فرعی و تشریفاتی تلقی می کند، باید در به کارگیری وی تجدیدنظر کرد. صحبت بر سر قدرت ملی ایرانیان است. اگر ترامپ و پمپئو خروج از برجام و ترور حاج قاسم سلیمانی را قطعات مکمل پازل امنیتی خود در جهت تقویت رژیم صهیونیستی محسوب کرده‌اند، پس احیای برجام و قصاص این مجرمین را نیز باید اجزای یک سیاست واحد تلقی نمود. بدیهی است که برخی مخالفت‌ها با برجام به معنای نفی لزوم تنبیه و مجازات عاملان شهادت حاج قاسم نیست و همینطور ناکامی احتمالی در روند احیای برجام نیز مانع انتقام گیری یاران حاج قاسم و ابومهدی المهندس نخواهد بود.

هدیه ساحت مقدّس حضرت صدیقه شهیده حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله علیها و آلها)، تعجیل در فرج منتقم آن بانوی مظلومه و شادی ارواح طیبه شهدای مقاومت اسلامی از جمله حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس 3 صلوات.

*کارشناس حوزه سیاسی، امنیتی و بین‌الملل

انتهای پیام/

کد خبر: 1124821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =