کودکان و نوجوانان بیشتر به امیکرون مبتلا می‌شوند/ تزریق ۲ دوز واکسن، فقط ۱۹ درصد ایمنی ایجاد می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در سویه جدید کرونا کودکان و نوجوانان بیشتر به  امیکرون مبتلا می‌شوند، گفت: افراد با تزریق دو دوز واکسن  فقط ۱۹ درصد نسبت به امیکرون ایمنی دارند. در این وضعیت رعایت پروتکل‌های اجتماعی و تزریق دوز سوم واکسن پیشنهاد می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان موارد ابتلا به امیکرون تا ۱۷ دی‌ ۱۴۰۰ کل موارد ابتلا ۴۶۷ مورد بوده است. از سوی دیگر کاهش آمار فوتی‌ها به ۱۹ نفر به هیچ وجه نباید منجر به عادی انگاری و عدم رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی شود، چون امیکرون در کمین است و نگرانی‌ها همچنان وجود دارد. چندی قبل هم محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بهترین راه مقابله با واریانت امیکرون تزریق کامل واکسن کروناست و باید مردم نوبت سوم واکسن را تزریق کنند و افراد تزریق کننده واکسن باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

تزریق دوز سوم واکسن مورد توجه قرار بگیرد

مظفر رضوانی‌زاده، پزشک عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سویه جدید کرونا با بیان اینکه سویه‌های جدید کرونا امیکرون در کشور را شاهد هستیم، گفت: بر اساس اطلاعات موجود این سویه به نسبت دلتا سرایت‌پذیری بیشتری داشته و میزان مبتلایان در مقایسه با سویه دلتا کاهش یافته است.

وی افزود: باید در شرایط  کنونی رعایت پروتکل‌های درمانی همچون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها جزو اولویت‌ها قرار گیرد.  اغلب افراد در کشور ما در مرحله تزریق دوز سوم واکسن هستند.  در حالی که افراد با  تزریق دو دوز واکسن فقط ۱۹ درصد نسبت به امیکرون ایمنی داشته و با تزریق سه دوز واکسن ۷۰ درصد ایمنی افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه داد: هم‌اکنون بر روی تزریق دوز سوم واکسن و رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌شود. در حالی که برخی از افراد به دلیل تزریق واکسن احساس ایمنی کاذب در برابر ویروس دارند، اما هیچ یک از افراد بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا به کرونا به رغم تزریق واکسن در امان نیستند.

کودکان و نوجوانان بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند

وی درباره روند ابتلا به امیکرون تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سویه جدید کرونا کودکان و نوجوانان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در شرایط کنونی تمامی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان در سنین پایین باید بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه تزریق واکسن برای تمامی افراد پیشنهاد می‌شود، ادامه داد: برای مثال هم‌اکنون در کشور ما افراد بالاتر از ۱۲ سال تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند. در حالی که در برخی از کشورها برای کودکان بالای ۵ سال مجوز تزریق واکسن کرونا اخذ شده و در وضعیت کنونی در کشور ما تزریق واکسن برای کودکان بالای ۵ سال در حال بررسی است، چون سویه اُمیکرون تمایل بیشتری به رده‌های سنی پایین‌تر دارد.

این پزشک عفونی با بیان اینکه درباره آینده کرونا به شکل دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد، گفت:  کرونا در آینده همچون بیماری آنفلوآنزا افراد متعدد را درگیر می‌کند و این پاندمی همچنان با ما خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =