توصیه آمریکا به شهروندانش برای ترک قزاقستان

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره تشدید اوضاع در قزاقستان به شهروندان و دیپلمات‌های خود توصیه کرد که این کشور آسیای مرکزی را ترک کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه ایالات  متحده آمریکا در پی تحولات روزهای اخیر در قزاقستان به شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در این کشور توصیه کرد در صورت تمایل این کشور را ترک کنند.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، واشنگتن در بحبوحه خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در قزاقستان، دستور خروج کارکنان دولت آمریکا از قزاقستان را صادر نکرد و تأکید کرد که شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی در صورت تمایل می‌توانند، این کشور آسیای مرکزی را ترک کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «شهروندان آمریکایی در قزاقستان باید آگاه باشند که اعتراضات خشونت‌آمیز ممکن است به شدت بر توانمندی سفارت آمریکا برای ارائه خدمات کنسولی از جمله کمکبه شهروندان آمریکایی برای خروج از قزاقستان تأثیر منفی بگذارد».

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که خروج داوطلبانه از قزاقستان شامل تمامی «کارکنان غیراضطراری دولت آمریکا» و خانواده‌های آن‌ها می‌شود که در کنسولگری آمریکا در شهر آلماتی فعال هستند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین در توصیه‌نامه خود به شهروندان آمریکایی تصریح کرد: «تظاهرات، اعتراضات و اعتصاب‌ها احتمالاً رخ خواهد داد. این گونه وقایع می‌تواند به سرعت و بدون اطلاع‌ قبلی ایجاد شود و اغلب حمل‌ و نقل، ارتباطات و سایر خدمات را مختل می‌کند و چنین رخدادهایی پتاسیل تبدیل شدن به خشونت را دارد».

از حدود چند روز پیش، اعتراضاتی پراکنده در شهرهای قزاقستان در اعتراض به افزایش قیمت گاز مایع آغاز شد که برخی از این اعتراضات سوء استفاده کردند و آن را به خشونت کشاندند.

در پی تشدید اعتراضات در قزاقستان، مقام‌های ارشد این کشور از روسیه درخواست کردند که نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» را برای برقراری امنیت به قزاقستان اعزام کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که «قاسم جومارت توقایف» رئیس‌جمهو قزاقستان روز چهارشنبه هفته گذشته از روسیه و سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی تقاضای کمک کرد.

برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا تلاش کردند تا روسیه را در این قضیه مقصر جلوه بدهند و اعتراضات در قزاقستان را به نوعی تلاش مسکو برای مداخله در قزاقستان جلوه دهند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) تصریح کرد که واشنگتن از دخالت روسیه در قزاقستان نگران است و حضور نظامیان روس در قزاقستان را سؤال برانگیز توصیف کرد.

وی سپس تصریح کرد که وقتی روسیه به قزاقستان وارد شود، دیگر بیرون کردن آن‌ها از این کشور دشوار خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1124904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =