رایزنی‌های باقری در وین برای رفع تحریم‌ها

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد کشورمان دقایقی پیش برای ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد وارد هتل کوبورگ وین شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسات روسای هیات‌های مذاکره کننده و کارشناسان در روزهای اخیر شتاب تندی گرفته است و روند گفت‌وگوها رو به جلو اما محتاطانه و گام به گام پیش می‌رود. امروز دهمین روز از مذاکرات جریان دارد و هیات‌ها همچنان برای دست یابی به توافق نهایی تلاش می‌کنند.

میخائیل اولیانوف دیشب به خبرنگاران گفت که تمام مذاکره‌کنندگان به این نکته که پیشرفت‌هایی در راستای دست‌یابی به احیای توافقات سال ۹۴ و رفع تحریم‌ها حاصل شده اذعان دارند. وی با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه باید تلاش‌های مستمر و بیشتری صورت گیرد افزود که بر اساس ارزیابی مسکو، دست یابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان پذیر است. «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین هم در ادبیات مشابهی بیان داشت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

علاوه بر چین و روسیه، طرف‌ اروپایی هم اخیرا به گونه‌ای محتاطانه ارزیابی مثبتی را در اظهارنظرهای عمومی نسبت به روند مذاکرات ارائه می‌کند. «ژان ایو لودریان» دیروز (جمعه) در مصاحبه‌ای بیان داشت که در مذاکرات وین پیشرفت حاصل شده ولی زمان رو به پایان است. وی افزود: طی چند روز اخیر در مسیر مثبتی حرکت کرده‌ایم و من هنوز معتقدم که می توان به یک توافق دست یافت؛ ولی زمان رو به پایان است.

دیروز هم یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ گفت که مذاکرات به سمت جلو جریان دارد. وی اظهار داشت که پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات رخ نداده، اما فضای گفت‌وگوها مثبت است و هیات‌ها سخت سرگرم تلاش برای رسیدن به توافق نهایی هستند.

خارج از کوبورگ، جلساتی در حاشیه مذاکرات وین از جمله دیدار هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوها با آمریکا، ملاقات هیات دیپلماتیک کره جنوبی و عربستان سعودی با هیات‌های مذاکره‌ جریان دارد. این درحالیست که مذاکره‌کنندگان اصلی تاکید دارند که این ملاقات‌ها ارتباطی با روند گفت‌وگوهای جاری ندارد.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روزهای اینده مطرح بود اما پیگیری‌های به عمل‌آمده حاکیست که گفت‌وگوها همچنان جریان دارد و این موضوع فعلا در دستور کار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک نیست.

جمهوری اسلامی ایران پس از اجرایی شدن برجام ثابت کرد که هرچند سخت مذاکره می‌کند اما به تعهداتش وفادار و مسئولیت‌پذیر است. از این منظر، مذاکرات جاری فرصت تازه ای را برای اروپا و آمریکا پدید آورده تا در قبال بدعهدی چهار سال گذشته گام‌های موثر و ملموسی را برای جلب اعتماد جمهوری اسلامی بردارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1124906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =