ماجرای تاریخ انقضای واکسن های کرونا چیست؟

سازمان غذا و دارو به عنوان متولی صدور مجوز تولید واکسن در کشور، برای واکسن‌های کرونا که در داخل کشور تولید می‌شوند، بنابر نوع فرمولاسیون آنها، تاریخ انقضا صادر کرده است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، واکسن‌های کرونا در جهان که تا کنون وارد چرخه مصرف شده‌اند، اغلب دارای تاریخ انقضای ۶ تا ۹ ماهه هستند که شامل واکسن‌های خارجی و داخلی می‌شود.

اما، چرا واکسن‌های تولید داخل مدت زمان انقضای بیشتری دارند.

سازمان غذا و دارو به عنوان متولی صدور مجوز تولید واکسن در کشور، برای واکسن‌های کرونا که در داخل کشور تولید می‌شوند، بنابر نوع فرمولاسیون آنها، تاریخ انقضا صادر کرده است.

محمدرضا اینانلو مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، گفت: موضوعی که قابل بحث است، نوع واکسن‌های موجود است.

وی افزود: واکسن‌های mRNA ناپایدارتر هستند و در دمای پایین نگهداری می‌شوند اما واکسن‌های غیر فعال و پروتینی پایدارتر هستند.

اینانلو ادامه داد: واکسن‌های مادرنا و فایزر ناپایدارتر هستند ولی سینوفارم چون غیر فعال است، دو سال پایداری دارد.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با واکسن‌های تولید داخل نیز توضیح داد: واکسن‌های برکت و اسپایکوژن دو سال پایداری داده‌اند. به مدت یک سال در حال انجام مطالعه هستند و تعهد برای ادامه پایداری داده‌اند و به مرور داده‌ها ی علمی آنها می‌رسد.

وی افزود: بر این اساس به مدت دو سال به دلیل ماهیت واکسن پذیرفته شده است.

اینانلو گفت: موقع ورود واکسن به بازار، مطالعات بررسی می‌شود و اگر مطابقت نداشته باشد، اجازه ورود داده نمی‌شود. این کار در کشورهای دیگر هم مرسوم است و مثلاً آمریکا وقتی تاریخ پایداری افزایش یافت، سری ساخت‌ها را برای تاریخ جدید اعلام کردند و مصرف شد.

وی افزود: این موارد به دلیل شرایط خاص واکسن‌های کووید است و طبیعتاً نوع واکسن اهمیت زیادی دارد.

منبع: مهر

کد خبر: 1124924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =