چرا آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمایل آمریکا به مذاکره مستقیم به این دلیل است که احساس می‌کند، نقش و جایگاه خود را در حل بحران‌های بین‌المللی به ویژه منطقه از دست داده است؛ در نتیجه به دنبال به دست آوردن جایگاه قبلی خود است.

علیرضا بیابان نورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ادامه برگزاری جلسات مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای اروپایی به صورت مستقیم اظهار کرد: دور چدید مذاکرات بدون حضور آمریکا ادامه دارد و البته بر خلاف نظر برخی از کارشناسان، مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا مسئله مهمی برای دستگاه دیپلماسی ایران نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا اشتیاق و تمایل بسیاری برای مذاکره مستقیم با ایران دارد، گفت: این تمایل به این علت است که آمریکا احساس می‌کند، نقش و جایگاه خود را در حل بحران‌های بین‌المللی به ویژه منطقه از دست داده است. در نتیجه به دنبال به دست آوردن جایگاه قبلی خود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت مذاکره هسته‌ای مستقیم با ایران عنوان کرد: آمریکا برای ترمیم سیاست خارجه خود به حضور در این مذاکرات احتیاج دارد. برای همین است که با وجود اینکه آمریکا نقش محوری و اساسی در مذاکرات ندارد؛ اما مقامات آن کشور از طریق مصاحبه‌های مختلف اعلام نظر یا موضع می‌کنند تا برای خود جایگاهی در این جلسات به دست آورند.

وی اضافه کرد: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم علاقمند به حل مسائل و بحران‌های بین‌المللی بوده است. این کشور بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در تلاش است تا این بحران‌ها را به تنهایی مدیریت یا حل کرده تا بتواند در نظام بین‌الملل کدخدایی کند.

بیابان نورد درباره اهداف و تمایلات آمریکا  برای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح کرد: آمریکا تمایل دارد و تلاش می‌کند تا نظام سیاسی و بین‌الملل جهان را از دو قطبی یا چند قطبی بودن به سمت تک قطبی بودن با محوریت خود تبدیل کند.

تمایل نداشتن کشورهای جهان سوم برای مذاکره مستقیم با آمریکا

این کارشناس حوزه بین‌الملل یادآور شد: مرجعیت دادن به آمریکا در پرونده هسته‌ای یا انجام مذاکرات مستقیم جزو اولویت‌های سیاست خارجه ایران نیست چرا که تا کنون هیچ کشوری از مذاکره چه مستقیم و چه غیر مستقیم با آمریکا سود نبرده است.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده به نمایندگی از دستگاه دیپلماسی کشور اعتماد چندانی به آمریکا ندارد، گفت: این بی اعتماد از ملی شدن صنعت نفت در ایران آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. 

بیابان نورد با بیان اینکه در برخی از مواقع مذاکره مستقیم با آمریکا باعث نفوذ این کشور در امور داخلی سایر کشورها می‌شود، گفت: این کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم از مذاکره مستقیم با آمریکا در هر موضوعی استقبال نمی‌کنند، مگر آنکه تغییر جدی و ملموسی در سیاست‌های آمریکا رخ دهد که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =