تکرار سناریوی تناقض‌گویی‌ مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها/ ترم آینده حضوری است؟

اعضای ستاد ملی کرونا و مسئولان بار دیگر در آستانه ترم جدید اظهارنظرات خود را درباره بازگشایی دانشگاه‌ها آغاز کردند نظرات متناقضی که دانشجویان را سردرگم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمتر از یک ماه به آغاز نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ باقی مانده و بار دیگر سناریوی بازگشایی دانشگاه‌ها که در ترم گذشته رخ داد، در حال تکرار شدن است. زمزمه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها برای نیمسال اول تحصیلی از شهریور ماه کلید خورد و وزیر بهداشت و وزیر علوم بر حضوری شدن آموزش‌های دانشگاه‌ها تاکید داشتند. 

از اویل شهریور ۱۴۰۰، اظهارات متناقضی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها از زبان مسئولان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، نمایندگان مجلس و ستاد مقابله با کرونا به گوش می‌رسید و زمان بازگشایی نیز به روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های آینده موکول می‌شد؛ سرانجام با واگذاری اختیار بازگشایی به دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشجویان ترم اول ۱۴۰۰ را به صورت مجازی گذراندند و تنها کلاس‌های برخی از دانشجویانی که دروس عملی داشتند یا باید پایان‌نامه ارائه می‌دادند به صورت حضوری تشکیل شد. 

تناقض‌گویی مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه دار است؟

در حالی که بسیاری از مسئولان و روسای دانشگاه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای آغاز آموزش حضوری در نیمسال دوم تحصیلی هستند؛ تناقض‌گویی‌های مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها آغاز شده است.  ۱۸ دی ماه بود که آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشور در جلسه ستاد مقابله با کرونا تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش غیرحضوری را اقتضای وضعیت زمان شدت یافتن شیوع کرونا دانست و با اشاره به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان در این دوران اظهار کرد: در وضعیت فعلی با توجه به کاهش چشمگیر موارد ابتلا و فوتی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری برگزار شود که باید دستگاه‌های مسئول اجرای آن را پیگیری کنند.

با توجه به دستور رئیس جمهور، مقرر شد جلسه‌ای در ۲۰ دی ماه با حضور کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان وزارت علوم درباره حضوری شدن آموزش‌های ترم آینده برگزار شود، در نهایت تکلیف نهایی بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم آینده در جلسه‌ وزیر علوم با روسای دانشگاهی روشن خواهد شد. بنا بر اعلام علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم این جلسه ۲۱ یا ۲۲ دی ماه برگزار می‌شود.

از طرفی مجلس به موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها نیز ورود کرده است، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مخرب آموزش مجازی و افت تحصیلی دانشجویان در دوساله اخیر اعلام کرده است: انتظار می‌رود وزارت علوم و دانشگاه‌ها هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای بازگشایی‌ دانشگاه‌ها انجام دهند. 

 حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد

با این حال دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ دقیقا یک روز پس از اعلام حضوری شدن دانشگاه‌ها، از وقوع پیک امیکرون در ایران تا چند هفته آتی خبر دادو با اعلام این خبر احتمال به تعویق افتادن بازگشایی دانشگاه‌ها نیز تقویت شد، تا جایی که حمیدرضا جماعتی در این باره اعلام کرد: «باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریبا دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم.»

پیش‌بینی‌های متخصصان اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی کووید-۱۹ حاکی از آن است که طی دو سه هفته آینده با پیک امیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با استاد به این پیش‌بینی، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را کار معقولی نمی‌داند.

تا به این لحظه اظهارات جدیدی مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها یا به تعویق افتادن آن از سوی مسئولان مطرح نشده است. بسیاری اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های کشور در گفت‌وگو با ایسکانیوز از کمبود شدید خوابگاه گلایه داشتند، حتی برخی از آنان اعلام کرده‌ بودند بسیاری از خوابگاه‌های آن‌ها به علت اجاره‌ای بودن یا تعمیرات از دسترس خارج شده‌اند. هر چند رئیس صندوق رفاه دانشجویان نیز به ایسکانیوز اعلام کرده بود برای حل این مشکل وعده وام ودیعه را به دانشجویان مجرد داده بود، اما به نظر می‌رسد علت اصلی به تعویق افتادن دانشگاه‌ها ارتباط مستقیمی با کسری بودجه دارد. برآیند گفت‌وگوی ایسکانیوز با برخی از روسای دانشگاه‌ها حاکی از آن بود که دانشگاه‌ها توان تامین غذا و بازگشایی سلف و خدمات‌دهی خوابگاهی به همه دانشجویان را ندارند. باید منتظر ماند تا مشخص شود سناریوی تناقض‌گویی مسئولان بازگشایی دانشگاه‌ها در نیم‌سال اول تحصیلی بار دیگر تکرار می‌شود یا خیر؛ آیا وقت آن نرسیده که یکی از نهادهای تصمیم‌گیر نسبت به اتخاذ یک تصمیم واحد در زمینه زمان و نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =