گردشگری ایران / آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان، پس از آبشار بیشه یکی از مشهورترین آبشارهای لرستان است و از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، لرستان از استان های جنوب غربی ایران است که به جز چند دشت کوچک بقیه آن با کوه های زاگرس پوشیده شده است. اهمیت تاریخی این استان باعث شده تا در موزه ملی ایران بخشی اختصاصی برای آن در نظر گرفته شود. لرستان استانی است که با جاذبه های متنوع اش همه جور سلیقه ای را راضی می کند؛ اگر بگویید جاذبه های تاریخی را به جاذبه های طبیعی ترجیح می دهم استان پر از جاذبه های تاریخی است و اگر بگویید به جای بودن در کنار رودخانه و آبشار، کمپ زدن در کنار دریاچه را بیشتر می پسندم باز هم این استان بخش زیبای دیگری از طبیعتش را برایتان رو می کند و دریاچه ای زیبا را برای تفریح به شما نشان می دهد.

رودخانه ها و چشمه های بسیار باعث شده تا لرستان سومین استان پرآب ایران شود. وجود همین رودخانه ها در منطقه کوهستانی ای مثل لرستان آبشارهای باشکوه و جذابی به وجود آورده که از جذاب ترین دیدنی های این استان هستند. کمتر گردشگری پیدا می شود که به استان لرستان بروید و یکی از آبشارهای باشکوه آن را که در شهرهای مختلف استان پراکنده هستند نبیند. آبشارها با آب و هوای مطبوع و فضای سبزی که در اطراف خود دارد همیشه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین جاذبه ها برای طبیعت گردی اند. در کنار آبشارهاست که هم رودخانه ای بزرگ را می بینید و هم کوه های صخره ای را. حتی می توانید دیدن از آبشارها را با کوهنوردی همراه کنید و جلوه های دیگر طبیعت را در دل کوهستان کشف کنید. در میان آبشارهای زیبا و باشکوه استان لرستان به سراغ آبشاری از شهر خرم آباد می رویم: آبشار نوژیان . درباره اش حرف می زنیم و ویژگی های طبیعی اش را برایتان باز می کنیم تا این بار در سفر به این شهر بازدید از آن را از دست ندهید.

آبشار نوژیان خرم آباد

با وجود ۵۰ آبشار کوچک و بزرگی که در استان لرستان وجود دارد شاید در هنگامی که خواستید گشت و گذار در این استان را شروع کنید اولین جاذبه  ای که به ذهنتان برسد همین آبشارها باشد. احتمالا به دنبال معروف ترین آبشارها می گردید تا اول از همه آن ها را ببینید، آبشار نوژیان همان جاذبه ای است که به دنبالش هستید. این آبشار بعد از آبشار بیشه معروف ترین آبشار استان است و برای رسیدن به آن باید سفرتان را از جاده کمربندی خرم آباد شروع کنید و به سمت جنوب شرقی بروید. ۳۸ کیلومتر از این مسیر را که بروید به نزدیکی روستایی به نام نوژیان می رسید و جایی در بین دو کوه «تاف» و «هشتاد پهلو» چشمتان به بلندترین آبشار استان می افتد، آبشاری به ارتفاع ۹۵ متر.

همیشه هنگام بازدید از آبشارهای لرستان به این نکته توجه کنید که اگر می خواهید آبشار را در شکوه و پرآبی واقعی اش ببینید خوب است که فصل بهار و یا ابتدای تابستان را برای بازدید انتخاب کنید. منبع آب آبشار نوژیان چشمه های طبیعی ای هستند که در بهار آب بیشتری دارند و رفته رفته که به سمت آخرهای تابستان نزدیک می شود خوش و خروش آبشارها هم کم می شود چون دیگر از پرآبی اوایل بهار خبری نیست. این آبشار را در ماه های مختلف سال به شکل های مختلف می بینید انگار نوژیان موجود زنده ای است که شکل خودش را با توجه به ماه ها و فصل ها  تغییر می دهد برای همین هم هست که به آن نوژیان به معنای «آب زنده» می گویند. هنگامی که در حال دیدن این آبشار باشکوه هستید اگر به سمت راست آبشار نگاه کنید رودخانه کوچکی را می بینید که آب آن هم از چشمه های مختلف می آید. این آب ها در ادامه با هم ترکیب می شوند و به رودخانه بزرگ سزار می ریزند. آب های این منطقه در ردیف بهترین آب ها برای پرورش ماهی هایی مثل قزل آلا هستند برای همین هم هست که کمی پایین تر از آبشار، حوضچه های مختلفی برای پرورش ماهی ها می بینید.

آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان کجاست؟

آبشار نوژیان، پس از آبشار بیشه یکی از مشهورترین آبشارهای لرستان است و از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود.

این آبشار در ۳۸ کیلومتری جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد، در جنوب‌شرقی این شهر یعنی بخش پاپی واقع شده است و با ۹۵ متر ارتفاع و عرض تاج پنج متر، بلندترین آبشار استان لرستان است. آبشار نوژیان بین دو کوه تاف (در شرق و جنوب‌شرقی) و هشتاد پهلو (در جنوب و جنوب ‌غربی) و در نزدیکی روستایی قدیمی به همین نام قرار گرفته است.

معنی نوژیان

آبشار نوژیان در فصل بارندگی پرآب است و عرض آن بیشتر و در فصل‌های بی‌آبی عرض آن کم می‌شود. به‌علت همین تغییر شکل آبشار است که قدیمی‌ها اسم آن را «نوژیان» یعنی «آبِ زنده» گذاشته‌اند.

آبشار نوژیان خرم آباد

بهترین زمان دیدن آبشار نوژیان

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، دو فصل بهار و تابستان است؛ چراکه آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و به همین علت در بهار پرآب‌تر است؛ اما هرچه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم (به‌خصوص در ایام خشک‌سالی)، از میزان آب و زیبایی این آبشار کاسته خواهد شد و گاهی اوقات هم به‌کلی به خواب زمستانی فرو می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =