آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه

وزیر خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای رایزنی در زمینه موشکی و مسائل نظامی با روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با مسکو در زمینه رزمایش نظامی و محدودیت‌های استقرار موشکی خبر داد.

بلینکن در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز به مذاکره آتی آمریکا و روسیه در هفته جاری اشاره کرد و با بیان آن‌که در این دیدار آمریکا آماده است تا درباره محدودیت‌های استقرار موشکی و رزمایش‌های نظامی در اروپا بحث کند، افزود: «اقداماتی برای کاهش خطر هست و اگر دو طرف به آن پایبند باشند می‌تواند به کاهش تنش منجر شود و نگرانی‌ها نیز از بین برود.»

این مقام آمریکایی در ادامه با ادعای آن‌که اگر روسیه به تجاوز علیه اوکراین ادامه دهد، اقدام متناسب از سوی ناتو افزایش مواضع خود در امتداد بخش شرقی است، افزود: «در زمینه رزمایش‌ها و دامنه و مقیاس آن‌ها، مواردی که در پیمان نیروهای متعارف در اروپا آمده و روسیه آن‌ها را نقض کرده است، مورد بحث قرار می‌گیرند.»

روسیه و آمریکا یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری مذاکراتی را در ژنو خواهند داشت. همچنین انتظار می‎‌رود این مذاکرات با مذاکرات روز چهارشنبه روسیه و ناتو و در ادامه با مذاکرات روز پنج‌شنبه میان سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین هم‌راستا باشد.

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع درمورد تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس، باید آمریکا متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به شرق خودداری کند.

این در حالی است که شب گذشته «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، در اظهاراتی اعلام کرد که روسیه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و پیش از مذاکرات ژنو که قرار است در ۱۰ ژانویه برگزار شود، هیچ امتیازی را نخواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =