افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مهمترین عوامل افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر، تعامل با مشتریان خارجی، وجود فضای جدید در مذاکرات و نیاز بازار بوده گفت: با بازاریابی‌های گسترده در دولت سیزدهم، علاوه بر مشتریان سنتی، مشتریان جدیدی به خریداران نفت ایران اضافه شدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس جمهور امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از کلیات لایحه بودجه تاکید کرد: «با وجود همه تهدیدات و تحریم‌ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم، بعضاً عده‌ای گله‌مند بودند که نمی‌شود. مگر می‌شود؟؛ اما خداوند متعال تفضل کرد این اتفاق افتاد و از طرف دیگر ارز حاصل از این صادرات برمی‌گردد به منابع ارزی ما. این هم نکته مهمی است.»

آیت الله رئیسی افزود: علی‌رغم برخی از سخنانی که گفته می‌شد که «پول یا امکان صادرات نفت نیست» یا «امکان صادرات است اما پولش برنمی‌گردد» اما این اتفاق افتاد، هم افزایش صادرات نفتی و هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات.

رئیس جمهور با تاکید بر تحقق وعده توازن در سیاست خارجی، خاطر نشان کرد: الان این توازن در سیاست خارجی برای کشورهای همسایه، برای منطقه و جهان افتاده و ثابت شده که جمهوری اسلامی، توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. ظرف سه تا چهار ماه گذشته روابط اقتصادی با برخی از کشورها در منطقه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

«حسن مرادی» استاد دانشگاه تهران امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و با توجه به اتفاقات مثبت، امید است مذاکرات به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: مهمترین عوامل افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر، تعامل با مشتریان خارجی و ایجاد راه‌های جدید فروش نفت، وجود فضای جدید در وین و نیاز بازار بوده است.

مرادی با اشاره به اینکه تعامل با مشتریان خارجی باعث شده تا در بازارهای جهانی نفت خودمان را بهتر و بیشتر به فروش برسانیم، گفت: این موضوع راه بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت را هموار کرده است.

به گفته استاد دانشگاه تهران، با بازاریابی‌های گسترده در دولت سیزدهم، علاوه بر مشتریان سنتی، مشتریان جدیدی به خریداران نفت ایران اضافه شدند که تا حدودی به افزایش صادرات نفت کشور کمک کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات، وضع تولید و صادرات نفت ایران بهتر خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه البته دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ایران در این زمینه کارگشا است، گفت: اگر بتوانیم دیپلماسی اقتصادی پویا با کشورهای خارجی داشته باشیم می‌تواند به کشور کمک کند.

وی افزود: دولت سیزدهم از ابتدا تعامل با همسایگان را مطرح کرده است. اگر با همسایگان تعامل داشته باشیم و مراودات مرزی انجام دهیم، این تعاملات می‌تواند در سطحی باشند که به تحریم‌ها ارتباطی پیدا نکند.  

مرادی ادامه داد: در این زمینه با توجه به افزایش تولید ال پی جی و میعانات گازی، امکان صادرات این محصولات به کشورهای همسایه وجود دارد.  

وی با تاکید بر اینکه گشایش‌هایی در زمینه دریافت پول صادرات نفت اتفاق افتاده است، گفت: تهاتر نیز در خصوص افزایش صادرات نفت کمک کرده بنابراین می‌توان بسیاری از مشکلات را از این طریق حل کرد.

افزایش حجم کالاهای اساسی در کشور از محل تهاتر نفت

همچنین «آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزایش حجم کالا در کشور و تامین کالاهای اساسی را یکی از نشانه‌های افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از صادرات نفت از طریق تهاتر اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این حجم کالا از مبادی رسمی وارد کشور شدند بنابراین انتقال ارزی صورت گرفته است.

بغزیان با اشاره به اینکه در صورت رفع تحریم‌ها، هزینه تولید و صادرات نفت کشور کاهش پیدا می‌کند، افزود: فروش نفت که به طور نقدی و تهاتری باشد بعد از رفع تحریم‌ها بیشتر خواهد شد. البته رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات باید با توجه به دیپلماسسی با حفظ منافع ملی صورت گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1125105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =