آموزش آشپزی / طرز تهیه آش قروت قیله، غذای سنتی آذربایجان شرقی

آش قورت قیله جلفا یکی از غذاهای سنتی شهر جلفاست . آش قوروت قیله جلفا به عنوان وعده غذایی سبک، پیش غذا یا میان وعده صرف می شود و طعم متفاوت آن باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آش قورت قیله جلفا یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه استان آذربایجان شرقی و شهر جلفا است . آش قوروت قیله جلفا به عنوان وعده غذایی سبک ، پیش غذا یا میان وعده صرف می شود و طعم متفاوت آن باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. طرز تهیه آش قروت قیله بسیار راحت و تقریبا مشابه همه آش های ایرانی دیگر  است و از آن جا که ترکیب بسیار متنوعی از برنج ، بلغو ، حبوبات و سبزیجات و آب قلم دارد ، یک غذای کامل محسوب می شود. 

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی / طرز تهیه خورش میگو ترش جنوبی


مواد لازم آش قوروت قیله برای ۶ نفر

برنج ترجیحا نیم دونه/ ۲۵ گرم (نصف پیمونه پلوپز)
 بلغور/ ۵۰ گرم (یه پیمانه پلوپز)
 پیاز/ ۱ دونه متوسط نگینی شده
 گوجه فرنگی خرد شده/ ۴۰۰ گرم ( ۲ تا متوسط)
 لوبیا سبز خرد شده/ ۲۰۰ گرم (دوپیمانه پلوپزی تقریبا)
 بادمجان خرد شده/ ۲۰۰ گرم ( ۱ دونه بزرگ)
لوبیا چشم بلبلی/ ۶۰ گرم (یک و نیمپیمانه پلوپز تقریبا)
 تره خرد شده/ ۱۰۰ گرم
جعفری خرد شده/ ۱۰۰ گرم
ریحان خرد شده/ ۲۰۰ گرم
سیر/ ۸حبه متوسط
نمک ، فلفل ، زردچوبه به میزان لازم
فلفل سبز تند به میزان لازم
آب گوشت یا قلم یا عصاره گوشت به میزان لازم
 

طرز تهیه آش قروت قیله

برنج و بلغور و لوبیا چشم بلبلی را از شب قبل در ظرف های جدا بخیسانید. گوجه و بادمجان را نگینی خرد کنید. کمی نمک به بادمجان ها بزنید و در ابکش بگذارید تلخش است برود سپس بشویید و دوباره آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافه اش برود. پیاز را خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود سپس زردچوبه بزنید. بادمجان را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.  لوبیا سبز خرد شده را اضافه کند و تفت دهید تا نرم شود. گوجه را اضافه کنید و صبر کنید آبش کشیده شود.  آب لوبیا  ، برنج  و بلغور را دور بریزید و خودشان را به مواد آش اضافه کنید. 

اگر نمی‌خواهید از عصاره گوشت استفاده کنید مفداری فلفل و زیره یا ادویه دلخواه به مواد بیفزایید. آب یا آب قلم صاف شده را اضافه کرده روی حرارت متوسط بگذارید تا بپزند.

پخت این آش آب زیادی لازم دارد و ممکن است تا ۳ لیتر آب نیاز داشته باشید. سبزی ها را خرد کنید و بعد از پخت حبوبات به آش اضافه کنید و یک جوش که زد سیر له شده را اضافه کنید.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1125150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =