هدف دروغ پراکنی درباره مذاکرات وین چیست؟ / بازگشت مسئولانه و قابل راستی آزمایی آمریکا تنها هدف مذاکرات

تأکید مقام‌های وزارت خارجه بر اطمینان از بازگشت مسئولانه و قابل راستی آزمایی آمریکا در برجام تأکید می‌کنند در حالی که برخی رسانه‌ها با هدف انحراف افکار عمومی از توافق در مذاکرات می‌دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دور هشتم مذاکرات وین از سیزدهم دی ماه جاری در هتل کوبورگ وین آغاز شده و تیم مذاکره کننده ایران که در دور جدید مذاکرات ابتکار عمل را به دست دارد، گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی می‌کند. علی باقری طی روزهای گذشته از کم شدن پرانتزهای باز در مذاکرات گفته و مذاکرات را رو به جلو ارزیابی کرده است. نماینده روسیه در وین هم با انتشار پیام توئیتری مذکرات را رو به جلو دانسته و نوشته است: سایر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز ارزیابی مشابه ایران نسبت به روند مذاکرات دارند.

پالس‌های مثبت از مذاکرات وین در حالی می‌رسد که سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود با تأکید براینکه به نقاطی رسیده‌ایم که نشان خواهد داد آیا طرف مقابل اراده لازم را دارد یا نه، تصریح کرد: نمی‌شود طرف مقابل با سرعت لاک‌پشت حرکت کند و ما با سرعت نور. وی تأکید می‌کند: گفت‌وگوهای وین صرفاً حول اطمینان از بازگشت مسئولانه کامل و قابل راستی‌آزمایی ایالات متحده به برجام است ما هیچ موضوع دیگری را فراتر از برجام در هیچ کدام از گفت‌وگوهای خود در وین نه مطرح کردیم و نه می‌پذیریم که مطرح شود و درباره آن صحبت شود.

خطیب‌زاده یادآورشده که ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیر رسمی نظرات خودشان را در چهار موضوع رفع تحریم، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین که دولتی در واشنگتن توافقات بین الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت بیان کرده اند. با این حال، روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی مدعی شده نه تنها موانعی که پیش از این در مسیر مذاکرات وجود داشت، برداشته شده بلکه توافق در وین تکمیل شده است. رأی‌الیوم به توافقی موقت و دو ساله اشاره کرده که زمینه‌ساز راستی‌آزمایی و اعتمادسازی است و بر اساس آن، آمریکا تمامی تحریم‌های دوران دونالد ترامپ را لغو می‌کند.

این روزنامه اینترنتی می‌افزاید که دیدار چوی جانگ کان، معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی با باقری به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن‌نیت بوده است. موضوعی که خطیب‌زاده درباره آن گفته است، سفر معاون وزیر خارجه کره، به ابتکار خود آنها بوده است و بدهی‌های کره جنوبی ربطی به گفت‌وگوهای وین ندارد و کره باید موظف به پرداخت بدهی‌های خود به ایران است. رأی‌الیوم در ادعای دیگری پیرامون توافق‌های صورت گرفته بیان می‌کند که مقرر شده ایران ذخیره اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل می‌شود و در لحظه خروج دولت آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد. همچنین ایران در صورت خروج آمریکا از توافق، از همان‌جایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.

ادعاهای رأی‌الیوم در حالی مطرح شده که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در گفت‌وگویی گزارش این رسانه عربی درباره مذاکرات وین را غلط و ساختگی عنوان کرده است.

محقق ارشد مؤسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک دانشگاه پکن نیز بیان کرده که نباید کشوری را متقاعد کنیم درخواست‌هایی را که در راستای منافع ملی آن نیست بپذیرد. کسانی که نقش چین را زیر سؤال می‌برند، باید بپرسند که آیا کشورهای اروپایی اقدام کافی برای متقاعد کردن آمریکا برای اصلاح خواسته‌هایش انجام می‌دهند یا خیر.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون نتایج گفت‌وگوهای وین هشت در حالی بیان می‌شود که حسین امیر عبداللهیان در برنامه «کنکاش» اظهار کرد: با منطقی متین و قوی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و راهکارهای قابل توجهی را در مذاکرات به طرف مقابل ارائه داده ایم. مصمم هستیم با رفتارای عملگرایانه مبتنی بر منافع ملی مذاکرات را به نتیجه برسانیم. پیشنهادات ما شفاف و واضح روی میز مذاکره است. طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها باید حسن نیت نشان دهند. در سفر به نیویورک، برخی از افراد نزدیک به رییس جمهوری ایالات متحده دنبال مذاکره در نیویورک بودند، من گفتم شما نشانه و رفتاری که در عمل نشان دهد که رفتارتان در قبال ایران تغییر کرده را از خودتان بروز دهید. اگر صداقت در گفتگو دارید، پول‌های توقیف شده ما در خارج از کشور را (۱۰ میلیارد دلارش را) به نشانه حسن نیت ما برای برگشت به برجام آزاد کنید.

امیرعبداللهیان ادامه داد: طبعا میز مذاکره ساده‌ای نیست، اما ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات صورت گرفته، ما را در مسیر مناسب و خوبی قرار داده است. ما به توافق خوب نزدیک شده ایم، اما این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسانیم یا نه، می‌بایست در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد. اعلام کردیم که اگر حسن نیت و اراده جدی دارند، همه چیز روشن است. اگر همه طرف‌های ما به تعهدات خود در برجام برگردند (که ناقضین برجام به طور ویژه آمریکا است که از برجام خارج شده و سه کشور اروپایی که از آمریکا تبعیت کردند) ما نیز به نقطه توافق برجام بر می‌گردیم. امیدوارم هرچه زودتر توافق خوب در مقطع زمانی کوتاه شکل بگیرد.

کد خبر: 1125166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =