کاهش آموزش کارورزان پزشکی پس از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک/ سلامت بیماران در خطر است

عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک زمان آموزش کارورزان پزشکی را کاهش داده است، این امر در آینده ممکن است سلامت بیماران را به خطر بیندازد.

پارسا قابوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه طرح نسخه الکترونیکی از حدود ۲ سال قبل با برنامه‌ریزی شورای عالی بیمه سلامت کشور و وزارت بهداشت اجرایی شد اظهار کرد: در طول ۲ سال به دلیل نبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در کل کشور احساس می‌شد، اجرایی شدن این طرح به تعویق افتاد اما از اوایل سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن تیم جدید وزارت بهداشت و نظر مساعد وزیر، اجرای این طرح تسریع شد. 

وی ادامه داد: در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها به‌واسطه نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، شاهد قطعی سیستم ثبت‌ نسخه‌های الکترونیکی هستیم و همچنین افرادی که باید نسبت به ثبت نسخه‌های الکترونیکی اقدام کنند، آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند، به همین منظور زمانی بسیار زیادی صرف ثبت این نسخه‌ها می‌شود و پزشکان نیز از این موضوع ناراضی هستند.

قابوسی بیان کرد: در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی استادان و پزشکان معالج برای صرفه‌جویی در زمان ثبت نسخه‌های الکترونیکی، این اقدام را به رده‌های پایین‌تر نظام سلامت یعنی رزیدنت‌ها و کارورزان پزشکی واگذار کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید ضوابط اجرایی نسخه الکترونیک که توسط شورای عالی بیمه سلامت کشور نوشته شده است، تجویزگر به شخصی گفته می‌شود که مجوز نسخه‌نویسی را داشته باشد و شامل پزشکانی است که دارای پروانه طبابت معتبر و یا دارندگان پروانه مامایی است، به عبارت دیگر افرادی که دارای شماره نظام پزشکی بوده و پروانه طبابت را اخذ کرده باشند، مجاز به نسخه‌نویسی هستند.

نوشتن نسخه توسط کارورزان تنها با نظارت پزشک معالج و دستیاران امکان‌پذیر است

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت گفت: رزیدنت‌ها و دستیاران از جمله افرادی اند که شماره نظام پزشکی و پروانه طبابت دارند اما کارورزان پزشکی جزو این دسته افراد محسوب نمی‌شوند. بر اساس آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان پزشکی، اشاره‌ای به طرح نسخه الکترونیکی کارورزان نشده است. تنها در بند ۱۸ این آیین‌نامه آمده است:  «نوشتن نسخه بیماران توسط کارورزان پزشکی تنها تحت کنترل و نظارت پزشک معالج و دستیاران بخش امکان‌پذیر است. همچنین قید شده است کارورزان پزشکی تنها حق نوشتن نسخه بیماران بستری خود را دارند.» به عبارت دیگر کارورزان تنها می‌توانند نسبت به دریافت نوشتن نسخه بیمارانی اقدام کنند که در جریان شرح حال، معاینات فیزیکی، آزمایش‌ها و سیر معالجات بیمار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در درمانگاه‌ها و بخش‌های بستری برخی از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تمامی نسخه‌های دستی بیماران جمع‌آوری می‌شود و در پایان هر روز به کارورز پزشکی حاضر در شیفت تحویل داده می‌شود تا اطلاعات آن را در سامانه نسخه الکترونیکی به ثبت برساند. به عبارتی دیگر کارورزان پزشکی بیماران را بعضا اصلا ویزیت نکرده و در جریان شرح حال و معاینات آنان قرار نگرفته‌اند همچنین هیچ نظارتی از سوی دستیاران و پزشک معالج در روند نسخه نویسی صورت نمی‌گیرد.

عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در چنین شرایطی به دلیل اینکه کارورزان پزشکی در حال آموزش هستند، ممکن است اشتباهاتی هنگام وارد کردن اطلاعات بیماران در نسخه‌های الکترونیکی رخ دهد و سلامت بیماران به خطر بیفتد. به همین منظور برخی مشکلات در بیمارستان‌های آموزشی ایجاد شده است، به طوری که نسخه‌ها یا وارد سیستم نشده یا اشتباهاتی در هنگام ورود آن رخ داده و منجر به سردرگمی بیماران شده است. این امر منجر به آن می‌شود که زمان بسیاری از کارورزان پزشکی صرف وارد کردن نسخه‌های الکترونیکی در سامانه شود در این صورت این فرد زمان کافی برای دریافت آموزش‌های پزشکی لازم را ندارد.

طرح نسخه‌نویسی الکترونیک زمان آموزش کارورزان پزشکی را کاهش داده است

وی در پایان گفت می‌توان ادعا کرد طرح نسخه‌نویسی الکترونیک زمان آموزش کارورزان پزشکی را کاهش داده است، این امر در آینده ممکن است سلامت بیماران را به خظر بیندازد. اینترن‌ها و رزیدنت‌هایی که در طول دوره کارورزی و دستیاری به اندازه کافی بیماران را ویزیت نکنند و زمان زیادی برای ثبت نسخه‌های الکترونیکی خرج کنند، نمی‌توانند در آینده به پزشکی حاذق تبدیل شوند.

گفتنی است طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم پذیرش نسخ کاغذی از اول دی ماه در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان بیمه سلامت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور آغاز شده است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1125168

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =